Waarom is autisme niet geneesbaar?

Ik ken veel mensen met autisme en die vinden het niet leuk. En ik vind het eigenlijk ook niet voor ze leuk en best stom enzo.. Dus hier de vraag waarom kunnen dokters autisme niet genezen of medicijnen maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Autisme is een stoornis geen ziekte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het ook is, een lichaam heeft meer herstellend vermogen dan sommige denken.
https://www.youtube.com/watch?v=a1HOUam0feM
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt jezelf wel heel veel aanpassen wat betreft autisme als je een goed kritisch vermogen hebt op jezelf. Ik heb bijvoorbeeld sociale vaardigheden aangeleerd, waardoor het niet meer lijkt alsof ik autisme hebt. Soms komen kleine trekjes weer naar boven, maar niemand vind dat ik autisme heb in mijn omgeving
Cryofiel
9 jaar geleden
Het ligt helemaal aan het soort autisme dat je hebt. Juist doordat het voortkomt uit een "bedradingsfout" in de hersenen, heb je zo enorm veel soorten. De ene autist is echt de andere niet! En dan bedoel ik niet dat er verschil kan zijn in de ernst van de aandoening (dat verschil is er natuurlijk ook), maar ook het sóórt aandoening kan heel verschillend zijn. Vergelijk het wat dat betreft met kanker: er zijn vele tientallen heel verschillende ziektes die allemaal een overeenkomst hebben (verstoorde celdeling) en die daardoor allemaal kanker worden genoemd - maar die toch echt totaal verschillende ziektes zijn. Precies hetzelfde geldt voor autisme: er zijn vele heel verschillende aandoeningen die allemaal een overeenkomst hebben (verstoorde bedrading in de hersenen) en die daardoor allemaal autisme worden genoemd - maar die toch echt totaal verschillende aandoeningen zijn. Merk op hoe overeenkomstig de voorgaande twee alinea's zijn. Daarom zijn die Internet-beweringen over wonderbaarlijke kuren zo gevaarlijk. Je ziet ze zowel bij kanker als bij autisme. Al die wonderbehandelingen komen neer op "volg dieet X" of "volg therapie Y", en dan zul je genezen. Als "bewijs" noemen ze twee of drie gevallen die genezen zouden zijn. Natuurlijk
--  zonder enig bewijs dat er daadwerkelijk genezing is opgetreden
--  zonder enig bewijs van een relatie tussen de therapie en de genezing
--  zonder te melden hoeveel andere patiënten die dezelfde behandeling ondergingen geen vooruitgang boekten
--  zonder te vermelden dat er nog tientallen totaal andere kankers/autismes bestaan De resultaten van al die malle websites en youtube-filmpjes:
--  valse hoop voor honderdduizenden mensen en hun families
--  een onterechte beschuldiging aan alle mensen die niet genezen, dat zou namelijk hun eigen schuld zijn Raadpleeg een arts, geen vage beweringen van Internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wel commentaar maar het filmpje niet gekeken, ze zijn namelijk heel duidelijk:
-dit is geen geneesmiddel,
-help bij ruim de helft, bij de rest niet. Het is niet wonderbaarlijk, hoewel ik begrijp dat als je nooit verder gekeken hebt dan het standaard verhaal van je huisarts het wel zo overkomt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's inderdaad de nieuwe versie. De oude versie "geneest gegarandeerd" werkt niet meer dankzij de vele voorlichting. Dus gaat men nu over naar "geneest procent van de gevallen", waarbij dan vaak zelfs wordt gesuggereerd dat er bij de rest in ieder geval een flinke verbetering optreedt.
wilkers
9 jaar geleden
Mensen vinden autisme niet leuk, omdat ze in een hoekje gestopt worden en ze wordt wijsgemaakt dat het een "beperking" is. De juiste term zou "vermoeilijking" moeten zijn, omdat het bepaalde dingen moeilijker maakt en niet onmogelijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Sneu, heel sneu, voor al die arme autisten en hun familie. Door dit soort filmpjes krijgen zij allerlei onterechte verwijten over zich heen. Dit soort uitermate eenzijdige informatie maakt hen het leven nóg moeilijker dan het toch al is. Schandalig vind ik dat!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"arme autisten"
Een vraag aan autisten die meelezen:
Wat vinden jullie erger, dat filmpje of die term?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier meldt zich een auti. ik snap de strekking van de woorden van cryo 'arme autisten'.
ze? bedoeld niet dat autisten zielig zijn, maar wrs de geldklopperij en het wekken van valse verwachtingen. filmpje vind ik walgelijk, de term autist doet me niet niks. niet omdat ie auti ben, maar omdat elk persoon (in het bijzonder de niet autisten) over het algemeen elke auti over 1 kam scheren. m.i. is cryo iemand die NIET tot die groep. ik weet niet of dit antwoord bevredigend is. het kan voornamelijk mijn persoonlijke mening zijn, waar het autigehalte weleens helemaal los van kan staan. wellicht dat een andere auti een reactie kan geven die hier haaks op staat. 'we' komen in vele soorten en gradaties, om over comorbiditeit nog maar niet te spreken.
maar we zijn geen apart 'soort' en zijn buiten het auti-zijn ook gewoon mens schijnt het, waar een persoonlijke mening bij hoort die net zo kan verschillen als dat van de 'niet auti´s.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elke mening is welkom, ook een voor mij "verkeerde" mening. :-) Alleen in je het geldklopperij kan ik me niet vinden, er zijn boeken e.d. te koop, maar alle info is gratis te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
weet je wat het kostenplaatje is van een dergelijk dieet?
