Hoe kan ik mijn collega waarvan ik vermoed dat hij ADHD heeft helpen beter te functioneren?

Mijn collega is hyperactief, maakt erg veel fouten, vergeet dingen, is snel moe, Bovendien erg lastig om een normaal gesprek mee te voeren, want begint terug over iets totaal anders en luisterd ook niet naar wat er wordt verteld. Erg lastig om mee samen te werken. Wat kan ik doen om mijn collega te helpen beter te functioneen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Er zijn veel antwoorden mogelijk, maar het helpt al door hem/haar te helpen met een eenvoudig takenlijstje.
Verdeel projecten in kleine subtaken, en geef ze een a, B of c prioriteit (a is belangrijk, zo snel mogelijk), B kan later vandaag en c is niet direct belangrijk, dat kan morgen ook nog.

Ook kunnen er andere zaken het functioneren verslechteren: persoonlijke problemen, slaaptekort, te veel koffie, verkeerde medicatie.

Verder kan medicatie helpen maar niet altijd direct. Zelf gebruik ik Stratterra, maar dit gaat uiteraard via een arts, en kan je als collega niet opdringen.

Verder is het misschien beter als hij/zij alleen werkt in een stille ruimte, met zo weinig prikkels.

Over het niet luisteren. Dit is lastig. Bij mij heeft strattera echt geholpen om zowel beter te luisteren, te onthouden maar ook om dingengestructureerd onder woorden te brengen. Ik hoop dat je wat met mijn tips kan, en wellicht komen er nog meer tips en reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je gaat er bij je antwoord van uit dat er sprake zou zijn van ADHD.
Zoals je al zegt kun je dat als collega niet opdringen. Zo kun je ook als collega geen diagnose stellen. Voor zover ik uit het verhaal van de vraagsteller begrijp, is er geen diagnose gesteld, de vraagsteller heeft de indruk dat de collega ADHD heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oppassen met dat spul:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atomoxetine

Andere antwoorden (1)

Je helpt je collega het best om beter te functioneren wanneer je je collega gewoon als collega behandelt.

Wanneer je denkt die diegene iets niet snapt: vragen of er onduidelijkheden zijn.
Wanneer je denkt dat diegene niet luistert: benoem dat je dat gevoel hebt.
Benoem dat je het soms lastig vindt wanneer hij over iets anders begint.
Door te benoemen waar je last van hebt, kan de collega zichzelf verbeteren.

Wanneer je je collega bekijkt met de gedachte dat diegene ADHD heeft, dan spreek je hem niet meer gewoon aan op zijn functioneren. ADHD kan niet zomaar op de werkvloer gediagnostiseerd worden.
Medicatieadviesen kunnen alleen door artsen en behandelaars gegeven worden.