Hoe ontstaat een OCD stoornis ?

Hoe ontstaat een OCD stoornis, en waarom is het zo moeilijk om dwanggedachtes te negeren ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (1)

Psychiatrische aandoeningen zijn complex en daarom is het aanwijzen van een specifieke oorzaak (het ontstaan van en door) meestal niet mogelijk. Lange tijd was binnen de psychiatrie de psychoanalytische opvatting dominant dat oorzaken meestal gezocht moesten worden in de vroege kindertijd en met name veroorzaakt werden door (verdrongen) ambivalente gedachten en gevoelens, vaak over seksualiteit.
Deze zienswijze heeft in recente decennia echter fors aan invloed ingeboet. Tegenwoordig gaat men er in zijn algemeenheid van uit dat de interactie van genetische en omgevingsfactoren de vatbaarheid voor het ontwikkelen van OCS veroorzaakt.

Psychologische factoren
Vanuit het standpunt van de evolutiepsychologie had steeds herhaald of stereotiep gedrag ooit een functie om zich te beschermen tegen indringers, natuurgeweld, onhygiënische omstandigheden of gebrek aan voedsel ('hamsteren'). Het is anders gezegd een oerdrift die nog steeds diep in de menselijke genen aanwezig is.

Genetische factoren
Uit tweelingenonderzoek blijkt dat genetische factoren een rol spelen: als de helft van een eeneiige tweeling OCS heeft, dan is de kans dat de andere helft het ook heeft groter dan bij twee-eiige tweelingen. Tevens is het zo dat de kans op het ontwikkelen van OCS ook groter is voor personen met een ouder die OCS heeft, vergeleken met de algehele bevolking, wat dan mogelijk tevens terug te voeren is op eerder genoemde psychologische factoren.

Hersenbeschadiging
In zeldzame gevallen is een hersenbeschadiging de oorzaak van OCS.

Encefalitis
Streptokokkeninfectie bij kinderen
Diverse soorten hersenbeschadiging, direct voorafgaand aan het optreden van OCS

https://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis#Oorzaken