(eliminatie dieet, wat men ook kent van de ADHD-ers) meisje lijkt niet bepaald genezen. zit nogal apathisch bij papa op schoot, en kan niet eens beantwoorden wat ze graag wil eten. info is gratis, maar het toepassen ervan is nogal prijzig.
autisme overlapt met andere stoornissen in het autisme spectrum.
daarbij hebben bep. stoornissen raakvlakken met andere stoornissen, of kan de ene comorbiditeid sterker aanwezig zijn dan de andere. hoe weet men welk 'aspect' met aanpakt met het dieet dat men onder de 'overkoepelende' noemer autisme schaart? waarom zou extra magnesium oa, en het schrappen van kleurstoffen en suikers niet kunnen helpen bij de 'autist'?
wie zegt dat het niet helpt? autisme is zoveel gecompliceerder dan enkel een labeltje, wat kenmerken, en een zogenaamd wondermiddel. ik beweer beslist niet dat het meisje er niet bij gebaat kan zijn hoor, maar ik durf wel te beweren dat autisme hier niet van geneest.
mogelijk is er een comorbiditeit de kop in gedrukt, zoals schrappen van kleurstof en suiker ook de pieken van de autismespectrumstoornis ADHD AD/HD en ADD kúnnen doen afnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eliminatie dieet kan zelfs goedkoper dan een standaard dieet.
Meestal kan het kostenneutraal.
Vaak wordt er ook overgestapt op biologisch en allerlei superfoods, dat is wat het echt duurder maakt.
Hoewel toegegeven dat goeie voeding duurder is dan supermarkt eten en goeie kokosolie is ook niet goedkoop. Zeker heb je een punt dat dit ene filmpje geen blauwdruk is voor "de autist", zo bedoelde ik de link ook niet. Het is een voorzet om verder te kijken, want dit is niet de enige info.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je een link met info over een goedkoop eliminatie dieet?
Mijn zoontje heeft ADHD namelijk, en ik krijg geen vergoeding. Hoe minder onnatuurlijke middelen in het voedsel, hoe duurder het is.
Wil graag weten welke opties er nog meer zijn als ik het bio food en superfood (waar ik al helemaal niet in geloof) ook wil 'elimineren' uit het betreffende dieet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang je die dingen die je schrapt vervangt door even dure dingen geen je niks meer uit.
Geen cola, maar water of thee.
Biologisch vlees is duurder, maar er blijft ook meer over na het bakken omdat er minder water in zit. Het blijft duurder, maar het verschil is kleiner dan het lijkt.
En alles zelf maken, pakjes zijn duurder dan losse kruiden. Een extreem en goedkoop eliminatie dieet:
Worteltjes en rijst. (ik ken een klein kind die daar maanden op geleefd heeft vanwege een darminfectie, onder controle van een arts) Ik ben wel voor biologisch en dan wordt het duurder. Goed vet (kokos, roomboter, ghee) is ook duur.
Maar hoeveel krijg je daarvoor terug in gezondheid? Ook in geld vanwege minder medische kosten.
Cryofiel
9 jaar geleden
Heel duidelijk voorbeeld van iets dat werkt - maar niet op de veronderstelde manier. Vanzelfsprekend is het goed om op je voeding te letten - maar met autisme heeft dat niets te maken. Vanzelfsprekend gaat iemand met bepaalde psychische problemen (laten we het maar even onder die noemer gooien, ook al "wringt" dit) erop vooruit als je heel veel persoonlijke aandacht aan die persoon besteedt - maar dat heeft niets met het dieet te maken. Natuurlijk zijn er heel veel gelovers in allerlei alternatieve theorieën, die - vanuit hun geloof - gratis informatie aanbieden. Dat staat echter los van de zinnigheid van die informatie. Op Internet is immers ook veel gratis levensbedreigende informatie te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo niet op de veronderstelde manier?
De werking van o.a. Mg en vet is bekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens. Daarbij denk ik dat het beeld (principe) van het RED dieet niet helemaal helder zijn ( het is meer dan schrappen) maar dit heeft niks met autisme te maken. (zie m´n uitleg over aanverwante stoornissen, raakvlakken/overlappingen met oa comorbiditeiten)
Elimineren van voedingsstoffen is de makkelijkste stap. Het stuk voor stuk toevoegen van andere voedingsstoffen om te zien hoe iemand hierop reageert is het zware en meest langdurige deel van dit dieet.
(het is een zeer streng dieet)
ALS men hiervoor kiest bij de autist (of aanverwante stoornis) is begeleiding van een arts/specialist ook zeker noodzakelijk. Vooralsnog vind ik het zogenaamd genezen kind bijzonder apathisch bij haar vader op schoot zitten in het filmpje, en is niet in staat om snel genoeg over te schakelen om een simpele vraag te beantwoorden (wat eet je het liefst) Helaas is het eerdere standpunt (dieet goedkoper dan 'gewoon' voedsel) iets dat ik niet terugzie in de bovenstaande reactie. Een dieet van rijst en boontjes bij een kind met een darminfectie is heel wat anders dan een eliminatiedieet waar in eerste instantie over gesproken werd. Maanden kunnen overleven, zegt nog niks over de mate van gezond en verantwoorde voeding.
