Overdag kan ik soms de slaap niet tegen houden, hoe komt dit?

Sinds een jaar of 2 kan ik soms mijn slaap nauwelijks onder controle houden. Ik ben niet vaak moe (alleen soms 's avonds na werk maar dat lijkt me normaal) en ook tijdens werk/school voel ik me goed. Maar wanneer ik in de klas of in een vergadering zit kan ik mijn ogen niet meer openhouden. Ik moet dan echt heel veel moeite doen om niet in slaap te vallen. Ik wil dan wel echt actief luisteren, en dat lukt ook wel, maar tegelijkertijd denk ik steeds; niet in slaap vallen, blijf wakker. Mijn ogen vallen dan dicht en ik zit vaak te knikkebollen om vervolgens meer met een schok wakker te schrikken. Ik zie ook tijdens een vergadering/school als ik moet luisteren vaak alles dubbel, er zit een soort constante waas voor mijn ogen waardoor ze ook snel dicht vallen.

Als ik zelf wat doe, zoals achter de computer zitten, lezen, sporten, gewoon werken of andere dingen is er niks aan de hand. Ik heb het dus alleen wanneer ik alleen naar iets (belangrijks) luister..

Ik denk dat ik geen slaaptekort heb, ik slaap zo'n 7 - 9 uur per nacht.

Zou het aan mezelf liggen of is het misschien iets psychisch? Of kan het een soort aandoening zijn? Een tijd geleden ben ik naar de huisarts geweest, die heeft gecontroleerd op Pfeiffer en ziekte van Lyme, daar kwam niks uit.

