Wat helpt tegen obsessie?

Ik zit al jarenlang met een obsessie waar ik eindelijk een keer vanaf wil. Het belemmert mij enorm, ik kan niet naar de supermarkt omdat de obsessie groter wordt daar, ik kan moeilijk met leeftijdsgenoten omgaan omdat ook bij sommige de obsessie groter wordt. Onderdrukken probeer ik en afleiding zoeken, maar ook dan is het er gewoon aanwezig. Ik heb deeltijd gevolgd bij het GGZ voor mijn angst en depressieve klachten. Daarvoor heeft het zeker gewerkt, maar de obsessie blijft bij zijn oorspronkelijke stand. En dat is echt, echt heel irritant. Bij angst helpt pammetjes of alcohol goed tegen bovendien. Maar voor obsessie... wat moet ik ervoor innemen dat dat minder wordt? Ik zit echt in een groot issue hiermee, en ben er daardoor ook sociale contacten + heel wat geld aan kwijtgeraakt. De psychiater spreek ik pas volgende week, en ik zoek tot die tijd naar advies zodat ik het met de psychiater kan bespreken.

6 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Amadea
6 jaar geleden
Waaruit bestaat die obsessie dan?
Ritsuka
6 jaar geleden
Therapie is iets dat helpt, en je zit zo te lezen al in dit traject.
Eric1993
6 jaar geleden
@Amadea Het obsessie is eigenlijk meer een fetisj wat ik vanaf mijn 10 leeftijd eigenlijk heb ontwikkeld. Het gaat om sneakers en voeten. Ik raak er geobsedeerd van in de zin van dat ik steeds naar sneakers/voeten kijkt en ik vind het leuk om te zien hoe die sneakers/voeten afval bijvoorbeeld platstampen. Blikjes, melkpakken etc Daardoor durf ik dus niet naar de supermarkt te gaan omdat ik daar al die pakken/blikken zie. Bovendien ontwijk ik afval thuis, en gooi ze in de schuur en doe er verder niks mee, omdat ook het opruimen ervan de obsessie/angst vergroot. Soms betaal ik mensen om te filmen hoe ze afval platstampen en daar maak ik dan een hele collectie van. Ik ga volgende week desnoods smeken bij de psychiater om mij te helpen, want ik heb er echt genoeg van.
Erna55
6 jaar geleden
Uit je vorige vragen blijkt dat je al jaren therapie hebt. Je wilt NU een oplossing omdat je volgende week "pas" je psychiater weer spreekt. Deze obsessie zal toch wel eerder besproken zijn ?
Waarom is het deze week nu opeens een probleem ?
Eric1993
6 jaar geleden
@erna55 Het is nu geen probleem, het was altijd al een probleem. De laatste tijd kom ik echt aan mijn limiet en ben ik er klaar mee, zo erg dat ik er suicidaal van wordt. Vooral nu ook de angst en depressie wat onder controle is, is het heel vervelend om met een kogel aan je voet door te moeten gaan.

Antwoorden (1)

Ik weet niet waar je obsessie over gaat, maar het lijkt me dat het niet zo goed met je gaat. Goed van je dat je de stap hebt genomen om naar een psychiater te gaan! Ik denk echt dat dit je kan helpen. Probeer tot die tijd steun te zoeken bij je netwerk ( familie en andere dierbaren ) je kunt naar de huisarts gaan om te vragen om een zonodig pil ( een pil die je kunt innemen op het moment dat het niet goed met je gaat ) als het niet gaat, kan je altijd aankloppen bij de crisislijn/chat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Vraagsteller is al jaren in therapie. Verder gebruikt hij erg veel medicatie en alcohol.