Kun je een post traumatische stressstoornis (ptss) hebben zonder je iets van het trauma te herinneren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
3K

Antwoorden (3)

Of dat vóórkomt weet ik niet, maar in theorie kan het zeker. Het verdwenen zijn van je herinnering is dan een onderdeel van de stoornis.
Overigens wordt het vergeten van traumatische ervaringen ook vaak beschouwd als een verdedigingsmechanisme van onze psyche. Dat kan optreden zonder dat er verder sprake is van een stoornis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
heel juist Gesp, het is een verdedigingsmechanisme van de geest. +
Ik weet nu wel niet of het vergeten zijn een deel van de stoornis is. Bron? (niet voor controle maar uit interesse).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er wel eens iets over gelezen, maar kan helaas geen bron noemen.
Ja dat zou kunnen, wanneer er vroeger iets is gebeurd.
Om te "overleven" kun je er op verschillende manieren mee omgaan. Als kind kun je je anders gaan gedragen, in een eigen wereld gaan leven, enfin er zijn diverse afleidingsmechanismes Je kunt het ook wegstoppen, "vergeten".
Het kan zijn dat je dan later last krijgt van ptss zonder dat je je het trauma kunt herinneren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeker weten. het menselijk brein is goed in verdringen. soms zijn gebeurtenissen zo erg of ingrijpend geweest dat je ze meteen verdrongen hebt. je weet in je bewuste geest dus niet meer wat er gebeurd is. maar je hebt tegelijk de symptomen van een Post Traumatische Stress-stoornis vanuit je onbewuste.
Sommige therapeuten gaan er dan vanuit dat het terug in herinnering brengen van die gebeurtenis, je terug in contact brengt met de gevoelens die je toen hebt verdrongen en je zal toelaten je PTSS op te lossen . Meer gedragsmatige therapeuten werken vooral op de gevolgen, en zullen je dus anders conditioneren zonder daarom terug te hoeven gaan naar de oorspronkelijke gebeurtenis.
Ook in andere therapievormen wordt aangenomen dat het niet persee nodig is je alle gebeurtenissen te herinneren die je een trauma bezorgd hebben. In heel problematische situaties zou je zo ook oneindig bezig blijven. Men gaat er in kortdurende therapie vanuit dat men je in de eerste plaats in contact moet brengen met je eigen kracht om zo uit je probleem te geraken.
Het is wat je eigen keuze wat je het beste vind, allen hebben al resultaten geboekt. Gaat het over een eenmalige gebeurtenis (bv. een overval) dan kan het denk ik persoonlijk dan, alleszins wel goed zijn om terug te gaan naar dat moment.
Persoonlijk raad ik bij PTSS ook een ondersteunende kuur aan, maar gezien de discussies die alternatieve geneeskunde hier uitlokt en gezien het je vraag ook niet is, ga ik er niet verder op in.
PS
dat betekent niet persee dat het vreselijke dingen waren die men verdringt. Het kan ook zijn dat het in conflict kwam met een andere programmering van men waardoor in shock raakte (bv. heb ik een vriendin PTTS symptomen heeft van een tijdje nadat ze ontdekte dat haar geadoreerde zoon homofiel is. Dat was voor haar vreselijk traumatisch, hoewel het een doodnormale zaak is op zich, omdat heel haar kaarthuisje van de toekomst (huisje tuintje kleinkindje) in elkaar zakte. Ze zegt nu zich niets meer te herinneren van toen en ontkent verder dat haar zoon homofiel is).
liveisgreat