Wanneer heb je te veel fantasie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als jij of anderen er last van hebben, denk dan ook aan de langere termijn. Of beter: Als je er meer last dan plezier aan hebt.

Het beste antwoord

Onbeheerste fantasieën beginnen met onschuldige handigheidjes om iets voor elkaar te krijgen en ontwikkelen tot in extreme vormen van oplichting. Het gevaar zit hem in de geleidelijkheid waarin de vormen en frequenties toenemen. Wanneer het ernstige vormen aanneemt, kan je rustig spreken van een fantasiestoornis.

Sommige mensen gaan zelfs zover dat ze een dubbel leven gaan leiden: een goede zorgzame liefhebbende echtgenoot die zijn geld verdeelt tussen zijn gezin en meerdere maîtresses in verschillende plaatsen en alles aan elkaar liegt om zijn steeds meer afwijkende gedrag te verklaren.
Of een vrouw die meerdere jaren tijdens het uitvoeren van een drukke baan, aan haar vrienden suggereerde dat ze in de terminale fase van kanker verkeerde en een volslagen dubbel leven leidde.
Mensen krijgen een goede baan op basis van valse papieren en niet gecontroleerde verhalen, of ze troggelen mensen geld, tijd en aandacht af.
In de meeste gevallen vallen ze door de mand en veroorzaken veel schade bij anderen en bij zichzelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je niet meer weet wat werkelijkheid is en wat verzonnen. Dus dat je gaat denken dat jouw fantasieën in het echt gebeuren. Dan sta je niet meer met beide benen op de grond maar ga je (figuurlijk) aan het zweven.
Amadea