Wat moet ik doen bij duizeligheid na mdma?

Hoi iedereen,

Ben dit weekend naar een festival gegaan en heb er mdma gebruikt.
Dit doe ik normaal nooit, maar mijn vrienden en ik dachten dat dit geen kwaad kon om eens te proberen.

Nu, ik ga dit nooit meer doen, maar ik ervaar extreem lastige gevolgen.

Ik heb de laatste dosis zaterdag nacht gebruikt en ervaar nu (dinsdag) nog steeds gevolgen:

- zeer duizelig
- zeer moe
- lichtflitsen snachts
- nachtmerries
- knetsend geluid in m'n hoofd
- depressie

Ik weet dat het belachelijk is dat ik hier hulp om vraag want het is duidelijk m'n eigen schuld, maar moet ik hier mee naar de dokter?

Ik durf dit niet goed vertellen..

Bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
38.7K

Antwoorden (4)

Gezond eten, veel drinken (water), rusten en voortaan van die rommel afblijven.
Vermoedelijk heb je iets teveel gebruikt ; daar kun je inderdaad nog dágen tot de hele week last van hebben. Het duurt even voor alle gif je lichaam weer verlaten heeft en de aangerichte schade weer (grotendeels) is hersteld.

Bij regelmatig gebruik kunnen de bijverschijnselen ook blijvend worden, zelfs als men na lange tijd gebruik zou stoppen. De schade op lange termijn is namelijk lang niet meer altijd terug te draaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt er natuurlijk mee naar de dokter, die helpt je ook gewoon als je zelf domme dingen doet ;-)
Maar die zal je vermoedelijk niet stante pede kunnen helpen. Laat het vooral een hele goede les voor je zijn. Hier zul je gewoon even doorheen moeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich een aardig antwoord, maar ik heb wel enkele vraagtekens. "Het duurt even voor alle gif je lichaam weer verlaten heeft en de aangerichte schade weer (grotendeels) is hersteld." Welk gif? Of heb ik iets gemist en is mdma plotsklaps toxisch? En hoezo grotendeels? Welke blijvende schade kan mdma bij eenmalig gebruik volgens jou aanrichten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de link gelezen ? Daar staat het wel in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drugs / medicijnen (gewenste en ongewenste, geneeskrachtige en recreatieve, werken op basis van chemische processen die ze in werking zetten in het lichaam. Die kan positieve maar ook negatieve gevolgen hebben. Uiteindelijk zijn alle stoffen in zekere mate potentieel toxisch ; alleen de mate van toxiciteit zit in de dosis., een overdosis is al snel letterlijk vergif, of het nu paracetamol, XTC, koffie, vitamine A of heroïne is. Eenmalig (teveel) gebruik zal niet snel blijvende schade aanrichten , maar wel schade. Hoofdpijn, misselijkheid, braakneigingen, hartkloppingen, pijn in de hartstreek, hoge koorts en bewegingsstoornissen, prikkelbaarheid, duizeligheid, slechte concentratie, vermoeidheid of slapeloosheid. Allemaal tekenen dat het lichaam ergens heel druk mee is. Vooral de nieren en de lever, die je op een gegeven moment wel degelijk kunt aantasten. "Vermoedelijk kan de schade door xtc-gebruik, bijvoorbeeld aan de hersenen, na lange tijd van niet-gebruik terug herstellen, maar of dit gedeeltelijk en volledig gebeurt, is nog niet geweten".
Er zijn diverse supplementen die je er sneller bovenop helpen.
Enkele daarvan zijn niet geheel veilig:
http://www.zamnesia.nl/blog-hoe-je-brein-opnieuw-op-te-laden-en-te-herstellen-van-een-mdma-kater-n294

Je bent hier alleen een beetje laat mee, dus verwacht geen wonderen. De meeste tips zijn onderdeel van een gezond voedingspatroon en dus sowieso aan te raden.

Magnesium wordt veel gebruikt tijdens en vlak na.
Maar ook voor de dagen erna aan te raden.
(lees eens terug wat ik op je vraag over slecht slapen schreef)

Verder rustig aan doen, stukje door het bos lopen, leuke film kijken.