Mijn zoontje sport veel, en zit midden in een groeispurt. Ik zou mezelf een belabberde moeder vinden om hem om zo´n eenzijdig dieet te zetten maanden lang (tenzij er een medische noodzaak is, zoals bv bij het kind met een darminfectie, en bovendien ook onder controle van een arts staat) Ik blijf van mening dat zogenaamde oplossingen zeer verwerpelijk zijn als het om autisme gaat. Ook als het bv de werking heeft van een placebo zoals Cryo aangeeft. Het is hele pittige materie, en met een dieet is het voor een leek een eitje om de hele stofwisseling uit zijn balans te ketsen, om over andere eventuele gevolgen nog maar niet te zwijgen. Als ik aan 'gif' denk, denk ik niet aan voedingsmiddelen, maar aan de overkill onzin die er te vinden is op het net, waardoor men op het verkeerde been gezet wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier nogmaals de link die ik elders in de reacties heb gezet.
Het is een van de vele kleine aspecten die mee kunnen spelen, en bovendien beknopt weergegeven. http://exorfinen-analyse.nl/exorfinen-analyse/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat diëten zeer ingewikkeld kunnen zijn,
ben zelf een jaar of 10 bezig, maar wel van chronische darmklachten af en een flinke verbetering bij ADD.
Mijn dieet is een stuk eenvoudiger dan het RED-dieet, ook omdat ik volwassen ben en geen "last" meer heb van verjaardagen e.d. Er zijn gewoon vele eliminatie diëten, goedkope, hele duren en alles er tussen. De meesten hoeven niet duur te zijn. Ik denk dat we het over meer dingen eens dan oneens zijn.
Ook ik zie een overkill aan internet onzin.
Dat filmpje van mij belooft geen genezing, het is een stap naar verbetering.
Met die laatste link (die ga ik nog een keer rustig lezen) en andere dingen ga jij ook diep in op voeding.
Cryofiel
9 jaar geleden
Kijk, daar heb je het al. Jij lost met een dieet een darmprobleem op. Dat kan inderdaad. Niet altijd, maar in bepaalde gevallen is dat zeker mogelijk. Dat wil echter NIET zeggen dat je met een dieet een aangeboren hersenafwijking kunt oplossen. Zeker niet omdat het geen stofwisselingsprobleem is, maar een probleem in de bedrading van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het weer met Cryo eens. 1/2 Feit dat je volwassen bent en geen last meer hebt van verjaardagen kan overigens los staan van het ´genezende´effect van je dieet.
Ik heb het echter niet over 'doe het zelf' diëten die een breed scala van klachten kunnen verhelpen, maar over een dieet dat zou kunnen helpen (in welke mate dan ook) bij austisme(aanverwante stoornissen) Dat je beter tegen verjaardagen kan (of welke andere andere dingen waar auti´s niet altijd even sterk in zijn over het algemeen) kan ook simpelweg komen doordat jij voor jezelf een manier hebt gevonden om ermee overweg te gaan waardoor het minder impact op je heeft. Zou je het écht willen testen zou je een volwassen persoon hetzelfde dieeet voor moeten schotelen zonder darmaandoening, welke er pas net achter is gekomen dat het hij/zij ADD heeft
(met 'officieel label' en er vanuitgaande dat de diagnose goed is gesteld, waarbij andere aanverwante stoornissen worden uitgesloten, danwel dezelfde betreffen als waar jij mogelijk last van hebt of had in mindere of meerdere mate) Het gevaar zit m erin dat het ene het andere niet uitsluit. De sprong die je maakt door te zeggen dat je filmpje geen genezing beloofd, maar een stap is naar verbetering valt (sorry) m.i. ook onder de onzin die op het net is te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2/2 Bij gedegen onderzoek komt er wat meer kijken dan een conclusie trekken waarbij andere factoren niet eens overwogen worden. En ja, ik ga dieper in op de voeding. Juist om aan te tonen dat het geen simpele materie is, en men juist gewaarschuwd moet worden voor diëten en valse beloftes (cq het wekken van bep. verwachtingen) Dit is geen materie voor een leek (zelfs niet voor een huisarts)
Wellicht is mijn point of view wat duidelijker als je het filmpje en de link wat nader bekeken hebt? Ik ken ook ADD-ers die baat hebben bij een pil magnesium (al dan niet icm andere mineralen)
Zou ik een 'magnesium dieet' ontwikkelen weet ik zeker dat er mensen zijn die zullen roepen dat het ze helpt. Feit is echter wel dat de placebo werking niet uitgesloten kan worden, tenzij dit wetenschappelijk aangetoond én bewezen of ontkracht kan worden. En misschien gaat men er ook wel beter van lezen, neemt de geur van zweetvoeten af, gaat je haar er meer van glimmen etc etc. Zolang men er maar in geloofd is er zeker een garantie dat het positief werkt, en zo lang zal er ook volk te vinden zijn waarbij het zelfs een zeer positieve invloed heeft op de financiële inkomsten. Maar dan krijg het toch wel een heel hoog Tommie´s teleshop level bedacht ik me zojuist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel darmprobleem lezen maar ADD niet. Was sowieso alleen om aan te geven dat ik weet hoe lastig diëten kunnen zijn. "Verjaardags last" was om aan te geven dat het voor kinderen heel lastig is een streng dieet vol te houden als ze op feestjes bijna niks mogen eten. Wij zitten muurvast, kijk verder of niet, ik vind het prima.
Daarmee bedoel ik niet dat je op dezelfde conclusie uit moet komen, wel dat je met inhoudelijke argument kan komen zoals Kariekoek, niet het standaard het is alternatief en ik geloof je onderzoek niet ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je leest wat ik schrijf kom je tot de conclusie dat zowel darmproblemen als ADD gelezen is en hier ook een inhoudelijke reactie op gegeven is door zowel mij al door Cryo. Mocht je het niet kunnen vinden geef het dan even aan (kopie & past van betreffende tekstdelen)
Dat is wat makkelijker dan me verdedigen op iets dat niet klopt namelijk (en zonder van mijn tijd) Wat de verjaardag betreft (voorbeeld dat jij zelf gaf) heb ik dat voorbeeld aangehouden.
