Is de manier waarop ik dingen registreer aangetast?

Ik ben laatst tegengekomen dat je linkeroor verbonden is met je rechter hersenhelft en je rechter oor met je linker hersenhelft. En dat daarom wanneer je bijv. iets emotioneel zegt het beter binnenkomt in je linker oor en je iets het best verstaat in je rechter. Omdat je rechter hersenhelft beter is in het verwerken van emotionele dingen en je linker hersenhelft beter is met taal.

Vanaf dat ik 7 jaar ben hoor ik met mijn rechter oor maar 20 procent. En volgens dit wil dat zeggen dat de manier waarop ik dingen registreer sterk aangetast is.

Wat voor waarheid zit hier in?
En als het waar zou zijn, is het niet zo dat bij iemand die aan een kant minder hoort er andere connecties met de hersenen aangepast worden? Want anders zou iemand die slecht hoort of doof is aan 1 kant veel geluiden of dingen die er worden gezegt kunnen missen of niet/verkeert kunnen registreren.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, er is helemaal niets aangetast.
Ten eerste komen alle geluiden op beide oren binnen, tenzij je één oor totaal afsluit.
Ten tweede worden geluiden door beide hersenhelften geanaliseerd. Ze mogen dan wel via één hersenhelft binnenkomen, maar er zijn mega veel verbindingen tussen de twee hersenhelften.
6 jaar geleden
Het idee dat de hersenhelften totaal verschillende functies hebben is achterhaald. De rechter hersenhelft zou creativiteit, intuïtie en muzikaliteit huisvesten en de linker hersenhelft analyse, logica en taal. Het is een leuk idee uit de jaren 60 van de vorige eeuw, maar het aantoonbaar (grotendeels) onjuist. Functies kunnen asymmetrisch zijn verdeeld, maar dat verschilt per persoon. Uitzonderingen zijn Broca's gebied voor spraak en Wernicke's gebied voor het begrijpen van taal die vrijwel altijd alleen links voorkomen.

Het is ook onjuist dat het geluid in je linkeroor uitsluitend wordt verwerkt door je rechter hersenhelft en vice versa. De hersenhelften zijn intensief met elkaar verbonden. Het geluid van beide oren wordt grotendeels gelijk verwerkt, dus door beide hersenhelften of een verwerkingscentrum aan een van beide zijden (zoals voornoemd Wernicke's gebied). Door de asymmetrie hebben veel mensen wel een voorkeursoor voor bijvoorbeeld muziek of taal en kan er enig verschil ontstaan tussen de verwerking van input in beide oren.

De hersenen zijn ook flexibel in hun functie. Als je al van jongs af aan niet goed hoort aan een kant, dan stellen de hersenen zich daar vaak op in om te compenseren. Het is dan ook niet te zeggen dat de manier waarop je dingen registreert "sterk is aangetast", zoals je zegt. Daarnaast is er meer dan gehoor; ook bijvoorbeeld volledig dove mensen kunnen rationele van emotionele boodschappen goed van elkaar onderscheiden en ze juist verwerken.