Toegevoegd na 4 uur:
En veel zonlicht overdag binnen krijgen, dus naar buiten als het even kan. Dat helpt o.a. de aanmaak van serotonine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Natuurlijk !! Bij alle lichamelijke klachten de afgelopen maanden is je advies om magnesium te slikken.
Ondanks dat er zelden sprake is van een magnesiumtekort. Ondanks dat een eventueel magnesiumtekort snel op te lossen valt. Neem magnesium , voor al uw kwalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fijn dat je inhoudelijk reageert.
Zoek eens op "mdma magnesium"
De drugs forums staan er vol mee en dat zijn zeker geen alternatievelingen, meestal gebruikers die manieren zoeken zoveel en vaak mogelijk te kunnen gebruiken.
Niet gezond, maar ze geven wel mogelijke inzichten in hoe dingen kunnen werken, op een manier die wetenschappelijk bijna niet mogelijk is. (want ethisch niet verantwoord) Dit gaat trouwens niet alleen over een magnesium tekort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd
Het zijn geen alternatievelingen dat wil ik aannemen maar het zijn zeker geen wetenschappers maar het is wel typerend dat magnesium nu het een hype is het bij deze alternatievelingen helpt en er 2? jaar geleden nog geen sprake van was.
Het is net zo bij alcohol en de katers gewoon wachten tot het spul uit je lichaam is en misschien iets aan de symtomen doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind je drugsfora goede bronnen dan ? Volgens mij weten de meeste deelnemers daar sowieso al niet waar ze mee bezig zijn, en tieren de kwakzalf, de onzin en de laatste hype er welig. Die "bronnen" heb ik dan ook bewust overgeslagen en genegeerd. Zolang magnesium "baat het niet, schaadt het niet" is, zal het weinig kwaad kunnen, maar er van uit gaan dat het zal werken....hm.
Ik sluit me aan bij Gerardkh,dat het gewoon weer de zoveelste hype is. Volgende week kan het zomaar nootmuskaat of gemberpoeder zijn....
Erna55
8 jaar geleden
@Jackd :" Niet gezond, maar ze geven wel mogelijke inzichten in hoe dingen kunnen werken, op een manier die wetenschappelijk bijna niet mogelijk is. ". " mogelijke" inzichten in "hoe het zou kunnen werken" .
Met 3 slagen om de arm....is het ook mogelijk dat erwtensoep eten een goede uitwerking heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mg een hype? Misschien, maar ik lees er al 10 jaar over en daarvoor was er ook al veel over bekend.
Dat het nu door een grotere groep opgepakt wordt vind ik positief, maar een argument over de werking is dat niet, hoewel jij nu suggereert alsof een hype betekend dat het onzin zou zijn. Tegen een alcohol kater kan je veel doen om gifstoffen sneller af te breken en af te voeren.
https://www.youtube.com/watch?v=Soo4f6e1zCs
En mdma is vergelijkbaar, hoewel het daar vooral om tekorten gaat van o.a. serotonine. Je kan bouwstoffen leveren om dat makkelijker weer aan te vullen. 5-htp is een voorloper van serotonine en ook van melatonine. (zie de slaap vraag)
Mogelijk dat er daar iets niet goed zit en/of tekorten aanwezig zijn en dat dat verklaard waarom de vraagsteller wel last heeft en zijn vrienden niet of minder.
5-htp ga ik niet adviseren, daar zitten wat kanttekeningen aan, maar zeker de moeite om meer over te gaan lezen.
Magnesium is belangrijk bij een van de omzettingen. (er is meer) Daarnaast is mg van zichzelf rustgevend,het kalmeert alles wat met zenuwen van maken heeft o.a. tegen het geluid en de lichtflitsen en je kan er leuker van gaan dromen (tegen nachtmerries)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55: Op die forums is zeer veel kennis aanwezig. Een veelvoud van wat wij (zowel jij als ik) van drugs e.d. weten.
Er wordt veel getest en ze hebben heel veel "proefpersonen".
Menig wetenschappelijk zou er jaloers op moeten zijn. Ik neem wat slagen om de arm, vooral omdat het mijn kennis gebied niet is. (wel veel overlap)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drugsfora kunnen goeie bronnen zijn,
wel goed opletten waar en wie er post.
Ook daar schrijven (gebruikende) artsen mee en gebruikers die zeer serieus met hun hobby bezig zijn.
Er staat ook veel onzin, maar dat wordt vaak snel gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gerardkh: http://www.nu.nl/gezondheid/4089942/kwart-miljoen-nederlanders-gebruikt-xtc.html Lees dit maar eens over of ze alternatief of opgeleid zijn.
Erna55
8 jaar geleden
Vrouwe70 :
-Je bron heeft het over het percentage gebruikers binnen de hoog of laag opgeleiden.
Dat zegt niets over de percentage opgeleiden binnen de groep gebruikers.
-Of iemand alternatief is, heeft niets te maken met het opleidingsniveau.
- De percentages zeggen niets over de aanwezigheid binnen de fora.
Dus je bron geeft geen relevante informatie over de fora.
Cryofiel
8 jaar geleden
Sinds wanneer zijn drugsfora betere bronnen dan gedegen wetenschappelijk onderzoek? Sinds wanneer is iets dat ineens opkomt in de alternatieve hoek beter gefundeerd dan de modernste wetenschappelijke inzichten? Sinds wanneer is "heb je een klacht, slik dan magnesium" een betrouwbaar advies, wetende dat dit "advies" wordt gegeven bij *elke* klacht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je ook nog wat inhoudelijks of zijn we weer op op afkraak toer?
Als je betere bronnen hebt graag, maar volgens mij zijn drugsfora het beste wat we hebben bij enkele van deze specifieke vragen. (bij gebrek aan beter)
Cryofiel
8 jaar geleden
Op een drugsforum weet je nooit of een advies zinvol is, of dat het alleen maar met veel poeha wordt gebracht door iemand die volkomen van zijn eigen gelijk is overtuigd, maar die grote onzin neerpleurt. Kortom, een drugsforum is een gok. Bij alles wat om meer gaat dan het tijdelijke "ik voel me belabberd" zou ik toch echt een betrouwbaarder bron raadplegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net als hier kan je ook daar vaak de geschiedenis en het aantal berichten zien, soms ook een achtergrond enzovoorts. Net als hier zou ik het niet snel als enige bron nemen, maar probeer over effecten e.d. na drugsgebruik maar eens bronnen te vinden. Degene die er zijn, zijn vaak weer gebaseerd op gebruikers.
