Hoe kan ik beter worden in het reproduceren van teksten die ik lees?

Ik merk op dat ik slecht een tekst kan reproduceren. Als ik iets lees en dan terug denk wat ik eigenlijk gelezen heb dan weet ik bijna niets meer te vertellen. Mijn vraag is hoe en of ik dit kan verbeteren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
Probeer na elke allinia even terug te halen wat je gelezen hebt .

Het beste antwoord

Probeer eerst elke alinea samen te vatten in slechts enkele steekwoorden. Schrijf die woorden links naast de alinea.
Begin met slechts een halve bladzijde (halve A4)
Als je de halve bladzijde hebt gelezen stop je 10 minuten.
Lees nu weer opnieuw en bekijk of de steekwoorden naast de alinea nog steeds de essentie aangeven. Pas eventueel een steekwoord aan.
Stop weer 10 minuten.
Lees de halve blad tekst nogmaals en stop dan ca 20 minuten.
Probeer dan AAN DE HAND VAN DE STEEKWOORDEN de tekst weer te geven.
Wat ik nu aangegeven heb is een training. Zo kun je doorgaan met steeds een halve bladzijde méér totje uiteindelijk een lange tekst goed kunt weergeven.
Succes.