Bang voor foto's; wat is dit?

Hoi,

Al Zo lang ik weet ben ik bang voor het kijken naar filmpjes en foto's. Als ik op mijn mobiel een filmpje of foto toegestuurd krijg van een vriend of vriendin, open ik m standaard niet, uit de angst dat de persoon in de foto mij kan zien/terug kijkt.
Het valt mij de laatste tijd meer op omdat ik merk dat ik steeds moeizamer uit dit gevoel kom. Kan iemand mij hiermee helpen?

Ik heb al constant het idee dat ik bekeken wordt, maar ik merk dat dit met die foto's enzo me echt te veel wordt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
Amadea
6 jaar geleden
Die angst is irreëel. Alleen wanneer een camera op jou gericht is en klikt of filmt kan de persoon die daar achter zit jou zien. En anders niet, onmogelijk.
Ritsuka
6 jaar geleden
ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar iemand die je kan helpen met je angsten.
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je het moeilijk vind om te vertellen, neem dan dit verhaal mee op een briefje.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Heb je dat met alles? Ook televisie en bijvoorbeeld foto's in ern fotoalbum?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Televisie minder... hangt van mijn stemming af van dat moment. Fotoalbums heb ik wel echt moeite mee
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Op een telefoon of laptop met ingebouwde camera kan ik het mij enigszins indenken. Ik vraag me dan ook wel eens af wie er mee kijkt. Ik heb zelfs op mijn laptop (die staat vaak naast het bad zodat ik vanuit het bad Netflix kan kijken) de camera afgeplakt. Gewoon voor het geval dat. Maar bij TV en foto albums heb ik dat niet. Wat ik soms wel griezelig vind zijn van die oude schilderijen met mensen erop. Ik weet dat ze niets kunnen doen. Maar tijdens mijn nachtdiensten kom ik in ern ruimte waar 6 van die schilderijen hangen. En daar loop ik toch altijd heel vlug doorheen. Ik weet dat ik het mezelf aan praat. Dus ik probeer daar niet teveel bij stil te staan. Iets waar geen camera bij ingebouwd zit KAN niet naar je kijken. Er gaan natuurlijk best wel wat vage verhalen in de ronde. Al gaat dit meestal over oude schilderijen en oude zwart wit foto's. Maar een filmpje of een foto zeker als dit gemaakt is door een bekende. Nee daar zou ik niet bang voor zijn.

Antwoorden (1)

Je bent niet de enige met deze angst. Je angst lijkt veel overeenkomsten te hebben met scopofobie.

Scopofobie, scoptofobie of ophtalmofobie is de wetenschappelijke term die gebruikt wordt voor de angst om door anderen te worden gezien of te worden aangestaard. Deze fobie kan ook worden geassocieerd met een pathologische angst om de aandacht op zichzelf te vestigen. Scopofobie hangt vaak samen met andere sociale angsten.

Gelukkig is er wel wat aan te doen. Zoals bij het aanpakken van vrijwel alle angsten kunnen ontspanningsoefeningen en confrontatietherapie een oplossing bieden. Bij confrontatietherapie wordt de betrokkene langzaam maar zeker steeds meer geconfronteerd met hetgene waarvoor hij/zij bang is. Dit gebeurt dan in een rustige en ontspannen sfeer en onder begeleiding van een professional waardoor de angst na verloop van tijd kan verminderen of verdwijnen.

Ik raad je aan voor een oplossing te overleggen met je huisarts.