Deze aandoening,is dat een slaapverlamming?

Dit is nu de zoveelste keer dat ik in eens wakker wordt met een soort angstaanval, ik wordt dan wakker en ik durf niet meer verder te slapen. De reden weet ik niet maar ik durf gewoon niet meer te slapen omdat ik dan denk als ik ga slapen dat iemand mij in het oog houdt of me mij iets zal doen. Ik heb dan ook te maken met een gevoel dat ik precies opstijg van gevoel en dat maakt me bang en daardoor kan ik niet slapen van dat gevoel. Echt een opgejaagd zweverig gevoel. Weet er iemand wat ik beschrijf wat dit aandoening of zo is en wat daaraan te doen is en wat dit allemaal uitlokt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kan dan ook een paar seconden niet bewegen, ik probeer moeite te doen om me te bewegen en dan lukt het wel, dit komt zeker 4/7 nachten voor..

Toegevoegd na 1 uur:
Ik slik antipsychotica,is dit de oorzaak? Zo ja hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Ga eens naar je huisarts.
Erna55
7 jaar geleden
Bespreek het met je behandelaar.
erotisi
7 jaar geleden
Besef dat als je wakker wordt dat het je nare gedachten zijn die je angstig houden. Probeer nog beter wakker te worden door je niet te laten leiden door die gedachten maar doe een licht aan of de radio en kom er achter dat je echt veilig bent.
Wat je precies bedoelt met opstijgen van gevoel weet ik niet, maar het kan zijn dat je zogenaamd dissocieert van je gevoelsleven om niet meer met die angst te worden geconfronteerd. Maar het tegenovergestelde moet je doen, zodat je je niet laat leiden door die illusoire gedachten/fantasien.
erotisi
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming "Zelfbehandeling
Om de lengte van een slaapverlammingsperiode te verminderen, kan men proberen armen of benen alsnog te bewegen. Dit is mogelijk indien men een angst of paniekgevoel weet te voorkomen (zie onder "gevoelsmatig"). Concentratie om slechts één arm of been krachtig te willen bewegen leidt tot een direct uit de verlammende toestand komen. Om te voorkomen dat men terugvalt in een slaapverlamming, wordt aangeraden om een tijdje wakker te blijven voordat men opnieuw gaat slapen en een andere positie in bed aan te nemen (door bijvoorbeeld op de zij te gaan liggen in plaats van de rug)"

Antwoorden (1)

"De reden weet ik niet maar ik durf gewoon niet meer te slapen omdat ik dan denk als ik ga slapen dat iemand mij in het oog houdt of me mij iets zal doen."

Dit klinkt als een nachtmerrie die je vergeten bent of niet meer kan herinneren door vermoeidheid.

"Ik heb dan ook te maken met een gevoel dat ik precies opstijg van gevoel en dat maakt me bang en daardoor kan ik niet slapen van dat gevoel. Echt een opgejaagd zweverig gevoel."

Dit klinkt als uittreding en kan een uitingsvorm zijn van slaapverlamming, vooral in combinatie met het onvermogen om je te kunnen bewegen.