Ik heb het idd anders opgevat (verjaardagen kunnen voor autisten namelijk ook lastig zijn om een andere reden) Beetje flauw om te zeggen dat ik verder moet kijken. Waar lees jij overigens dat ik je onderzoek niet geloof?
(ben ik heel benieuwd naar) Overigens ben ik van mening dat een streng dieet altijd lastig is om te volgend (verdiep je bv in het RED dieet, ipv van je rijst met groentetjes) Mocht je niet begrijpen waarom ik (PERSOONLIJK) van mening ben dat 'een' dieet helpt bij autisme ''vraag'' dan hoe en wat. Je zegt dat ik (of Cryo mogelijk ook wel) het niet met je eens hoef te zijn, maar toch lijkt me moeite te hebben met een mening die niet met dat van jou overeen komt.
Wellicht dat je daarom zo defensief reageert, en nog even benadrukt dat ik het min of meer verder moet onderzoeken om het beter te begrijpen. (jouw beter te begrijpen wellicht) Als je op zo´n manier een discussie afkapt, is er mi geen sprake van muurvast zitten, maar van de poot stijf houden en je afzetten tegen een andere mening. Maar goed, dat is (nog steeds) een heel bekend iets hier op GV. Wat dat betreft is er na jaren nog geen fluit veranderd. Ik wens je een fijne dag verder JackD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand met "Kijk, daar heb je het al" dan houdt het voor mij op, dan is dat jammer als er nog iemand in de discussie meedoet.
Daarna las ik "aangeboren hersenafwijking" als autisme maar dat kan ook als ADD of beiden gelezen worden. Nergens zeg ik dat je iets moet hoor, een andere mening is goed, waar ik wel last van heb is dat er nauwelijks inhoudelijke punten komen op het filmpje.
Is ook lastig want er is gewoon zeer weinig onderzoek over voeding i.v.m..autisme / ahdh enzovoorts.
Dan houdt het toch gewoon op? Dat is ook van mijn kant een zwakte bod, ik heb ook geen idee hoe kokosolie precies werkt in dit geval.
In combi met Alzheimer is er meer bekend over de werking.
http://www.ahealthylife.nl/middelketenvetzuren-in-kokosolie-hebben-al-na-een-dosis-een-positief-effect-op-hersenfunctie/
Cryofiel
9 jaar geleden
Een filmpje kan NOOIT als bewijs dienen voor wat dan ook. Een filmpje kan gemonteerd zijn. Op die manier kun je de kijker alles laten geloven wat je maar wilt, als die kijker tenminste naief genoeg is om kritiekloos mee te gaan in wat hem wordt voorgehouden. Een filmpje kan de uitzondering belichten. "Kijk, Elisa is allergisch voor andijvie, dus zie je nou wel, andijvie is slecht voor de mens. Deze gevaarlijke groente zou per direct verboden moeten worden!" Een filmpje kan eenzijdige argumenten geven. Ik kan een filmpje maken waarin ik laat zien dat zonnen heel goed voor je is. Ik kan ook een filmpje maken waarin ik laat zien dat zonnen heel gevaarlijk is. In beide gevallen kan ik mijn stelling onderbouwen met een grote serie officiële wetenschappelijke onderzoeken van gerenommeerde onafhankelijke instituten. Een filmpje kan verzonnen feiten presenteren. Al gelooft de maker van het filmpje nog zo heilig dat hij de waarheid verkondigt, het blijft een leugen. Een filmpje kan heel selectief zijn. Een bekend voorbeeld is de televisieuitzending waarin iemand zogezegd terugging naar een vorig leven. De persoon werd op een landweggetje gezet vanwaaruit hij een paar eeuwen geleden dagelijks naar het kasteel zou zijn gelopen. In de uitzending zag je dat die persoon direct in de juiste richting liep - "kijk", zei de presentator, "de herinnering aan het vorige leven is nog duidelijk aanwezig!". In werkelijkheid liep de persoon de eerste twee keer spontaan de verkeerde kant op, maar die opnames kreeg de kijker nooit te zien, want dat paste niet in de gewenste boodschap van de filmmaker. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Een filmpje als "bewijs"? Echt niet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn woorden:
"Zeker heb je een punt dat dit ene filmpje geen blauwdruk is voor "de autist", zo bedoelde ik de link ook niet. Het is een voorzet om verder te kijken, want dit is niet de enige info."
Cryofiel
9 jaar geleden
Niet alleen is dit ene filmpje geen blauwdruk voor "de" autist, ook gelden de vijf punten die ik in mijn vorige reactie noemde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
`Het is een voorzet om verder te kijken, want dit is niet de enige info.`
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals gezegd, een filmpje kan geen voorzet zijn. Zie de vijf punten die ik al noemde. Wil je alle informatie, inclusief (heel belangrijk!!!) de *betrouwbaarheid* van die informatie, treed dan vooral in overleg met iemand die echt verstand van zaken heeft, die regelmatig wordt bijgeschoold, die ervaring heeft, die contact kan opnemen met collega's - kortom, met een professionele behandelaar. Diens kennis is vele, vele malen betrouwbaarder dan de nieuwste tip van een Klazien uut Zalk, hoe lief en goedbedoelend die laatste ook moge zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nou juist wat we aangeven en doen (verder kijken) @Jackd, maar het kwartje blijkt niet te vallen om welke reden dan ook. Jij, Jackd zegt:
Als iemand met "Kijk, daar heb je het al" dan houdt het voor mij op, dan is dat jammer als er nog iemand in de discussie meedoet. Volgens mij is ieder vrij om een mening te geven. En als jij denkt dat het jammer is dat een ander dit ook doet, is het wellicht zinvol via PB je ding te doen. Noem de betr. GVer gewoon bij de (nick)name, dat is wel zo duidelijk en integer m.i. Oh, by the way @Cryofiel, ken je dat reclame *filmpje* van witte reus?
