Hoeveel promille van de Nederlanders heeft schizofrenie? En wereldwijd?

Weet iemand hoeveel schizofreniepatienten er zo ongeveer in Nederland zijn?
Ligt het percentage schizofreniepatienten wereldwijd zo ongeveer gelijk of zijn er grote verschillen tussen landen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Betrouwbare cijfers over de omvang van schizofrenie in de totale Nederlandse bevolking ontbreken. Wel zijn er actuele cijfers beschikbaar over de omvang van schizofrenie in de werkende (volwassen) bevolking en in de populatie huisartspatiënten. Beide geven een onderschatting van de werkelijke omvang. Veel mensen met schizofrenie zijn namelijk langdurig opgenomen in een psychiatrische inrichting of leven op straat. Deze mensen vallen buiten de registraties van schizofrenie bij de werkende bevolking en de huisartspopulatie.

Op basis hiervan kun je zeggen dat ongeveer 5 promille van de werkende bevolking in Nederland schizofrenie heeft.
Een ruwere schatting geeft aan dat 10 promille van de Nederlanders aan schizofrenie lijdt.

Wereldwijd ligt dit percentage op ongeveer 11 promille.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier staat een overzicht van schattingen per land:
http://www.rightdiagnosis.com/s/schizophrenia/stats-country.htm
SimonV