Waardoor "hallucineer" ik voordat ik in slaap val?

Als ik 's avonds in bed ga liggen maak ik mezelf altijd erg bewust van m'n lichaam. Ik merk dat ik zwaarder ga ademen, en op een gegeven moment merk ik dat mijn gedachtes erg onlogisch en onrealistisch worden. Ook begin ik al droomachtige beelden te zien (maar zo ver ik weet zijn dit geen dromen, aangezien deze pas later in de slaapcyclus optreden). Wanneer dit gebeurt weet ik dat ik in slaap aan het vallen ben.

Hoe zijn deze onlogische gedachtes en "hallucinaties" te verklaren? Zelf dacht ik aan een afname van de hersenactiviteit, maar verder dan dit kom ik niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
Misschien lucide dromen? Ik weet er weinig van, maar kom daarover nog wel eens vragen tegen op deze website.
WimNobel
8 jaar geleden
Het verschijnsel van de onlogische gedachten herken ik. Je bent je er dan wel van bewust dat je in bed ligt en dat je aan het denken bent. Maar je gaat absurde verbanden leggen tussen verschillende dingen die niets met elkaar te maken hebben. Als je je dat realiseert weet je dat je bijna in slaap valt. Maar het verschil met dromen is dat het niet een verhaal is dat je beleeft.
In het boek "de dromenwever" van Victor Lamme wordt het verschijnsel meen ik wel genoemd en gezegd dat het geen droom is. In dat boek komen ook lucide dromen aan de orde waarbij je weet dat je droomt, maar wel echt slaapt. Dat is dus iets anders en komt inderdaad vooral aan het eind van de slaapperiode voor.

Het beste antwoord

Wij hebben de neiging slapen te zien als een soort zwart/wit overang, met een schakelaar die alleen maar op "wakker" of op "slapen" kan staan. Echter, tussen slapen en waken zit een overgangsgebied, en daarnaast kunnen er ook (zowel als je slaapt als wanneer je waakt) hersengebieden zijn die het tegenovergestelde doen. In dergelijke omstantdigheden, dus tussen slapen en waken en bij niet volledige slaap (danwel niet volledig bewustzijn) kunnen we hallucineren, slaapwandelen, halfbewust dromen, kan onzewaarneming verstoord zijn, kunnen we onbewust op prikkels van buitenaf reageren .

Het verloop van gebeurtenissen dat je beschrijft lijkt inderdad dat overgangsgebied te zijn tussen wakker zijn en inslapen. Blijkbaar ben jij je daar sterk van bewust. Dat is niet voor iedereen en niet altijd hetzelfde. Zo kunnen sommige mensen zich wel hun dromen herinneren en anderen volstrekt niet.

k heb hier onlangs een interessant artikel over gelezen in een wat ouder nummer van Scientific American, maar kan die us niet als bron opgeven. In het artikel uit de link echter staat ook interessante informatie over dit onderwerp.