Mijn buurvrouw zweert bij het middel omdat ze ooit een vlek uit haar blouse kreeg met het goedje. Echter de grasvlekken in de broek van mijn voetballende zoontje krijg ik er niet mee uit. Ik vind het een misleidend spotje.
(trouwens, de was komt ook niet droog en gestreken uit de wasmachine, maar dat terzijde) ;-)

Antwoorden (5)

Autisme is, eenvoudig gezegd, een fout in de "bedrading" van de hersenen. Op sommige plekken zijn verkeerde verbindingen gelegd. Op de ene plek liggen te veel verbindingen, op de andere plek juist te weinig.

Het gaat dus niet om fouten in het functioneren van cellen. Dat zou veel eenvoudiger zijn: als de cellen te veel of te weinig van een bepaalde stof maken, kan een medicijn de balans van die stof helpen herstellen, of misschien zelfs die cellen ertoe aanzetten de juiste hoeveelheden van de betreffende stof te maken.

Maar als de bedrading van de hersenen verkeerd is aangelegd, kun je dat niet zomaar even ongedaan maken.

Voor sommige gevallen van autisme is met training (veel, heel veel training) wel verbetering te bereiken. Maar dat geldt niet voor alle soorten autisme (er bestaan vele heel verschillende soorten en gradaties). Het ligt er maar net aan of je kunt leren de gevolgen van het verkeerd bedraad zijn te compenseren - in sommige gevallen lukt dat, in andere gevallen niet. Maar met een medicijn lukt het sowieso niet.

--

Bovenstaande is natuurlijk een enorm gesimplificeerde uitleg. Ik hoop dat ze je toch enig inzicht geeft in wat er aan de hand is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Een plus.
Als toevoeging : Kinderen met stoornissen uit het autismespectrum houden het ook in hun latere leven. Wel kunnen de verschijnselen veranderen en ook de ernst ervan.
Gestructureerde programma's kunnen het functioneren op latere leeftijd gunstig beïnvloeden.
Voor de autistische stoornis is het uitzicht op verbetering het minst. Bij een kwart van de mensen verbeteren de verschijnselen in de loop der tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer duidelijk verwoord. Mijn dank hiervoor. Op latere leeftijd leer je meestal wel steeds beter ermee om te gaan, of kom je mensen tegen die beter met jou om kunnen gaan. Ook ben je steeds meer situaties eerder tegengekomen, en heb je daar "handelplannen" voor klaar liggen in je hoofd.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, pokemon. Als autist leer je zelf - dat kan op de "typisch autistische" manier, door regeltjes te leren gebruiken om andermans gedrag te interpreteren, en het kan zelfs een automatisme worden. En je omringt jezelf met mensen die wel goed kunnen omgaan met jouw natuurlijke manier van doen, mensen die in staat zijn net wat verder te kijken naar de persoon. Het is op veel punten vergelijkbaar met autorijden. Toen ik nog met rijles bezig was, kon ik je precies uitleggen op welke manier je moet optrekken vanuit stilstand, dus wat je dan allemaal met koppeling en gas moet doen. Ook kon ik je precies uitleggen hoe je naar een hogere versnelling moet schakelen. Nu kan ik dat niet meer: de handelingen zijn zodanig geautomatiseerd dat ik echt moeite zou moeten doen om alles goed te kunnen beschrijven, en zelfs dan zou ik het risico lopen essentiële handelingen te vergeten - juist omdat de handelingen zo zijn ingesleten. Autisten leren op dezelfde manier omgaan met de wereld om hen heen en met de mensen met wie ze contact hebben. Ook al missen ze een stuk gevoels-inschatting dat voor anderen zo vanzelfsprekend is, toch kunnen ze de "sociale processen" leren en automatiseren, net zoals bij optrekken en schakelen in de auto. Een verdere parallel tussen autorijden en het omgaan met autisme is dat aandacht en oefening, vooral heel veel oefening, helpen. Helaas wordt dat laatste vaak verward met allerlei onwerkzame therapieën. Of het nu gaat om voeding, bewegingstherapie of een andere therapievorm, meestal is het pure feit dát de ouders van de jonge autist zoveel moeite doen hun kind te helpen niet meer dan één van de "symptomen" van de aandacht die de ouders hieraan geven. Die aandacht komt tot uiting in veel oefening. Die oefening baart kunst. Dat diezelfde aandacht ook leidt tot het volgen van een nutteloos dieet of iets anders, staat het oefenen niet in de weg. Het is alleen zo jammer dat sommigen vervolgens de effecten van die jarenlange oefening wegpraten, en net doen alsof het dieet of een therapie voor de verbetering hebben gezorgd.
flyingcrow
9 jaar geleden
Een zeer goede reactie,Cryofiel !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarbij ik meteen nog een connectie zie met autorijden. Je maakt "gebruiksaanwijzingen" voor bepaalde situaties, en dat doe je als je aan het rijden bent ook. Als beginnend chauffeur twijfel je of je die langzame auto voor je in zult halen. Met ervaring heb je zijn snelheid ingeschat, je kent de kracht waarmee je eigen auto op kan trekken, maar je hebt ook allang in je achteruitkijkspiegel gezien dat die audi op de linkerbaan nog ver genoeg weg is. Zo krijg je als autist ook steeds meer ervaring met sociale situaties, waardoor je enigzins kunt voorspellen hoe mensen gaan reageren als jij iets zegt of doet. Hoewel mensen je altijd blijven verbazen!
