Wat zijn tips voor ad(h)d in examentijd (zonder medicatie)?

Ik heb een verwijzing van de huisarts gekregen en wordt nu onderzocht of ik ad(h)d heb. Waarschijnlijk is dit zo (ik word helemaal gek in mijn hoofd) maar wil en kan alleen nog niet met medicatie proberen voordat de examens beginnen (het lijkt me ook niet zo handig aangezien het voor sommigen negatief werkt). Ik moet dus mijn vwo examen in zonder medicatie met een hoofd dat giert van gedachten. Ik schrijf altijd mijn gedachten op het kladblaadje (die dan aan het einde van de toets helemaal vol staat). Maar hebben jullie nog andere tips voor tijdens de examentijd voor iemand met ad(h)d die geen medicatie neemt?

Toegevoegd na 11 minuten:
oja ff een frustratie: adhd is WEL echt en ik word er niet voor onderzocht omdat mensen mij irritant vinden, of omdat mensen me willen volstoppen met medicijnen, nee ik word gewoon helemaal GEK in mijn hoofd en het beperkt me! Adhd is echt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe heb je het tot nu toe gedaan?
Het zal niet ineens gekomen zijn dat je last hebt van dat wat waarschijnlijk (een vorm van) adhd is. Met voeding kan je veel doen, maar dat is een lange termijn plan. Misschien weet je al dat je van bepaalde dingen last hebt, bijvoorbeeld van veel snoep. In het algemeen maakt meer vet en minder suikers eten rustiger. Natuur: wordt je daar rustig van? Ga dan bijvoorbeeld in de tuin, het park of het bos leren of tussendoor de natuur in. (het is lekker weer)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
slaap je genoeg?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik slaap soms 6 uur soms 8 uur per nacht dus volgens mij wel goed. Ik heb het tot nu toe gedaan door al mijn gedachten die er niks mee te maken hebben op te schrijven tijdens het lezen van een tekst. Maar daar word ik alsnog gek van
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soms 6uur: wordt je dan uitgerust wakker?
Nogal kort, zeker voor een iemand met een druk hoofd. Zoek je algemene tips, of vooral advies om tijdens het examen met je gedachten om te gaan? Tijdens examens e.d. is het vaak zo dat symptomen verergeren of juist het tegenovergestelde, door stress ontstaat een hyperfocus. Als je dat herkend is het mogelijk zelf hyperfocus op te leren wekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
een hyperfocus is alleen als je iets interessant vindt toch? Ik ben eerlijk gezegd meer moe als ik 8 uur slaap dan als ik 5 uur slaap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hyperfocus kan ook door stress / adrenaline.
Bijvoorbeeld als het leren al dagen niet lukt en dan de nacht voor een tentamen van 02:00 tot 04:00 een hoeveelheid stof erin stampen waar anderen twee volle dagen over doen. Als jij je goed voelt met minder slaap, prima. (mocht het ooit een probleem worden denk dan nog eens aan o.a. de theanine uit het antwoord)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oja dat herken ik wel, hahaha. Na 1 uur snachts ben ik ineens helemaal helder en kan ik vet goed leren.

Antwoorden (1)

meditatie heeft me heel goed geholpen. stil zitten in de stilte, en gewoon de binnenkant voelen en alles toelaten wat je voelt (dus ook onrust). gedachten mogen er zijn maar die je geeft er geen aandacht aan (dus als je denkt "dit helpt toch niet" blijft het bij die gedachte en ga je er niet over verder piekeren).
door meditatie verhoogt de concentratie.
stilte is sowieso belangrijk. geregeld momenten van stilte inbouwen. geen televisie geen muziek geen prikkels. gewoon stil.
wat me ook geholpen heeft is totaal iets anders, nl. schilderen (op papier). Dus een bezigheid waarin ik helemaal kan opgaan. Dat kan voor jou iets helemaal anders zijn.
niet dat ik er helemaal vanaf ben, ik blijf ADHD, maar ik kan me zo wel steeds beter concentreren als het moet.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik heb zo hoger onderwijs gehaald en nog enkele opleidingen. nu nog volg ik taalcursussen en door meditatie kan ik me beter concentreren op de leerstof. nog niet 100% maar echt veel beter.
en tussendoor schilder ik dus, mijn hoofd op iets helemaal anders zetten even. dat helpt voor me beter dan voor de televisie gaan hangen, waar er dan weer prikkels binnen komen.
liveisgreat