Wat is het proces voor een controle/diagnose ADD?

Mijn vermoeden is al langere tijd dat ik op het spectrum zit, na veel research wil ik een professional om zijn/haar mening vragen.

Is het de bedoeling eerst bij de huisarts langs te gaan hiervoor?
Wordt je doorgestuurd naar een therapeut?
Wordt het vergoed door je zorgverzekering?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (2)

De huisarts is inderdaad de eerste om dit mee te bespreken. Hij/zij kan je eventueel doorverwijzen naar een specialist of therapeut, afhankelijk van jouw klachten en in hoeverre je daadwerkelijk in je leven wordt belemmerd door die klachten.
De kosten voor de huisarts vallen altijd onder de basisverzekering en daarop is ook geen eigen risico van toepassing. Je bezoek aan een specialist of therapeut valt ook onder de basisverzekering, maar daarvoor betaal je wel eigen risico (als je 18+ bent).
6 jaar geleden
Als je een formele diagnose wilt, dan kan dat alleen door een daartoe opgeleide en bevoegde gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut. Je kunt bij een vrijgevestigde gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut terecht zonder doorverwijzing van de huisarts, maar dan moet je het sowieso zelf betalen. De diagnose wordt gesteld na onderzoek, dat wil zeggen gesprekken en het maken van diverse gestandaardiseerde tests. De gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut probeert daarmee zo objectief mogelijk te bepalen of je voldoet aan de formele definitie van ADD (of een andere stoornis als die in het onderzoek betrokken wordt).

Als eerste stap kun je over het algemeen het beste naar de huisarts gaan. Concentreer je in dit gesprek niet op de definitievraag of dit ADD is of niet, maar geef aan waar je last van hebt en hoe dat je dagelijks functioneren beperkt. De huisarts kan je dan informeren en adviseren over mogelijke vervolgstappen, ook rekening houdend met wat er wel en niet voor vergoeding door je zorgverzekeraar in aanmerking komt. Mogelijk is een weg gericht verlichting van de klachten zinvoller dan de weg naar een formele diagnose.