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank je, flyingcrow! pokemon, je laatste zin klopt inderdaad. Als "onervaren autist" vind je dat onvoorspelbare gedrag eng, je durft niet meer, of je probeert nóg meer regeltjes te bedenken en vooraf nóg meer scenario's uit te werken. Als "ervaren autist" waardeer je die onvoorspelbaarheid juist, kun je ook om jezelf lachen, en kun je er zo steeds vanzelfsprekender en beter mee omgaan - ook hier: net als bij het autorijden. Nog een parallel met autorijden: sommige mensen "hebben het niet in zich" en zullen altijd stuntels blijven, waarvan je mag hopen dat ze hun eigen onvermogen erkennen en dus maar liever niet inhalen als er meer dan één andere auto op de weg is. Zo zijn er ook autisten die het "niet in zich hebben" omdat de bedrading in de hersenen té verkeerd is en/of omdat ze niet goed genoeg hebben kunnen oefenen, en die het stadium van automatisme en vanzelfsprekendheid helaas nooit zullen bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mooi antwoord Cryo, maar ik kan helaas niet plussen. deze auti heeft geleerd om van haarzelf auti te mogen zijn.
voldoen en aanleren 'van' is allemachtig prachtig, maar het is doodvermoeiend alles zo bewust te moeten doen.
(jezelf niet zijn, jezelf voorbij lopen. het klopt voor anderen, maar het voelt gewoon niet eigen, enorm fake eigenlijk) sommigen dingen zijn eng en heftig, en het is niet uit te leggen hoe (beep) dat voelt. toch heb ik mezelf geleerd het te aanvaarden ipv mezelf er tegen te verzetten.
dat gros van de 'buitenwereld' het niet snapt, dat heb ik ook moeten laten voor wat het is. ik draai graag mee in de 'normale' wereld, maar mag ook graag gewoon lekker autie zijn, met alles voors (ja ja, die zitten er ook wel degelijk aan!!!) en tegens die in mijn 'bekabeling' (of bedrading) zijn ingebakken. jezelf accepteren en aanvaarden is m.i. de eerste stap, maar enorm moeilijk als de 'buitenwereld' verwachtingen heeft die gewoon niet bij je horen (ff los van of ze haalbaar zijn en de manier waarop)
de lat voor jezelf te hoog leggen daardoor, heeft mij overigens ooit een burnout opgeleverd. maar goed, geen een auti is hetzelfde, net zoals elk ander persoon (hoe 'normaal' of op een andere wijze 'anders' dan ook) ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar kan ik helemaal in meevoelen, KarieLoek! Ik heb (als "semi-autist") ook moeten leren dingen te accepteren, niet alles te moeten willen, mijn eigen weg te bewandelen, en sommige dingen maar liever niet te doen omdat ze "mentaal te inspannend" zijn. Mijn antwoord ging echter niet zozeer over deze punten, ook al zijn ze nog zo waar en nog zo belangrijk. Mijn antwoord ging in op de vraag die werd gesteld, namelijk: waarom is autisme niet geneesbaar. Hoe je ermee omgaat is, strikt genomen (en daar zijn wij autisten goed in), een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
;.) daarom gaf ik mijn reactie ook in een reactie, als aanvulling, meer in het algemeen (als zijnde een ander aspect van ''genezen'' of in bepaalde mate kunnen 'herstellen'' al vind ik deze woorden ook niet passend) voor ieder mens is het belangrijk zichzelf te kunnen, mogen, en durven zijn. (iets met aanvaarden, acceptatie, eigenwaarde etc) maar bij een auti schijnt het een probleem te zijn. als ik voor mezelf speek: ik hoef geen 24/7 auti te zijn, en wil het grootste deel van de dag 'doen alsof'.
maar daar tegenover claim ik ook mijn rust, de 'modus' en ruimte waarin IK me prettig kan voelen: gewoon doen wat auti wil doen wat het ook moge wezen. vind dat de nadruk vaak op het negatieve ligt, al is dat begrijpelijk zolang met een strijd aangaat met het autisme (als je begrijpt wat ik bedoel)
van de andere kant zijn auti´s ook hele leuke mensen. vol met ideeën, en enorm creatief.
we kunnen dingen zien vanuit meer invalshoeken, en vele auti´s zijn bijzonder goede zelf analisten. wat ik zelf een kleine ergernis vind is dat men weleens vergeet of zelfs ontkent, is de optie dat ''een'' auti (niet DE auti) juist veel scherper kan waarnemen (de filter mist) en daardoor een overkill aan prikkels en indrukken kan krijgen (zowel extern als intern)
en ja, dan kan het weleens meer tijd kosten om op een gewenste manier te reageren.
dat wil niet zeggen dat deze vaardigheid compleet mist bij 'de' autist. maar goed, ik dwaal weer eens af....
