Wat zijn de kenmerken van een angststoornis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
als ervaringsdeskundige kan ik je in Jip en Janneke taal vertellen: hartkloppingen, duizeligheid, droge mond, hyperventilatie, denken dat je doodgaat, het gevoel dat niemand je begrijpt, neiging tot vluchtgedrag in bepaalde situaties, enorme druk op je hoofd en/of borst, bibberen. enz
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien kun je iets met de website van de Angst-, dwang en fobiestichting: Op deze pagina van die website staat een beschrijving van angststoornissen: http://www.adfstichting.nl/Angst/Angststoornissen.aspx

Het beste antwoord

Er zijn verschillende angststoornissen, met verschillende kenmerken.
Algemene kenmerken zijn:
- hartkloppingen
- droge mond
- beklemd gevoel
- nerveuze spanning
- prikkelbaarheid
- rusteloosheid
- verhoogde spierspanning
- slaap- en concentratieproblemen

Ongeacht om welke angststoornis het gaat, bij elke angststoornis:
- Is de angst overdreven en onredelijk (en dat weet de persoon ook).
- Is er sprake van vermijding en/of psychisch lijden bij blootstelling aan de angst.
- Beïnvloeden de angstklachten in significante mate de dagelijkse bezigheden (werk, studie, sociale activiteiten en relaties).

Toegevoegd na 2 minuten:
De groep angststoornissen is in het DSM-IV als volgt ingedeeld:
Acute stressstoornis
Agorafobie (zonder historie van de paniekstoornis)
Angststoornis door een somatische aandoening
Gegeneraliseerde angststoornis
Obsessieve-compulsieve stoornis
Paniekstoornis (met of zonder agorafobie)
Posttraumatische stressstoornis
Specifieke fobie
Sociale fobie
Angststoornis door alcohol of drugs
Emetofobie
Angststoornis niet anderszins omschreven (restgroep)
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn vele soorten angststoornissen met verschillende bijbehorende kenmerken. Deze angststoornissen kunnen zich uiten in bijvoorbeeld lichamelijke klachten als trillen, buikpijn of hoofdpijn. Op cognitief gebied kunnen er zich ook klachten voordoen zoals gedachten over vervelende dingen of veel piekeren. Daarnaast kunnen er ook gedragsmatig veranderingen zichtbaar worden zoals:
-verstijven
-bevriezen
-huilen
-angstige situaties vermijden

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze vnl bij jongeren en kinderen
fremar