is er een reden dat een psycholoog een andere minder zware diagnose stelt bij een minderjarige?

Toegevoegd na 25 minuten:
Bij reacties meer uitleg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Kun je de vraag toelichten? Stelt een psycholoog een andere diagnose dan de diagnose van de huisarts (of andere arts)? Of stelt de psycholoog een andere diagnose bij een minderjarige dan bij een volwassene met dezelfde symptomen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waaruit zou dan blijken dat een psycholoog een andere diagnose stelt bij een minderjarige? Heb je het aan de psycholoog zelf gevraagd?
Erna55
6 jaar geleden
Welke aanwijzing heb je dat er bij minderjarigen minder zware diagnoses gesteld worden ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat om een 17 jarige die de diagnose odd en cd heeft gekregen dit is een antisociale stoornis waarin hij oa zich niks aantrekt van gezag, autoriteiten, liegt, manipuleert, crimineel gedrag vertoont, verbaal en lichamelijk agressief is, drugs gebruikt.
Nu heeft hij nieuwe psychologen die deze eerdere diagnose niet ( meer) stellen maar een andere welke zeer licht is vergeleken met odd en cd.
Nu zou hij alleen ADHD hebben.
Diverse hulpverleners om hem heen vinden dit vreemd omdat hij hoog scoort in odd, cd en vinden dit precies bij zijn profiel passen.
De psychologen hebben alleen met de 17 jarige gesproken en niet met ouders toen de diagnose werd gesteld.
Erna is een gesprek geweest met de ouders die gezegd hebben dat er veel meer aan de hand is dan as ADHD echter geen gehoor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nav de nieuwe diagnose dus andere hulp terwijl het juist intensiever zou moeten zijn naar mijn en anderen hun mening.
ADHD is veel minder zwaar dan odd en cd.
Wij, ik zij ervan overtuigd dat hij dit wel heeft ( nog steeds).
De psychologen hebben niet met ons gesproken of gevraagd naar zijn gedrag.
Onderzoek is gedaan op basis van wat mijn zoon heeft gezegd en nav eerdere incomplete dossiers.
Maw hij heeft hoogstwaarschijnlijk ook andere dingen verteld die totaal niet met de waarheid of realiteit te maken hebben.
Zou het kunnen dat de psychologen zelf zijn gemanipuleerd door hem, weet het wel zeker...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat 10 psychologen een diagnose stellen en je krijgt 10 verschillende uitkomsten. Het stellen van een diagnose is en blijft natte vinger werk.
Antoni
6 jaar geleden
Betrokkenen kunnen mogelijk vragen om een second opinion, een diagnose van een tweede, onafhankelijke, professionele hulpverlener.
Erna55
6 jaar geleden
Er lijken erg veel psychologen en hulpverleners betrokken te zijn.
Je benoemt "nieuwe psychologen ( meervoud ) en "diverse hulpverleners om hem heen " . Er is dus een behandelteam, blijkbaar.
Het maakt niet zozeer uit welke aandoening in zijn dossier staat, maar of hij geholpen en behandeld wordt.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Moeilijk hé Nonamis, wat een gevecht en verdriet. Ik leef met je mee, herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verschil van inzicht. Het blijft een momentopname bij zo'n testprocedure. ODD/CD komt weinig voor en bij ADHD zie je ook opstandig gedrag voortvloeiende uit de impulsiviteit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Diverse hulpverleners om hem heen vinden dit vreemd omdat hij hoog scoort in odd, cd en vinden dit precies bij zijn profiel passen."
Is er niet met hun gesproken door de nieuwe psychologen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt het wel meteen over twee nogal controversiële diagnoses. Er zijn nogal wat psychologen die ZEER terughoudend zullen zijn met het stellen van deze diagnoses. Dat lijkt me haast al verklaring genoeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is ongetwijfeld een reden, maar die kan alleen degenen die het onderzoek heeft gedaan geven.
Waarom heeft hij een nieuw behandelteam en waarom is hij opnieuw gediagnosticeerd?
En waarom trekken die hulpverleners dan niet bij de nieuwe behandelaren aan de mouw?

Antwoorden (2)

In alle gevallen is het stellen van een diagnose, zeker op psychologisch gebied, maatwerk. Individueel afhankelijk. Per persoon kan dat dus verschillend zijn. Dezelfde symptomen kunnen bij de ene persoon het gevolg zijn van aandoening A en bij een andere persoon van aandoening B. Dat is niet leeftijdsgebonden, maar afhankelijk van de persoon.

Soms is niet in één keer duidelijk wat de beste diagnose is. Het kan dus gebeuren dat een huisarts een diagnose stelt die later, na aanvullend onderzoek, wordt veranderd door een andere arts of psycholoog. Het kan natuurlijk ook gaan om acute aandoeningen die na verloop van tijd, na enige behandelingen, verminderen of zelfs verdwijnen. Soms is iemand dan helemaal vrij van klachten, maar soms blijven er restklachten die dan onder een andere diagnose vallen dan de oorspronkelijke aandoening.
6 jaar geleden
Naar aanleiding van de toegevoegde informatie in de reacties: dat de cliënt minderjarig is, lijkt hier geen rol te spelen. Het is heel vervelend voor de betrokkenen dat genoemde cliënt dit gedrag vertoont. Ik kan me voorstellen dat je graag een diagnose wilt die voor jouw gevoel overeenstemt met de ernst van het gedrag.

Echter, dat gedrag hoeft niet te voldoen aan de criteria voor de door jou genoemde stoornissen. Zo'n diagnose zou dan onterecht zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen probleem is. Mogelijk is er echter een andere aanpak (zorg) voor het gedrag nodig dan behandeling van de door jou genoemde stoornissen.

Zowel jij, de ouders als de genoemde andere hulpverleners zijn niet bevoegd om een diagnose te stellen. Ik kan me voorstellen dat het dan ook lastig kan zijn om de diagnose van de psycholoog te begrijpen en accepteren.

Als je wilt weten op basis van welke criteria de nieuwe psycholoog tot deze diagnose is gekomen, zul je dat aan de psycholoog moeten vragen of in het diagnoserapport moeten lezen. Je kunt dan ook vragen welke andere vormen van zorg ingezet zouden kunnen worden voor deze cliënt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
Is het niet zo dat een (kinder)psychiater de diagnose stelt, psycholoog doet onderzoek. Zo is het bij ons altijd geweest. Orthotherapeute begeleidde ouders en de informatie die ouders verstrekken worden zeker meegenomen om tot een juiste diagnose te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodyenboyke ook een gz-psycholoog of klinisch psycholoog kunnen een diagnose stellen.