ik kan me vinden je in antwoord, en je reacties bij dit onderwerp. vraag me daarom ook af wat de motivatie is van de min die er gegeven is op je antwoord welke m.i. helder en correct is.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank voor je toelichting, KarieLoek! Over die min maak ik me geen zorgen. Misschien heb ik iets geschreven wat iemand niet kan ontkennen, maar dat die persoon liever niet had willen horen - een soort ongewenste confrontatie met de realiteit. Of misschien is het een wraak-min omdat ik elders iets heb gezegd waarvan iemand niet wil dat het klopt. Over autisten: er zijn zeer zware gevallen en er zijn mensen met slechts een enkel trekje. Maar dat is niet alles, want het voorgaande kun je nog interpreteren alsof autisme iets is dat je "erger" of "minder erg" kunt hebben. In werkelijkheid zijn er ook heel verschillende soorten. Je zou het kunnen vergelijken met iemand die zich graag snel wil voortbewegen. Die behoefte aan snelheid kan bij de ene persoon groter zijn dan bij de ander: sommigen willen graag snel, anderen vinden dat totaal onbelangrijk. Als we het dan hebben over iemand die een bepaalde (grotere of kleinere) behoefte heeft aan snelheid, maakt het een groot verschil of het iemand is die graag in een supersnelle auto rijdt, of iemand die graag zo snel mogelijk een sneeuwhelling afski't, of iemand die aan wielrennen doet, of misschien zelfs iemand die graag het huishouden zo snel mogelijk (maar wel goed) afwerkt. Zo is het ook met autisme: er zijn niet alleen gradaties, maar ook heel verschillende soorten. Helaas wordt dat nog wel eens vergeten. Maar ik heb zo de indruk dat ik jou niets nieuws vertel... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
;-) Wat grappig. Heb me jaren op laten jagen, en de focus gezet op de snelheid.
*modus beeldspraak: AAN* Toen ik sneller wilde zwemmen bevond ik me in in een dikke modderpoel. Wilde ik sneller fietsen, had ik een slag in mijn wiel, en stond de versnelling continu op 'zwaar' Wilde ik de rest van de groep volgen wilde ik rechtsaf, maar ging linksaf. Bij het varen tegen de stroming in, etc etc. Al deze verwachtingen waren totaal niet haalbaar (niet op de wijze die ik voor ogen had althans)
Het enige wat in volle vaart lukte was mezelf voorbij gaan.
(ook een hele prestatie, heb dan ook jaren zéér intensief 'getraind' hierop, maar het is zéker geen aanrader) ;-) Die ongein kostte zoveel meer energie dan simpelweg terug gaan naar het startpunt, en de rust nemen om de etappe af te maken op mijn manier en op mijn tempo.
(en dat is echt niet altijd traag of de traagste) Het zit voor een groot deel in 'im kopf' m.i.
Hoe sneller je wil, hoe meer nadruk en belasting er ligt op het trage tempo. Ik ben -uiteraard- niet genezen hoor, maar hey, wel degelijk vorderingen gemaakt: zonder een of ander dieet, of een arts/specialist die zijn wijsheid uit een boekje heeft.
tádááá! ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb ook vorderingen gemaakt. Enorme vorderingen zelfs, al zeg ik het zelf. In de zin van: dingen kunnen doen, dingen aankunnen, dingen leuk vinden, die ik vroeger voor totaal onmogelijk zou hebben gehouden. Als ik mijn verjaardag vier moet ik pot-jan-dorie een selectie maken wie ik wel en niet uitnodig, anders past het domweg niet. En dat terwijl ik vroeger al dolblij was als ik drie tot maximaal vijf vrienden had, waarbij het zelfs nog maar de vraag was of er sprake was van vriendschap of van 'getolereerd worden'. Deels lukte dit alles door acceptatie. Vriendschappen ontstonden zodra ik niet meer probeerde vriendschappen aan te gaan. Sociale omgang lukte zodra ik niet meer probeerde me sociaal te gedragen. "Vind jij mij raar? Prima, dat mag. Als het je niet aanstaat, is dat vooral JOUW probleem. Ik vind mezelf ook wel wat raar, maar dat hoort bij mij, ik kijk met een glimlach naar mezelf." Een andere vorm van acceptatie is: niet meer "als een op hol geslagen locomotief-op-twee-benen door het leven razen", maar de dingen in MIJN tempo doen, en pauzes of time-outs nemen wanneer MIJ dat uitkomt. Deels heb ik mezelf getraind. Bij de bakker: "Sorry mevrouw, ik kwam duidelijk eerder binnen dan u, dus volgens mij ben ik nu aan de beurt!", direct gevolgd door "Twee gesneden volkoren graag!" Nog een vorm van training: niet meer als reflex naar de grond kijken zodra je iemand tegenkomt en elkaar toevallig aankijkt. Dit was echt een moeilijke. Van "shit, nu kijk ik alweer weg!" eerst naar "Shit, ik kijk alweer weg" maar dan gevolgd door even aankijken en dan toch weer wegkijken. Daarna kwam het reflexmatig wegkijken, "shit!" denken, en iemand gewoon aankijken. Nu kijk ik bijna nooit meer weg als ik iemand toevallig even aankijk. -- Ik ken echter ook erg zware gevallen. Die echt via jarenlange intensieve training door professionals hebben moeten leren functioneren in een groep. Gelukkig hebben zij begeleiders getroffen die echt weten waar ze mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi om te lezen, en tevens herkenbaar.