Een studie naar 5-htp na mdma gebruik, of magnesium tijdens heb ik nog niet gevonden.
(en als ze er zijn, dan zijn die op de fora ook te vinden)
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is nu precies de reden om bij serieuze problemen een expert te raadplegen. De huisarts dus. Ook bij twijfel kun je beter langs de huisarts gaan dan het risico te lopen een goedbedoeld maar misleidend advies van een forum op te volgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een huisarts: zeker geen slecht idee, staat niet voor niks in het rood boven aan de pagina, maar op welke informatie gaat die zijn adviezen baseren? Een huisarts is in deze zeker geen expert. Een gemiddelde huisarts zal niet verder komen dan "rustig aan doen" en "niet nog eens doen".
Misschien wat symptoombestrijding. Bij o.a. de S.E.H. is er wel meer expertise, maar dat gaat dan vooral om overdoseringen e.d.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zoals gebruikelijk raad je de mensen af om advies in te winnen bij een expert. In dit geval weet jij kennelijk al zeker dat de huisarts van vraagsteller geen verstand heeft van het onderwerp en dat hij alleen aan symptoombestrijding zal doen. Zelf heb ik toch echt meer vertrouwen in het oordeel van een huisarts die de patiënt kent en rekening houdt met diens medische geschiedenis en diens overige omstandigheden, dan in een anoniem Internetforum waar een willekeurige onbekende net kan doen alsof hij verstand van zaken heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Moeilijk he lezen, ik zeg toch: geen slecht idee. Huisarts is geen expert, anders zou het een specialist heten.
Het hele idee is dat een huisarts van alles een beetje weet en redelijk goed kan beoordelen of het een simpel probleem is of dat er specialist naar mag kijken. Ik vraag me wel af wat je hier op goeivraag doet als je alle info inclusief wat je zelf schrijft waardeloos vindt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Huisarts weet in ieder geval meer dan een willekeurige onbekende die op Internet met veel zelfvertrouwen doet alsof hij verstand van zaken heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook daar schrijven (gebruikende) artsen mee en gebruikers die zeer serieus met hun hobby bezig zijn.
Er staat ook veel onzin, maar dat wordt vaak snel gecorrigeerd.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het probleem is dat je daar moeite moet doen om aan goede informatie te komen. Je loopt altijd het risico dat je gaat vertrouwen op iemand die onzin uitkraamt. Ook weet je niet vantevoren wat voor soort forum het is. Er zijn veel alternatieve forums waarop "artsen" zitten die in werkelijkheid helemaal geen arts zijn, maar bijvoorbeeld orthomoleculair therapeuten of homeopaten die zich als arts presenteren. Zie hier dus al twee redenen waarom je altijd een risico loopt als je de adviezen van forums opvolgt. Als je heel gewoon naar een arts gaat loop je dat risico niet. En je hebt ook nog eens het extra voordeel dat die arts jou al kent, dat hij jou ziet, dat hij jou ter plekke kan bekijken en kan onderzoeken, en dat hij jou vragen kan stellen waar een zelfbenoemde forum-expert niet eens aan zou denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een beetje gezond persoon komt nauwelijks bij de huisarts,
die weet dan niks. Het belangrijkste van een arts vind ik dat ie extremen uit kan sluiten, maar hier ging het om een mdma kater.
Op het moment dat ik antwoord gaf, een paar dagen na gebruik was een huisarts nog onzin, want standaard klachten na deze drug. Nu bijna een week na gebruik wordt dat mogelijk anders.
Cryofiel
8 jaar geleden
"Een beetje gezond persoon komt nauwelijks bij de huisarts,
die weet dan niks." a) Je weet niet of vraagsteller "een beetje gezond persoon" is.
b) Het feit dat iemand nauwelijks bij de huisarts komt, geeft die huisarts al enkele belangrijke aanwijzingen. Die weet daarmee dus al meer dan een onbekend forumlid. -- "hier ging het om een mdma kater" Gevaarlijk om zo'n diagnose via het Internet te stellen. Onverantwoordelijk zelfs. Het *zou* zo kunnen zijn. Het zou echter ook iets heel anders kunnen zijn. De enige die dat kan beoordelen is een echte arts. Een anoniem forumlid kan dat niet. Jij ook niet. Ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een zielige reactie.
Zo kan je dus nooit een antwoord geven op:
alles waar een menselijke factor is:
dus gezondheid, maar ook:
elke vraag over eten (misschien wel allergisch)
elke vraag over huis en tuin (misschien ligt er ergens een losse elektra draad)
enzovoorts
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Een definitief antwoord is niet mogelijk. Hooguit "het zou xxx kunnen zijn". Ik wil je verzoeken niet zo persoonlijk en negatief te reageren. Een paar reacties terug schreef je "moeilijk he, lezen". Nu schrijf je "wat een zielige reactie". Ik zou het op prijs stellen als je niet meer zo negatief en op de persoon gericht zou reageren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou het op prijs stellen als je inhoudelijk reageert, i.p..v. alles af te kraken.
Want zoals vaker heb je nog niks inhoudelijks ingebracht. Dat gaat iets verder dan zielig.
In je 1e reactie hier verdraait je 2 keer mijn woorden, dat is achterbaks.
(heb ik niks over gezegd om het enigszins inhoudelijk te houden, maar nu vraag je erom)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik reageer inhoudelijk. Helaas ziet niet iedereen dat. Nogmaals: houd het fatsoenlijk. Daarmee houden we GV een prettige site voor iedereen. Dus graag geen opmerkingen meer zoals je die eerder maakte, en ook geen opmerkingen zoals je die nu maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fatsoenlijk? Jij verdraait worden.
Persoonlijk vind ik dat erger dan liegen. Namelijk een stuk subtieler/gemener. En daardoor wordt het één lange verdediging i.p.v. een inhoudelijke discussie.
Cryofiel
8 jaar geleden
Terug naar de vraag, graag.
Dit klinkt wel een beetje extreem. Zit je er zelf erg over in? Dan zouden die nachtmerries daaruit voort kunnen komen. Als het goed is, zijn al je klachten vandaag verdwenen.

