Kan een OCD stoornis tot krankzinnigheid leiden op lange termijn ?

net als schizofrenie bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (1)

Krankzinnigheid is een oude term die medisch gezien geen betekenis meer heeft. Het was een verzamelnaam voor vrijwel alle mensen met een verstandelijke handicap en/of een psychiatrisch ziektebeeld die zich sterk afwijkend gedroegen. Naarmate men met de opkomst van de moderne psychiatrie (begin 20e eeuw) onderscheid ging maken tussen verschillende ziektebeelden, raakte de term in onbruik.

Je veronderstelling dat schizofrenie kan leiden tot krankzinnigheid is onjuist; ten eerste betekent de term niets meer dat wat krankzinnigheid al is, namelijk een ziekte van de geest. Ten tweede is schizofrenie niet typisch progressief (verergerend) en het leidt ook niet tot andere stoornissen. Wel is ongeveer driekwart van de mensen die aan schizofrenie lijden door de terugvallen blijvend gehandicapt. Sommige mensen herstellen echter volledig en ook anderen kunnen soms prima functioneren in de maatschappij.

Een obsessieve-compulsieve stoornis geldt hetzelfde: het is ook een stoornis van de geest, ook niet progressief en leidt ook niet tot andere stoornissen. Dus zowel schizofrenie als OCD leiden niet tot wat jij krankzinnigheid noemt.