Wat wordt er bedoeld met mensen die 'patronen' zien?

Ik hoor dit wel eens op tv ofzo, maar wat moet ik me daar bij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
6.2K

Antwoorden (2)

Meestal wordt hiermee bedoeld dat mensen hebben geconstateerd dat bepaalde zaken vaker voorkomen dan zo maar één keer. Het gaat dan vaak om onverwachte, ongewenste en/of illegale zaken.

Als bijvoorbeeld wordt geconstateerd dat een jongere spijbelt van school, overlast veroorzaakt, vandalisme pleegt en wordt beschuldigd van andere kleine criminaliteit, kan men zeggen dat men een patroon ziet in het gedrag van de betrokkene. Het patroon dat men ziet is dan dat de betrokkene zich steeds opnieuw niet houdt aan de (maatschappelijke) regels. Dit is ongewenst en velen zullen vinden dat er maatregelen moeten worden genomen om het gedrag in de gewenste richting te sturen.
6 jaar geleden
men ziet niet echt iets... het wil zeggen dat mensen verbindingen waarneme tussen sommige dingen zoals o.a. in speuracties door de politie. bepaalde dingen die met mekaar in verbinding staan daar de relatie met elkaar waarnemen maar dan alleen in hun brein en dus niet letterlijk echt "zien".