Het is echt heel lastig soms, aangezien ik het écht niet onder controle kan houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo klinkt het misschien een beetje aanstellerig, maar ik vind het wel vervelend. Vooral tijdens iets belangrijks..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
64.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft de arts ook gecontroleerd op slaapapneu's?
Een vriend van mij had exact hetzelfde probleem en is getest op apneu's. Hij bleek deze veelvuldig te hebben in zijn slaap. Zijn amandelen zijn verwijderd en hij heeft weer energie voor tien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slaapapneu is toch dat je tijdens het slapen even stopt met ademen? Volgens mij heb ik dit niet.. Wat hebben de amandelen ermee te maken? Ik heb wel sinds ook een jaar of 2 ontstoken amandelen. Hiervoor ben ik al 2 x bij de huisarts geweest (in de laatste 10 jaar ben ik alleen maar voor deze twee dingen naar de huisarts geweest toevallig) maar die zei dat het wel over ging.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb zoiets ook vaak tijdens vergaderen, dan vind ik het gewoon saai. Dan neem ik gewoon wat koffie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@RSB
Tenzij je met een partner slaapt, zal je dit niet snel van jezelf weten.
De amandelen hebben hiermee te maken omdat deze, wanneer ze groter dan normaal zijn, de luchtwegen kunnen blokkeren. Slaapapneu's kunnen ook een andere oorzaak hebben overigens. Het goede nieuws is dat ze doorgaans vrij eenvoudig te verhelpen zijn. http://www.isala.nl/patienten/folders/5330-snurken Enkele controlevraagjes:
Klopt het dat je niet langzaam indommelt, maar van het een op het andere moment 'wegvalt'...? En dat Red Bull en dergelijke hier geen oplossing voor bieden? Heb je dit ook tijdens het kijken van een film, hoe spannend die ook is? Word je vaak wakker met een droge mond? Nogmaals: wat jij omschrijft komt tot dusverre precies overeen met de problemen die mijn vriend jarenlang had.
Hij is een gezonde man, geen overgewicht, geen drinker, als hij actief bezig was, was er niets aan de hand, maar als een bezigheid passief werd viel hij pardoes in slaap. De ene keer na een uur, de andere keer al na vijf minuten.
De huisarts heeft hem toen doorverwezen naar de longafdeling van een ziekenhuis. Hij heeft toen een nacht met een microfoontje, een zuurstofmeter, polygraaf, et cetera om geslapen.
Het aantal ademstilstanden per uur (AHI) is bepalend voor de ernst.
5-10 is licht, 15-30 matig en >30 ernstig.
Hij kwam uit op 65,4 terwijl vanaf 15 ingrijpen al wenselijk is... http://www.apneuvereniging.nl/dossiers3/12-osas-richtlijn-2009-patientenversie/file Ik wil niet beweren dat dit bij jou ook het geval is, of dat je überhaupt slaapapneu's hebt, maar het lijkt me, als ik het zo lees, de moeite waard om dit dan in ieder geval uit te sluiten als mogelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor je uitgebreide antwoord. Wat je zegt klopt allemaal precies! Energiedrankjes en koffie helpen niet en van het ene op het andere moment probeert mijn lichaam om in slaap te komen. Ik ben en leef ook voor zover ik weet gezond. Misschien toch nog maar een keer naar de huisarts en vragen of ik doorverwezen kan worden naar een longafdeling. Ik slaap trouwens wel met mijn vriend, ik zal eens vragen of ik af en toe even niet ademhaal en of ik snurk haha..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het overmatig gebruik van zoete sapjes met ingredienten als aspartaam maakte mij na een tijd heel erg moe.
Bordensteker
9 jaar geleden
Iemand bij wie ik op vakantie heb meegemaakt dat die meerdere keren per nacht na een (voor iemand anders op de kamer op zich nauwelijks merkbare korte) ademstilstand met echt veel misbaar schokkend, blazend en proestend (maar zonder echt wakker te worden) weer begon te ademen, was zelf ook overtuigd dat hij geen slaapapneu had.
Hij had alleen wel alle verschijnselen overdag. Als hij iets had om zich aan vast te houden kon hij staand slapen (om het in zijn eigen woorden te zeggen). Op een andere vakantie was er iemand met verpleegervaring bij. Die merkte het niet alleen op, maar herkende het ook en zei hem dus wat er kennelijk mis was.
Hij wilde het nog steeds niet geloven.
Tja, het is fysiek onmogelijk om je eigen neergelaten oogleden allebei tegelijk in een spiegel te zien.
En je eigen slaapapneu herkennen is ook onwaarschijnlijk. Het heeft nog een tijd geduurd en pas na een lange reeks van door voortdurend in slaap vallen gemiste afspraken is het gelukt hem te overtuigen dat er echt wel iets mis was. Bij een slaaponderzoek kwam het aantal slaapapneus ruim boven de 100.
De verbetering was daarna al even opmerkelijk trouwens!
Het verhaal van Rabelais mag niet gemakkelijk aan voorbijgegaan worden. Mocht dat het niet zijn, dan moet in elk geval wel andere actie genomen worden. Want er is iets serieus niet in orde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@RSB
Ik ben erg benieuwd naar een eventuele uitkomst, dus als je deze op enigerlei wijze kenbaar zou kunnen en willen maken?
Laat je niet door de huisarts met een kluitje het riet in sturen. @Bordensteker
Wow, dat is erg extreem.
Overigens eens met je eindconclusie. Het is echt niet normaal om met regelmaat plotsklaps in slaap te vallen.
Dat je wel eens indommelt tijdens een vergadering, soit, maar hier lijkt meer aan de hand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zit meer richting narcolepsie te denken:
http://www.allesovernarcolepsie.nl/?gclid=CPyMrpy1pcQCFS3LtAodYEcAYA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea
Is het bij narcolepsie niet zo dat je juist bij inspanning/opwinding in slaap valt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat kan ook in rust het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de arts zegt,slaapapneu komt alleen bij te zware mensen voor? Ben je te zwaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais @Bordensteker Ik heb het aan mijn vriend gevraagd. Volgens hem snurk ik niet en heb ik geen kleine ademstilstanden en dat ik dan schokkend of proestend weer adem begin te halen. Maar hij geeft aan dat hij zelf ook 's nachts slaapt dus het niet zeker weet. @harriet07 nee ik ben niet te zwaar (60 kg met 172 m). Maar volgens het verhaal hierboven had die jongen ook geen overgewicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea
Het lijkt me in ieder geval atypisch voor narcolepsie dat het alleen in rust/passieve toestand gebeurt, naast dat het een behoorlijk zeldzame aandoening is.
Maar wie weet heb je gelijk, ik ben geen expert. @harriet07
Nee, apneu's komen niet alleen bij mensen met overgewicht voor.
Het is wel een risicoverhogende factor, maar geen voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik dit lees, neemt je huisarts je in het algemeen niet serieus genoeg (dat hij niet blijft door onderzoeken als je constant in slaap valt en zegt dat je ontstoken amandelen wel overgaan). Ik zou een betere huisarts zoeken of regelen dat je in elk geval voor je amandelen wordt doorverwezen. Je amandelen knippen is op later leeftijd wel een lastigere operatie als je jong bent, maar nadat ik het als kind heb gehad, heb ik nooit meer last gehad van ontstekingen. Ook ben ik daarna een stuk minder vaak verkouden geweest. Laat het alsjeblieft onderzoeken door een arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet in de ochtend meestal yoghurt met fruit en muesli en in de middag brood. En daartussen nog een tussendoortje. Maar denk niet dat het daar aan ligt, doe zelf ook opleiding tot diëtiste..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais vroeg of ik bekend kon maken wat de de huisarts zei. Hij dacht dat het kwam doordat ik allergisch ben voor huisstofmijt en ik niet goed kan ademen door mijn neus. Hiervoor heb ik een neusspray meegekregen om 3 maanden te proberen. Als dit niet werkt kan ik daarna terug komen.. Ik denk dat het wel handig is voor mijn huisstofmijt allergie, maar ik heb niet het idee dat het helpt bij het plotselinge in slaap vallen. Hij dacht niet dat het door slaapapneu kwam doordat ik de verschijnselen niet heb. Dus hier moet ik het maar mee doen.. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais (en anderen): bij narcolepsie is er sprake van slaapaanvallen in met name situaties waarbij er weinig prikkels zijn (rustig lezen, TV kijken, eentonig werk doen, als passagier meerijden tijdens een lange autorit of in het OV, (of bij het eten, of op de WC - zeg ik met enige schaamte) en rustige gesprekken, vergaderingen, lezingen etc. Zodra er meer prikkels zijn, bijvoorbeeld deelnemen aan een levendige discussie in plaats van luisteren naar een rustig gesprek tussen twee mensen waar je zelf niet aan deelneemt, is er veel minder tot geen moeite om wakker te blijven. Sporten of andere actieve dingen zijn geen enkel probleem. Daarnaast is er vaak sprake van kataplexie, het verslappen van de spieren bij heftige emoties. Waarschijnlijk is dat waar jij aan denkt Rabelais, als je zegt dat iemand bij narcolepsie symptomen kan hebben bij opwinding. Iemand kan door een emotie, dus ook opwinding in de zin van spanning of blijde opgewondenheid ineens verslappen. Dat is duidelijk anders dan een slaapaanval: tijdens een kataplexie-aanval is iemand volledig bewust en krijgt alles van de omgeving gewoon mee, maar ze als de verlamming volledig is, kunnen ze niet reageren. Ik heb zelf narcolepsie zonder kataplexie. Een verschil in hoe de aandoening zich uit met slaapapneu is trouwens dat je bij slaapapneu ook vermoeidheid verwacht. De slaperigheid bij slaapapneu komt namelijk door een (soms niet zo ervaren) slaaptekort, terwijl bij narcolepsie de slaperigheid primair is. Alert zijn op slaapapneu is een hele goede tip, maar mede vanwege de leeftijd van VS acht ik een vorm van narcolepsie of hypersomnia groter: narcolepsie ontstaat meestal bij een leeftijd van 15-30 jaar, slaapapneu komt het meest voor vanaf middelbare leeftijd. Hoewel ontstoken en vooral vergrootte amandelen wel een risicofactor voor apneu's is. Als je niet snurkt, is de kans op slaapapneu echter niet groot (maar niet uitgesloten). Ik zou in elk geval adviseren om naar een slaappoli te gaan waar breder wordt gekeken naar slaapstoornissen, dus NIET naar zo'n slaappoli die door een longarts wordt geleid, want die controleren waarschijnlijk alleen op slaapapneu. Ik heb een vriendin met een ernstige slaapstoornis die door zo'n poli pas jaren later de juiste diagnose kreeg, want 'je bent toch al bij een slaappoli geweest', redeneerde haar huisarts. Ga dus liever naar een slaappoli die valt onder de afdeling neurologie: die controleren op slaapapneu maar daarnaast óók op andere slaapstoornissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@RSB: onze reacties hebben elkaar gekruist. Ik begrijp niet helemaal waarom je huisarts denkt dat slaapaanvallen komen door een allergie? Is de theorie dat je 's nachts dan toch niet genoeg lucht krijgt, een soort pseudo-apneu ofzo? Of dat je moe bent daardoor? Want dan vraag ik me af of je huisarts het onderscheid tussen vermoeidheid en slaperigheid wel duidelijk maakt of uit je verhaal heeft gehaald. Had je de Epworth sleepiness scale nog ingevuld en meegenomen, zoals ik aanraadde in mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@RSB
Ik ben geen huisarts, dus ik ga er vanuit dat hij de juiste keuzes maakt.
Veel succes hiermee in ieder geval; hopelijk leidt dit tot een oplossing! :) @Lies12
Goede suggesties met betrekking tot de slaappoli.
Ik ben niet bijster bekend met narcolepsie. Wat ik eerder zei wat betreft actief/passief was voornamelijk gebaseerd op een aflevering van 'Je zal het maar hebben' van VARA/BNN.
Hierin heeft een meisje met narcolepsie enkele dagen geen medicatie geslikt om de symptomen zichtbaar te maken. Vervolgens viel zij juist op momenten dat haar lachspieren werden geactiveerd in slaap.
Vandaar de opmerking die ik maakte en vandaar de nuance die ik erin legde. ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een vraag,
Ik heb dus precies het zelfde probleem.
Ik ben ten einde raad...
Is er bij u iets uitgekomen wat het was?

