Hoe heet een angst voor vlinder, motten en libellen?

lach me niet uit alsjeblieft, maar ik voel me echt ongemakkelijk in de buurt van vlinders, motten en libellen. Ik heb erop gegoogeld en ik vond letterlijk een angst voor vlinders motten en libellen, maar er stond niet bij wat het was. Weet iemand het misschien? Als ik namelijk weet hoe het heet, kan ik er ook misschien op googelen en vinden wat ik het beste tegen de angst kan doen, dankjewel!
:D

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
18.8K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Na enig googlen (in het engels) vind ik Lepidopterophobia : angst voor vlinders en motten (eigenlijk alles van de biologische orde van de Lepidoptera, waaronder vlinders en motten vallen). Algemener: entomophobia (entomofobie), de angst voor insekten. Maar ik moet eerlijk zeggen dat deze termen (vooral de eerste) me zó weinig bekend lijken, dat je misschien beter gewoon op "angst voor vlinders" (of in het Engels) kunt googlen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://lepidoptera.spelspelletjes.com/
Lepidoptera on line spelen ::))

Antwoorden (2)

Dat heet lepidopterfobie en je bent niet de enige die dat heeft! Een van jouw lotgenoten is Nicole Kidman. Zie https://issuu.com/rvbmedia/docs/topic_2012_-1_groesbeek/21

Toegevoegd na 10 minuten:
En een blogger heeft er last van en schrijft een mooi stuk over hoe zij dat ervaart: https://shesaysshesays.wordpress.com/2011/01/06/room-101/
Amadea
7 jaar geleden
Angst voor vlinders, motten en libellen is een angst die veelal wordt verzwegen omdat mensen zich schamen voor deze fobie of veel onbegrip tegenkomen.
Heel erg bang zijn voor (nacht)vlinders, motten of libellen is een vorm van een specifieke dierenfobie (lepidoptera-fobie).
Begin met het bekijken van foto's op het internet.
Teken een afbeelding van een vlinder. Kijk naar realistische beelden of foto's en video's over vlinders / motten.
Gebruik zelfhulp boeken of kies voor een groepstherapie.
Praat over je angst: het is belangrijk dat familie, vrienden en kennissen weten dat je je niet aanstelt maar dat jij deze angsten echt hebt.

De bovengenoemde zelfhulptechnieken zullen geen onmiddellijk resultaat opleveren. Het is mogelijk om je angst volledig te overwinnen maar direct resultaat moet je niet verwachten. Het proces kan dagen, weken of zelfs jaren duren voor je helemaal bevrijd bent van de angst voor vlinders en alles dat vleugeltjes heeft.
In het geval van extreme fobie, die van invloed is op je dagelijkse leven, is het de moeite waard om professionele hulp van een therapeut te vragen
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gedragstherapie de aangewezen behandelvorm is voor deze fobie. De prognose is gunstig, behandeling met medicatie is in de meeste gevallen af te raden.

Toegevoegd na 11 minuten:
'Van fobie naar vrijheid' van Piet Frijters
http://www.mindtuning.nl/over-mindtuning/boeken-van-pieter-frijters/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jessiexxleisen, je bent niet de enige die panisch is voor vlinders. Erzijn veel meer mensen die last hebben van een Lepidopteraphobie. Het is onbekend, omdat de meeste mensen het als een lachertje afdoen.
http://www.hilferuf.de/forum/ich/140505-angst-vor-schmeterlinge-kennt-das-jemand.html