Waarom wordt strelen kietelen op het moment dat je het alleen maar zo noemt ?

Wanneer iemand door een geliefde in de zij gestreeld wordt, dan wordt dat meestal als prettig ervaren.

Wanneer je de ontvanger er dan op attent maakt dat je aan het kietelen bent, maar verder exact hetzelfde doet, dan wordt het plots als onprettig kietelen ervaren.

Waarom is dat ?

Amadea
6 jaar geleden
Dat heeft geen biologische, maar een psychische oorzaak.

Het beste antwoord

Door het horen zeggen dat er gekieteld wordt ontstaat misinterpretatie van signalen in de hersenschors. Daardoor kan het gebeuren dat de persoon gaat denken dat zij of hij een irriterende aanraking krijgt. Ook al is dat in werkelijkheid niet zo, toch gaat iemand zich daar minder prettig bij voelen. Het is de kracht van de verbeelding. Zo ook kunnen mensen gaan denken dat ze hun smartphone voelden trillen, en smaakt een boterham met hagelslag heel vreemd als je dacht dat je een hap van een boterham met pindakaas zou nemen.
Amadea
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Klinkt logisch ! :-)
Bedankt