Wie weet er een goede psychiater gespecialiseerd in hypochondrie in omgeving Den Haag?

Ik ben opzoek naar een goede psychiater die dan ook echt gespecialiseerd is in hypochondrie. Helaas tot nu toe psychiaters gehad die er of weinig van weten of je vol stoppen met medicatie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Antwoorden (2)

Psychiaters zijn zelden gespecialiseerd in één aandoening, wel hebben ze soms een specifieke interesse in een bepaald type aandoeningen, zoals stemmingsstoornissen of - in dit geval - somatoforme stoornissen. De meeste behandelaars die daar een specifieke interesse hebben houden zich vooral bezig met "medisch onvoldoende verklaarde klachten" (of: "somatisch onvoldoende verklaarde klachten", "onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten", etc.: er zijn nogal wat verschillende termen voor dit soort aandoeningen) maar ik denk toch dat het zinvol is om ook met hypochondrie juist aan te kloppen bij die mensen die zich bezighouden met lichaamsbeleving en de interactie tussen lichaam en geest. Hypochondrie wordt soms ten onrechte ingedeeld bij de angststoornissen en als behandeling zich enkel richt op de emotie (angst) en cognitie (onjuiste overtuiging) loop je het risico dat het somatische aspect over het hoofd wordt gezien.

Zeker als je in het verleden al andere behandelingen hebt gehad, is het wellicht zinvol om te rade te gaan bij een centrum dat waar nodig een multidisciplinaire aanpak kan bieden. Bekende derdelijns GGZ-instellingen met gespecialiseerde afdelingen voor somatoforme klachten zijn onder meer Yulius in Gorinchem en Altrecht in Zeist.

Je kunt ook kijken op de site van Netwerk Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten: http://www.nolk.info/sociale-kaart/ Op de sociale kaart kun je in jouw regio GGZ-instellingen en -behandelaars vinden die zich bezighouden met dit soort klachten. Daar zullen wellicht ook behandelaars tussen zitten die zich alléén richten op patiënten met lichamelijke klachten (bijvoorbeeld alleen op chronisch pijnpatiënten) en niet zozeer op hypochondrie, maar het is in elk geval een goede plaats om te starten met zoeken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lies12, bedankt voor je uitgebreide reactie!
ik zou het zelf niet weten maar probeer een advertentie/melding te plaatsen ergens op een site ofzo, ik zou www.de-werkgids.nl aanraden als je dan nog niks krijgt dan moet je je problemen op internet te vinden zien te krijgen op lichamelijke klachten ofzo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min. Dit is geen zinnig advies.
Een psychiater zoeken via een advertentie op een klussensite. ( ?? )
" problemen op internet vinden .... op lichamelijke klachten of zo " .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee door zoeken op internet is mijn ellende 100% toegenomen. Zoek maar eens op trillende spieren in het hele lichaam en je zit binnen een jaar in een rolstoel ivm ALS.