Wat kan ik doen tegen mijn rijangst?

ik heb sinds half december na 7 keer gezakt te zijn eindelijk mijn examen gehaald in utrecht. tijdens de lessen was ik nooit bang, maar nu ik zelfstandig moet rijden durf ik de snelweg niet meer op. ook in het donker en in de spits rijden vind ik heel erg eng. ik ben bang dat ik fouten maak bij het invoegen. en bamg voor een aanrijding. ik durf op de snelweg geen fouten te maken. gevolg is dat ik alleen maar banger wordt en me hierdoor laat beperken. ik durf niet met vrienden af te spreken. ik ben al wel op de snelweg geweest met een vriendin, met mijn ouders en alleen ook op zondag, maar daar blijft het bij. ik zie alleen maar doemscenario's. wi iedereen om me heen zegtcdat ik gewoon moet gaan rijden, maar dat durf ik dus niet. het gevolg is dat ik me rot voel omdat ik mezelf en mijn omgeving teleurstel. wie heeft er een goede tip?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
erotisi
7 jaar geleden
wat zijn die doemscenario's dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De enige methode die werkt om van je angsten af te komen, is door hetgeen waar je angstig voor bent, te ervaren. Ga eerst rustig rondrijden op een rustige bekende plek, zodat je wat rijervaring opdoet, dan zet je een stapje verder en breidt je je vertrouwde omgeving uit, met een wijk waar je nooit bent geweest. Zo ga je heel je stad door, tot je daar niet bang meer bent. Pas als je daar aardig wat zelfvertrouwen hebt, ga je de snelweg op, doe dat ook stapje voor stapje. Neem eerst een snelweg waar je snel weer af kan en ga dan steeds verder. Zet een gezellig muziekje op en zing mee als je dat leuk vindt, vindt een manier om ontspannen rond te rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de doelscenario's zijn vooral dat ik niet op tijd invoeg en dat ik in paniek raak. Binnen de bebouwde kom gaat het goed en met inzittenden ernaast (mits rijbewijs) gaat het ook goed.
erotisi
7 jaar geleden
maar waardoor raak je dan in paniek?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mits rijbewijs? Laat je je niet onzeker maken door de persoon met rijbewijs, die je zegt wat je wanneer moet doen? Jij rijdt, jij moet bepalen wanneer je wat doet, laat je niet afleiden/onzeker maken door passagiers. Vraag hen in het vervolg niets te zeggen tijdens het rijden en pas na de rit op- of aanmerkingen te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.psychologiemagazine.nl/advies/is-er-een-rijschool-voor-mensen-met-rijangst/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Zijn er mensen die rare dingen tegen je gezegd hebben. Bijrijders, instructeur of examinator? Dat heb ik gehad. Mijn moeder, mijn rijinstructeur en mijn broer. Enkele voorbeelden:
Instructeur: "Een natuurtalent zul je nooit worden"
Examinator: "Je hebt het niet in je"
Moeder: "pas op...kijk uit...rood licht...voetganger...oooooh..."
Broer: "Jij hebt geen rijbewijs, jij hebt een race licentie..." Eerst werd ik daar onzeker door. Totdat mijn vader een keer met mij mee reed en na 5 minuten in slaap viel. Toen ben ik me gaan realiseren dat de mening van de instructeur en een examinator niet belangrijk zijn. Want ik ben immers geslaagd. Dus dat doet er niet meer toe. Mijn broer heb ik gezegd dat hij kon ophoepelen en als hij mijn rijkunsten zo vervelend vond dat hij dan maar de trein moest nemen. En bij mijn moeder heb ik de auto aan de kant gezet, uitgestapt en gezegd dat ze zelf maar moest rijden...in Den Haag. Dat wilde ze niet. Waarop ik zei "Ik ook niet. Dus kijk maar wat je doet ik neem het OV wel naar huis." Ma heeft verder gereden. En ik maar commentaar: "rood licht...voetganger..." Werd ze boos. Waarop zij ook de auto aan de kant zette. Uitgepraat, ik heb haar alsnog naar huis laten rijden. Maar nooit meer dat probleem gehad. Wat ik wil zeggen is dat je blijkbaar prima kan rijden anders had je dat examen niet gehaald. In 7x dus...en wat dan nog? Ik moest het 3x doen. Je leert pas echt autorijden als je het zelf doet. De lessen moet je niet zien als leren autorijden. De lessen zijn niets meer dan "Het onder de knie krijgen van de bediening van een auto en de verkeersregels." Mijn advies. Laat de bijrijders voor wat het is. Pak op een rustig moment van de dag de auto en ga een stukje rijden. Alleen! Dat werkt echt het beste. Rij op plaatsen die je kent en doe rustig aan (maar geen 60 waar je 80 mag en kan lol). Laat je niet opjagen. De snelweg? Ik vind het heerlijk. Geen verkeer wat van alle kanten komt. Invoegen? Geef op tijd richting aan zodat men weet wat je wilt. Daarbij zijn andere bestuurders sneller geneigd ruimte te maken voor iemand die richting aan geeft. Anticipeer op het aankomende verkeer en bepaal vooraf al waar je wilt gaan invoegen (tussen welke auto's) Echt gewoon doen en vooral alleen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-veel rijden op plekken die je niet eng vindt.
-als 80 km wegen geen probleem zijn, kan je bijna overal komen, het duurt alleen iets langer. -slipcursus doen, meerdere nog beter, dat zou trouwens iedereen moeten doen. -een extra rijles nemen vind ik ook een goed idee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het probleem is niet de bijrijders. Het probleem is juist dat ik alleen op de snelweg durf te rijden met bijrijder, omdat die met me mee denkt en me geruststelt. Ik ben heel bang om er alleen voor de staan op de snelweg en dat ik door mijn onzekerheid fouten maak. Mijn rijinstructeur, mijn familie, mijn vrienden, ze zeggen allemaal dat ik goed kan rijden, maar met spitstijden in het donker heb ik helemaal geen ervaring. Gewoon doen... ik sla hartstikke dicht! In die onzekerheid ga ik juist fouten maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem iemand mee die er gewoon bij zit voor het gezelschap. Niet iemand die onnodige commentaar geeft, maar iemand waarmee je een ontspannen conversatie (dus niet over je rijgedrag!) kan voeren terwijl je achter het stuur zit.
Die persoon leidt je af van je stress en zorgen en zorgt er dus ook voor dat je niet zo snel aan doemscenario's denkt. Voor je het weet ben je op je eindbestemming!

