wat is het verschil tussen een psycholoog en een forensisch psycholoog?

ik hoor vaak op radio/tv over een forensisch psycholoog en een `gewone ` psycholoog.
maar wat is het verschil tussen die twee; dat naast nergens!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
7.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Forensisch_psycholoog
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psycholoog Vooral dus de hele specifieke inzet van forensisch psychologen staat op de wiki gewoon prima beschreven. Wat ik mis in het verhaal is het stellen dat een dader ontoerekeningsvatbaar is https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/tbs/onderzoek-naar-ontoerekeningsvatbaarheid-verdachte
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oeps, dat was wel `een beetje dom`, inderdaad!
ik had het zelf ook kunnen opzoeken....

Antwoorden (1)

Een psycholoog is een professioneel deskundige in de psychologie; de wetenschap die zich bezighoudt met het innerlijk leven (denken, voelen en streven) en het gedrag van de mens.
Een forensisch psycholoog is dus ook een psycholoog (Al wordt met een 'psycholoog' door veel mensen vaak een 'psychotherapeut' bedoeld).

Een forensisch psycholoog behoort tot de subgroep: toegepaste psychologen en ze houden zich bezig met de behandeling en diagnostiek van daders die strafbare feiten hebben uitgevoerd evenals de slachtoffers daarvan.
Voor de forensische psychodiagnostiek maakt de psycholoog gebruik van gegevens uit de psychiatrie en psychopathologie. Er bestaat geen enkele psychische stoornis die verklaart waarom mensen strafbare en illegale feiten plegen, maar wel verschillende oorzaken. Zo kunnen bijvoorbeeld verslaving, armoede, psychoses, onderdrukking, hallucinaties enz. verschillende oorzaken zijn voor forensisch gedrag. Al deze oorzaken vereisen een aangepaste en specifieke behandelingsvorm (meestal intensieve psychotherapie). Wanneer armoede de oorzaak is van delinquent gedrag is dit een geval voor de gespecialiseerde maatschappelijk werker, terwijl de psycholoog eerder oorzaken als verslaving en afhankelijkheid zal behandelen.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ forensisch psycholoog, daar zijn heel veel vacatures voor bij Justis
https://www.indeed.nl/vacatures?q=Forensisch+Psycholoog&l=