Je moet het zien als een ander soort "kater".
Dit duurt 2 dagen, dinsdag is het 't ergst (weekend gebruik).

- zeer duizelig (gebeurt vaker, goed blijven eten)
- zeer moe (hoort er echt bij)
- lichtflitsen snachts (door stroboscoop misschien?)
- nachtmerries (nog nooit van gehoord)
- knetsend geluid in m’n hoofd (kan door tandenknarsen zijn gekomen)
- depressie (hoort er ook echt bij)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de nachtmerries waren er deze nacht niet meer, ook de lichtflitsen zijn weg.
Maar ik ben nog draaieriger dan gisteren.. Is dat normaal? Ik besef dat het er bij hoort, ik zal er ook nooit meer aan beginnen na deze ervaring! Maar ik maak me zorgen om die duizeligheid..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat is niet normaal. Dat het erger wordt is ook vreemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Johnsen Ik heb je een privé bericht gestuurd!
Dit zijn hele ' gewone' bijwerkingen die je krijgt na gebruik van MDMA, behalve de nachtmerries. Ik weet wel dat je dromen veel heftiger en meer indruk maken als gewoonlijk.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je je voor de rest niet druk moet maken, dit is simpelweg de prijs die je betaald voor een nachtje heerlijk uit je dak gaan. Het kan inderdaad zeker een weekje duren voordat je je weer de oude voelt.
Drink veel water, gebruik een hogere dosis vitamine C de dagen erna, drink vruchtensapjes of iets anders wat fruitsuikers bevat. Eet meer koolhydraatrijke producten zoals bijvoorbeeld bananen.
Daarbij kun je, mocht dit langer dan vijf dagen duren, 5 HTP slikken. Dit is een middel wat het serotonine niveau in je hersenen aanvult, wat dus door MDMA gebruik verminderd is en je daardoor in een dipje terechtkomt, je voelt je depressief.
De onderstaande link kun je zien wat 5 HTP eigenlijk inhoud.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine

Sterkte!