Antwoorden (5)

Ik denk dat het komt doordat je te geconcentreerd zit te luisteren. Je komt dan in een soort bewustzijnsverlagende toestand terecht en dat zorgt voor slaperigheid.
Ik kan dit niet bewijzen maar ik weet dit uit ervaring.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat je door de overconcentratie ook dubbel gaat zien. Je hersens kunnen de informatie niet allemaal goed verwerken en zoeken dan een uitweg. Maar je zou voor de zekerheid even je huisarts hierover kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou ook heel goed kunnen.. is hier iets tegen te doen? Dan kan ik het uitproberen. Ik ga sowieso volgende week naar de huisarts dus hopelijk komt er iets uit.
Als de problemen er alleen zijn als je moet luisteren op school, maar nooit als je voor jezelf iets doet, dan is de kans erg groot dat waar je naar moet luisteren je totaal niet interesseert.
Dan kan het hoofd zeggen, je bekijkt het maar, ik ga lekker slapen..
wellicht helpt het je, om eens te kijken of er toch iets is wat je interesseert aan een les. Zodra je het wel interessant vind dan blijft je hoofd wel wakker namelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er geen sprake is van vermoeidheid en je slaperigheid ook niet veroorzaakt wordt door een tekort aan slaap, lijkt wat je beschrijft op een vorm van hypersomnia: overdreven slaperigheid overdag. Er zou ook sprake kunnen zijn van narcolepsie, vooral als je naast die overdreven slaperigheid ook last hebt van aanvallen van kataplexie: het verslappen van je spieren bij hevige emoties. Kataplexie kan voorkomen in de vorm van aanvallen waarbij iemand letterlijk verlamd op de grond valt, maar het kan ook subtieler zijn - bijvoorbeeld alleen het deels verslappen van bepaalde spiergroepen.

