Is ODD hetzelfde als "sluipende schizofrenie"?

http://www.medischcontact.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/54832/Sluipende-schizofrenie.htm

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Antwoorden (1)

Nee dat zijn twee verschillende aandoeningen. Globaal gesproken zou je kunnen zeggen dat ODD inhoud dat kinderen nogal opstandig en agressief zijn en beginnende/sluipende schizofrenie bij kinderen maakt deze kinderen nogal angstig of onzeker maakt met terugtrekking tot gevolg. Het lijkt op het eerste gezicht eerder over tegenovergestelde symptomen te gaan, dus zeker niet hetzelfde al zal het een het ander niet uitsluiten (ofwel comorbiditeit):

sluimerende schizofrenie:
Zo hebben veel tieners vaak in deze fase problemen met slapen, voelen ze zich onzeker en zijn ze angstig. Vaak trekken tieners of adolescenten zich terug en hebben ze minder contact met anderen. Het begin van schizofrenie is meestal sluipend, waarbij de eerste kenmerken lastig zijn te onderscheiden van normaal in de puberteit voorkomend gedrag, zoals hierboven genoemd. Patiënten met schizofrenie gaan zichzelf steeds minder verzorgen, vermijden sociale contacten en trekken zich steeds meer in zichzelf terug. Vooral de ernst en de duur van dit gedrag maakt dat het zich onderscheidt van gedrag in de puberteit.
http://mijnkinderarts.nl/ziekten/kinderpsychiatrie-en-gedragsproblemen/psychose-schizofrenie/

ODD (Oppositional Defiant Disorder).
Kinderen met deze aandoening zijn ongehoorzaam, zijn driftig, houden zich vaak niet aan de regels en hebben meerdere problemen in de sociale omgang, vooral met volwassenen, maar soms ook met leeftijdsgenoten. De aandoening is te vergelijken met de anti-sociale gedragsstoornis, maar hoewel het kind ook opstandig en eigengereid is, zijn de symptomen over het algemeen iets milder van aard.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppositioneel-opstandige_gedragsstoornis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvullend: ODD is ook iets genetisch, terwijl schizofrenie iets is wat je ontwikkelt na een traumatische ervaring. Heel zwart-wit zou je dus kunnen zeggen dat ODD 'nature' en schizofrenie 'nurture' is, twee tegengestelden in de psychologie. Nu is het wel zo dat je met goede opvoeding enigszins kunt voorkomen dat ODD verandert in CD (conduct disorder, een nog veel ergere variant die mensen echt criminele dingen laat doen). Ook zijn er aanwijzingen dat sommige mensen weer gevoeliger zijn om schizofrenie te ontwikkelen dan anderen. De vlieger nature-nurture gaat dus niet helemaal op.