Gebruiken mensen met autisme/asperger ook medicijnen daarvoor? Zo ja, welke en waarvoor?

Bij vele soorten mentale stoornissen worden medicijnen voorgeschreven, zoals antipsychotica of antidepressiva etc.
Maar is het gebruikelijk dat mensen met autisme of asperger ook medicijnen gebruiken, of is heel goed te leven zonder?

8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
dat verschilt per persoon. Ik heb zelf Asperger en gebruik totaal geen medicijnen. Ik heb alleen begeleiding momenteel om te helpen met plannen en dergelijke, daar heb ik soms wat moeite mee. Verder doe ik alles zelfstandig, heb een eigen huurwoning, en ik heb een goede baan met vast contract. Een vriend van mij heeft PDD-NOS, ook geen medicatie. Bij hem worden de financien geregeld door zijn moeder, en er komt elke week een begeleider bij hem thuis (zelfstandige huurwoning) waarmee hij eventuele moeilijkheden kan doorspreken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit zijn natuurlijk maar 2 voorbeelden uit mijn persoonlijke omgeving, maar volgens mij is er met de 'mildere' vormen van autisme over het algemeen geen medicatie nodig, alleen begeleiding. Tenzij er daarnaast extra klachten of een andere aandoening is, die veel stress/angst of zo geeft.
SimonV
8 jaar geleden
Hier past alleen een uitgebreid antwoord bij: http://www.autisme-nva.nl/medicijn.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken zelf een meisje dat klassiek autisme heeft(ze praat bijv bijna niet en ze doet elke dag alles hetzelfde op dezelfde tijd,heel raar om te zien)
en die krijg elke dag verschillende medicatie,maar ik heb geen idee wat en hoe dat haar helpt verder.
Ritsuka
8 jaar geleden
@Laurena dat is niet raar, dat is voor haar een manier om om te gaan met alle indrukken en stress van buitenaf. Door op deze manier regelmaat en overzicht te maken, word het haalbaar om een dag door te komen. Ik heb het zelf niet zo erg, maar ik merk dat als ik onrustig/gestressed ben ik ook graag herhalende dingen wil doen, dan word ik weer rustig.
Erna55
8 jaar geleden
Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Met autisme word je geboren, en blijft gedurende je hele leven een rol spelen. Het wordt ook niet veroorzaakt door de opvoeding.
Er bestaat geen medicatie tegen autisme.
Er zijn medicijnen die helpen wanneer iemand angst- of paniekstoornissen heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka Ik bedoel niet dat ik het raar vind,maar het ziet er raar uit bedoel ik.
Of het ziet er vreemd uit,kan je ook zeggen,ik weet het juiste woord niet hier voor eigenlijk.
Bijv:als ze uit haar stoel opstaat,is dat altijd op dezelfde tijd,oa precies om 1 uur en dan zingt( of neuriet) ze een liedje (ook steeds dezelfde)en dan loopt ze langs je heen zonder te reageren of te kijken ,alsof je er niet bent,je hoeft dan ook niets te zeggen
je krijgt geen reactie.
Ik had zoiets nog nooit gezien en dat vond ik dus 'raar' om te zien.
Maar ik snap wat jij bedoelt verder hoor.

Antwoorden (1)

Voor autisme is geen medicijn dat het autisme kan opheffen of verminderen. Hooguit voor bijverschijnselen als angst, onrust, depressieve gevoelens, waarvoor medicijnen tegen die specifieke klachten gegeven kunnen worden. Maar nogmaals: aan het autisme zelf kan je niets doen (en dat moet je ook niet willen proberen).

Toegevoegd na 37 seconden:
Zelf heb ik een autistische zoon trouwens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zijn dat heel gebruikelijke bijverschijnselen als angst onrust en depressie (waarvoor dus medicatie nodig is), of zijn dat toch eerder uitzonderingen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit vond ik op de site van het kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie: http://www.kenniscentrum-kjp.nl/Professionals/Stoornissen/Autisme-spectrum-stoornissen/Omschrijving/Comorbiditeit-1 "Psychiatrische comorbiditeit (dit betekent: de begeleidende psychiatrische problemen bij een psychiatrische ziekte) komt voor bij ongeveer 70% van de kinderen en jongeren met een ASS" (ASS = Autisme Spectrum Stoornis) en: "De Gezondheidsraad (2009) geeft aan dat een verstandelijke beperking (zie ook Prevalentie)een belangrijk comorbide kenmerk is van ASS: 40 tot 60% van de mensen met een ASS heeft ook een verstandelijke beperking"
(uiteraard zijn er ook geen medicijnen voor een verstandelijke beperking) In een ander artikel las ik dat het wel moeilijk is vast te stellen of bepaalde klachten/verschijnselen onderdeel van het autisme uitmaken of ernaast voorkomen. Mijn zoon was in zijn jeugd heel angstig en ADHD'erig (we dachten ook dat hij dat had, nooit gedacht dat hij autisme zou hebben!) maar later werd dat steeds beter. Hij heeft toen wel Ritalin geslikt en Dipiperon (tegen de angsten) maar daar reageerde hij slecht op.
Nu is het een 'gewone' gezonde autistische jongeman zonder verdere problemen :)