Er wordt ook wel gesproken van atypische narcolepsie of narcolepsie zonder kataplexie wanneer er geen sprake is van kataplexie maar er wel overdreven slaperigheid is met andere symptomen van narcolepsie, zoals het veelvuldig voorkomen van episoden van slaapverlamming, hypnagoge hallucinaties of automatisch gedrag tijdens slaapaanvallen.

Dat is even een stukje theorie, maar geeft wel aan dat het belangrijk is om een onderscheid te maken tussen vermoeidheid en slaperigheid. Slaperigheid, zeker zoals dat voorkomt bij narcolepsie en 'gewone' hypersomnia (dus hypersomnie zonder dat er sprake is van narcolepsie) merk je juist op momenten dat je weinig prikkels ervaart. Wat dat betreft klopt het wel een beetje met wat je beschrijft dat je er vooral last van hebt als je luistert naar een lezing of in de klas: er is sprake van maar één informatie'kanaal' (alleen auditief) en er wordt weinig actie van jou verwacht. Dat je tijdens het sporten geen last hebt van deze vorm van slaperigheid is dus normaal, al zou je het ook verwachten bij activiteiten als lezen, TV kijken en bij (langdurig) autorijden - en dat is één van de redenen waarom het belangrijk is deze klacht goed te laten onderzoeken ook als je er in het dagelijks leven redelijk mee kunt dealen.

Mocht er geen andere voor de hand liggende reden zijn voor je slaperigheid, dan zou je huisarts je door kunnen verwijzen naar een neuroloog met een interesse voor slaapstoornissen. Die kan specifieke onderzoeken uitvoeren en eventueel een proefbehandeling met stimulantia starten.

Het kan natuurlijk ook dat je je moeilijk kunt concentreren bij het luisteren omdat het onderwerp je niet voldoende boeit. Het is belangrijk voor jezelf te bedenken wanneer je er last van hebt en wanneer niet. Vul eventueel alvast de Epworth sleepiness scale in (8 korte vragen, zie bron 1) om mee te nemen naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad, vooral met lessen op school en in de bus. Uiteindelijk bleek dat ik een vitaminen B12 tekort had (andere symptomen was meer moe in het algemeen en vaak koud). Ik zou nogmaals naar de huisarts gaan en bloedonderzoek laten doen naar vitaminen B12 en ijzer. Stop met slikken van vitaminen tabletten, dit kan het onderzoek verpesten. Geef het aan als je wel vitaminen heb geslikt.

Het is niet normaal om midden op de dag in slaap te vallen, het is zeker geen aanstellen. Naar mijn idee hebben de mensen om je heen het vaker door dan je denkt, het is echt heel vervelend. Het komt niet goed over en het is ook erg irritant, omdat je constant wakker schrikt. Ik voel me altijd vreselijk na een college knikkebollen.

Wat je verder kan proberen is om toch meer te slapen, minder suiker proberen te eten en geen cafeïne te drinken.

Als je merkt dat je moe bent of echt iets heb waarbij je wilt opletten, kan het helpen om aantekeningen te maken, veel water te drinken en fruit te eten (vooral druiven werken, door de druivensuikers). Dit helpt mij altijd om wakker te blijven. Ook zorg dat je niet in de zon zit of naast de verwarming, dit maakt het altijd nog erger. Kouder aankleden kan je ook langer wakker houden, maar dat maakt je leven ook niet bepaald comfortabeler, misschien vaker een vest of jasje aantrekken wat je kan uittrekken als je begint met knikkebollen. Maar ga echt opzoek naar de onderliggende oorzaak en neem het serieus. Noem het nooit meer aanstellen. Waarschijnlijk gaat er iets niet goed als je niet kan wakker blijven en je dokter zou je moeten kunnen helpen met wat dit is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slaaptekort is niet de enige reden voor vermoeidheid. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je niet genoeg drinkt, of je eetpatroon niet goed is. Ook zou het mogelijk kunnen zijn dat je geen plezier hebt in wat je doet, en dat je je tijdens school of vergaderingen stierlijk verveelt. Daar hier meer over http://verstandigmens.nl/meer-energie