Welke hulp heb je nodig wanneer je je perfectionisme los wilt laten?

Ik heb overmatig last van perfectionisme, dit uit zich in veel verschillende dingen; school/sport/vriendschappen etc. Nu wil ik dit proberen los te laten en gewoon meer tevreden zijn met wat ik heb en de lat minder hoog te leggen. Alleen hoe....

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+GoeieVraag!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer een niet-perfectionistische houding (bv pragmatisch) te perfectioneren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Huisarts prima, therapie is te overwegen. Belangrijk is er achter te komen wat de drijfveer is 'achter' jouw perfectionisme. Denk hier bijvoorbeeld aan onzekerheid of (faal)angst. Kortom: gevoel van eigenwaarde en geloof in eigen kwaliteit doet perfectionisme verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Zoals hier al aangegeven: enige vorm van perfectionisme is wel een kwaliteit!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede reactie Bewi. Eigenlijk bestempel ik het als een goed antwoord. Jammer dat ik je geen plus kan geven.
Heel wat perfectionisten zijn onzekere en angstige personen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bewi - Het vinden van mijn drijfveer, is dat mogelijk? Is het niet iets dat gewoon bij mijn persoonlijkheid hoort? Er van af komen en vele malen relaxter leven is een van m'n grootste wensen maar een huisarts inschakelen, is dat niet een beetje overdreven?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Praten helpt, vooral omdat je soms tunnelvisie hebt en door je eigen gedachten in een kringetje draait.
Via de huisarts kun je dit aanvragen. misschien bij een poh (praktijkondersteuner huisarts) of anders een psycholoog.
Gesprekken met een onbekende kunnen heel verrassende resultaten opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan helpen om letterlijk iedere dag dingen tegen jezelf te zeggen, zoals: 'Goed is goed genoeg', 'Ik accepteer mezelf', 'Laat het los' en dat soort mantra's. Meditatie en bepaalde zinnen herhalen, kan er voor zorgen dat je kalmeert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@HenkBlom, om met het laatste te beginnen: de huisarts is bij ervaren problemen altijd het beginpunt (van een evt. vervolgtraject) en zeker niet overdreven. En daarbij, zo is 'de zorg' nu eenmaal ingericht. Het vinden van je drijfveer vraagt om contact te maken met je gevoel[ens] . Uit eigen ervaring weet ik dat dat erg lastig is omdat jij (voorheen ook ik) je 'waarheid' hoofdzakelijk uit je verstand haalt. Laat je gedachten gaan en voel ondertussen of er positieve gevoelens opkomen, of je er blij van word, een fijn gevoel geeft, je er een beeld bij krijgt, er een gevoel opkomt dat Dát bij jouw hoort, enz. Volg jouw menselijke natuur. En ja, dat kan best afwijken wat door anderen 'gangbaar' of ongewoon wordt gevonden. Blijf hierbij dicht bij jezelf! De uiteindelijke uitvoering , ofwel, jezelf 'in de wereld zetten' is een les die bij herhaling jou als mens versterkt, geloof in je zelf hervind en waarbij de evt. angst en perfectionisme zullen afnemen en wellicht verdwijnen. Succes!

Antwoorden (2)

Perfectionisme is niet per definitie iets negatiefs! Perfectionisme is een obsessief verlangen om handelingen perfect uit te voeren. Soms is perfectionisme een positieve eigenschap, omdat het de prestaties van iemand kan verhogen. In de psychologie noemt men een hinderlijke vorm van perfectionisme "maladaptief perfectionisme".

Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Perfectionism_(psychology)#Treatment vind je allerlei verschillende therapieën, van ​​cognitieve gedragstherapie tot psychoanalytische therapie en van groepstherapie tot humanistische therapie en zelftherapie.

Het is dus aan te raden een professional te vragen welke therapie voor jou geschikt is, bijvoorbeeld de huisarts. Misschien is er zelfs geen therapie nodig maar alleen een goed gesprek!
6 jaar geleden
Kom weekje thuis wonen;)