wat bedoelen mensen met ''Het doet er niet toe'' ?

Wat bedoelen mensen psychologisch gezien met '' het doet er niet toe'' ? Want als het er daadwerkelijk niet toe doet, waarom geven ze dan geen antwoord op de vraag als het er voor de vrager wel toe doet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
12.7K

Het beste antwoord

Er kunnen verschillende intenties onder liggen:

1) het doet er letterlijk niet toe.
B.v. iemand is gestorven toen ze met de auto uit de bocht vloog. Wat is de oorzaak ? Te hard rijden, of is ze uitgeweken voor een overstekend dier ?
Het antwoord zullen we nooit weten. Het doet er ook niet toe. De overledene komt er toch niet door terug.

2) Soms doet het er wel degelijk toe, maar heeft de spreker besloten dat het de energie die er ingestopt moet worden het niet waard is, of tóch niets op zal leveren.
B.v. "Waarom is mijn zus vermoord ? Waarom wil de dader dat niet zeggen ? Ik kan me er zo druk over maken, maar hij houdt tóch zijn mond. Alle energie die ik er insteek levert me toch niets op, dat gun ik die man niet. Ik heb besloten me er bij neer te leggen dat ik het nooit zal weten. Het doet er ook niet toe. Mijn zus komt er toch niet mee terug."
Merk het verschil op met het vorige voorbeeld. Hier doet het er wel degelijk toe, maar de spreker doet voor zichzelf alsof (!) het er niet toe doet om er beter mee om te kunnen gaan.

3) Soms wil de spreker iets voor zichzelf houden. De mededeling dat het er niet toe doet is bedoeld als mededeling dat verder aandringen geen zin heeft.
B.v. Ja, ik weet dat je vreemd bent gegaan. Maar hoe ik dat weet dat doet er niet toe. (Lees: "ik bescherm mijn bronnen. En je kunt vragen wat je wil, ik zal het je niet vertellen.")

De werkelijke betekenis van "Het doet er niet toe." zul je dus uit de context van de situatie moeten halen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ maar heb je toevallig ook een bron?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Nee, een bron heb ik niet. Dit is gewoon parate kennis.

Andere antwoorden (2)

Ze vinden het niet belangrijk genoeg om er stil bij te moeten blijven staan. Dat het voor jou wel belangrijk is om er aandacht aan te schenken ontgaat ze geheel.
6 jaar geleden
Het is de moeite niet waard, het doet er niet toe, laat maar!
Zo'n reactie komt er op neer dat zij elk ander onderwerp van gesprek interessanter vinden om over te denken en een gesprek te voeren.
Zij geven geen antwoord omdat zij al besloten hebben dat het de moeite niet waard is, ongeacht wat jij hiervan vindt.

Kortom: Het doet er niet toe...laat maar!