Antwoorden (2)

Het allerbeste is toch echt gewoon gaan rijden. Zonder rijden/oefenen zul je niet van je angst afkomen. En je niet te laten beïnvloeden door passagiers. Dat maakt je juist onzeker. Anticiperen, vooruitkijken, vroeg inschatten zijn eigenschappen die je al een beetje in je moet hebben om goed te kunnen autorijden. Doe een cursus tegen je angst. Zie de link.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vlieguren maken, rijden rijden rijden, maar *NIET.ALLEEN*, nee beter is met iemand naast je! iemand die jij vertrouwt, iemand die rustig en stabiel is -met rijbewijs- die eventueel kan inspringen en jou kan helpen om situaties te doorgronden, waardoor je angst vermindert = het antwoord.
-----
Natuurlijk is de oplossing : rijden rijden en nog eens rijden "VLIEGUREN" maken. Dat houdt in dat je heel veel rijdt waardoor je ervaring op doet, door alles wat je tegen komt.
Let wel, het is niet nodig om meteen je grootste angsten ( donker/snelweg/spits rijden ) aan te pakken, dat komt later wel, eerst minder angst en die verdwijnt door ervaring.

[De eerste keer dat ik de snelweg op moest ..met de instructeur naast me.. kan ik me nog levendig herinneren, niet fijn, heel lang geleden inmiddels, maar ik ben niet bang, nooit geweest, nee niet waar, de eerste keer dat ik de Maastunnel in moest rijden, lesrit, vond ik doodeng!]

Advies voor jou is heel veel rijden en omdat je zo onzeker en zelfs bang bent, lijkt het me beter dat je dit NIET ALLEEN doet, probeer iemand in jouw netwerk te vinden die rustig/stabiel is en jou zeker niet nerveus maakt en zelf auto rijdt. Dat laatste is wel handig, dat je weet dat de bijrijder kan helpen, niet alleen erbij is maar ook kan inspringen indien nodig: MET RIJBEWIJS dus.

Natuurlijk @taya22 is het nemen van EXTRA LESSEN , die er zijn voor hele angstige nieuwe chauffeurs , die net als jij niet meteen kunnen slagen voor hun rij-examen, een idee en zeker geen slecht idee, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Kosten dus, vraag is kun jij die opbrengen?

Beter lijkt het mij om in ieder geval met een extra chauffeur, (nogmaals moet 'n rijbewijs hebben!!) te gaan rijden om de VLIEGUREN te maken. Dat kost tijd, maar dat is wel heel goed bestede tijd, daarna met voldoende opgebouwd zelfvertrouwen als een beetje ervaren chauffeur, kan je alleen op weg om vrienden en familie te bezoeken om naar een evenement te gaan, wat een vooruitzicht! :)

N.B. Je wilt anderen niet teleurstellen, zeg je. Dat moet je maar even vergeten, het gaat om jou ten slotte en jij kunt hier iets aan veranderen door in actie te komen. Dat doe je dus voor jezelf en dat anderen dat fijn vinden is alleen maar mee genomen.

Succes @taya, je moest eens weten hoe leuk chaufferen is, het geeft vrijheid. Auto rijden is ook iets wat je kunt leren door te oefenen, net als fietsen of zwemmen, "gewoon" doen.

-2- reacties
"Neem ook iemand mee die je goed kent, ...etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-2- (Uit de bron)
"Neem ook iemand mee die je goed kent, zodat die in de gaten kan houden wat wel en niet goed gaat. Goed oefenen en van fouten durven leren met een persoon naast je zal het vertrouwen in de rijvaardigheden toe laten nemen. Soms kunnen deze tips voldoende zijn om de rijangst zelf te kunnen overwinnen." "Blijft men de angstklachten houden, dan is het raadzaam om met een psycholoog te praten die gespecialiseerd is in angsten.
Ook kan men een rijangstcoach inschakelen. Rijangstcoaches zijn instructeurs en behandelaars die gespecialiseerd zijn in rijangstbegeleiding." Er staan nog veel meer tips in de bron. http://www.oudewijsheden.nl/rijangst-verminderen/