Kan je invloed hebben op dat stemmetje in je hoofd, en hem/haar ook voor je laten werken?

Ik bedoel, Sommige mensen worden succesvoller dan andere mensen, heeft toch ook te maken met hoe je tegen je zelf praat?
Hebben jullie hier tips en tricks voor?
Ik wil het graag weten en hoop snel op een hulpvolle tip ;)
Gr Dennis

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (1)

Veel mensen ervaren meer dan 1 stemmetje in hun hoofd. Een techniek om daar wat mee te doen is Voice Dialogue, een model dat door Hal en Sydra Stone is uitgewerkt.

Daarbij gaat het om luisteren naar stemmen die je op goede ideeen brengen, en helpt het om negatieve stemmetjes (zoals "het gaat nooit lukken") naar de achtergrond te duwen. Die stemmen kun je zien als delen, in hun boek "Thuiskomen in jezelf" (ook in de bibliotheek te vinden) is die werkwijze perfect verwoord. En ik, als persoon kan over al die delen beschikken, naar ze luisteren, als ik me dat bewust ben. Dan zit ik achter het stuur.

Bijvoorbeeld, bij het nemen van een beslissing ontstaat soms een innerlijke conflict. Een deel van je wil iets ondernemen en een ander deel houdt je tegen of wil iets anders. Omdat je meestal niet in de gaten hebt hoe het conflict in elkaar steekt is het lastig op te lossen. Het resultaat is dat je geen bewuste keuze maakt, er wordt een keuze voor je gemaakt. Het deel dat "toevallig" op dat moment aan het stuur zit bepaalt de richting!

Voice Dialogue sessies doe je normaal gesproken met iemand die zo'n sessie faciliteert, maar wie weet hoe ver je zelf komt! Ik hoop dat dit een beetje helpt.