Bijzonder hoe kleine (maar hardnekkig ingebakken) dingen toch zo´n groot verschil kunnen uitmaken. Vooral ook de tijd en ruimte claimen voor jezelf komt duidelijk naar voren. Hier heb ik zoveel moeite mee gehad. (ik wist niet eens meer waar mijn grenzen van het aangename lagen, de locomotief in cruise-control die ik nb zelf zo had geprogrammeerd in feite) Ook ben ik gestopt met het excuseren van mijn 'gedrag', en het continu onderbouwen waarom ik iets doe, of waarom juist niet. Heb ook wat mensen gedelete uit mijn leven. Bij moeders is dat lastig, maar als ze langskomt eis ik een minuutje of tien voor mezelf (zet zelf maar ff koffie ma, je ziet me zo terug laat me even met rust)
In die 10 minuten loopt ik als een kop zonder kop rond een blokje om, mezelf beseffend dat het intense 'beep' gevoel niks meer is dan een tijdelijke beleving, en ook dát bij me hoort. (het is naar, maar oke) Net wat jij aangeeft, als ze het raar vind deel ik mening, maar het niet MIJN probleem: bel gewoon ff ruim van tevoren (op een of andere manier is dat onhaalbaar voor mijn moeder) Verjaardagen vier ik niet. Ik voel me niet prettig bij drukte, al kan ik me hier overheen zetten. Echter op mijn eigen verjaardag ('mijn dag') heb ik daar geen zin in. Gebak kunnen ze het hele jaar door krijgen, en een bakkie leut ook.
Willen ze een feestje 'zoals het hoort' hebben ze de kans op de verjaardag van de kinderen. Bij de heftigere gevallen heeft het meer voeten in aarde idd. Het is prettig te lezen dat de mensen die je kent de juiste hulpverleners hebben getroffen. Mijn ervaring is dat er onder de 'specialisten' ook prutsers rondlopen.
Met hen kwam ik zelf dan ook geen stap verder, en kijkend naar m´n vorderingen gaat het ook prima (beter zelfs) zonder hulpverleners.
Simpel gezegd is Autisme een manier waarop je hersenen "bedraad " zijn
Dus feitelijk is het geen ziekte maar een aangeboren "iets"
niet zoals je van een pc niet zomaar de chips kan vervangen omdat ze er simpelweg opgelast zijn en de draad verbindingen totaal anders zouden moeten zitten gaat dat met hersenen ook niet.
9 jaar geleden
autisme is aangeboren. Een beetje zoals sproetjes. Je kan er een zalfje opsmeren, maar de sproetjes zijn nog niet weg. Als men heel lang zoekt naar wat autisme nu precies is ,want dat weet men ook niet voor 100 % (het is nog niet zo heel lang geleden ontdekt), dan kan misschien ook een medicijn ontwikkelt worden dat "geneest". Tot nu toe zijn het enkel lapmiddeltjes om de gevolgen (zoals depressies) op te vangen of om bv lastige kinderen te kalmeren e.d. Tot zo lang moeten we het stellen met goede informatie die ook "niet-autisten" kunnen gebruiken om de auti's beter te begrijpen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1
(alleen al voor de laatste zin) ;-)
Ik heb ergens een keer gelezen (ik weet helaas niet meer waar) dat autisme voornamelijk problemen en moeilijkheden levert op het sociale vlak.
Hiervoor zou een tekort aan een bepaald hormoon voor verantwoordelijk zijn.
Er zijn daarop weer medicijnen op uitgebracht/uitgevonden, welke de meeste van deze sociale beperkingen teniet deden d.m.v het tekort aan deze hormonen weer aan te vullen.
In dit opzicht is autisme (nog steeds) niet geneesbaar, maar aan de andere kant dus wel noemenswaardig om hier niet echt een grote last van te ondervinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen met autisme hebben zeker wel noemenswaardige last, ondanks dat er miss pillen zijn die wat symptomen bestrijden
Het meest trieste eraan is, dat de grootste last die zij ervaren komt door andere mensen. Doordat ze niet geaccepteerd worden in hoe ze zijn, dat kinderen op school gepest worden, dat volwassen met een baan, op hun werk 'gepest' worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In antwoord op Remmy: na enige levenservaring (40+er) kan ik best stellen dat vrijwel iedereen die afwijkt van wat als "normaal" wordt beschouwd het moeilijk zal (of kan) krijgen.
Beschikt de afwijkende over een doeltreffende weerstand/assertiviteit, dan kan hij/zij het wellicht zelfstandig redden, zoniet dan gebeuren dingen als pesten, gewelddadigheid, minachting, genegeerd worden etc.
Ik denk dat er in de maatschappij fors meer aandacht moet komen voor met name de mentale(geestelijke) ellende die mensen elkaar aandoen (omdat vooral het mentale vaak erg onzichtbaar blijft).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat niet de autisten zich aan moeten passen, maar dat de neurotypische mensen, die zichzelf op de borst kloppen dat zij wel "empatisch" zijn, zich eens moeten leren inleven in een autist. In een wereld vol honden is de kat de autist, en de honden vinden de kat anders en pesten hem. Als de wereld vol katten zou zijn, zou een hond zich anders voelen. En laat ook de leraren op basisscholen eens ophouden met :als hij zich anders gedraagt stopt het pesten wel. Voed de "normale" kinderen eens beter op.
Cryofiel
9 jaar geleden
Juist, pokemon! Heel veel autisten zijn uitermate gevoelig, en ze hebben ook heel diepe gevoelens - alleen, die gevoelens komen er helaas zo rottig uit. Daardoor dénkt de omgeving dat een autist gevoelloos is. Dus wordt de autist ontweken, gemeden, en behandeld als iemand die ook daadwerkelijk gevoelloos is - iets wat juist bij een heel gevoelig iemand loeihard aankomt. De enigen die écht gevoelloos zijn, zijn die mensen die te weinig gevoel hebben om de gevoelens van een autist te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo is het maar net!!! Gebrek aan empathie is OOK een stoornis. Feit dat hier geen diagnose voor bestaat, en het geen auti betreft doet hier niks aan af. ;)
Autisme is ook vervelend, voor de persoon zelf en ook voor de omgeving. Een pilletje om het te genezen is er niet, maar er zijn enorm veel mogelijkheden die je kunnen helpen om toch een fijn leven te hebben. Helaas richten nog te veel hulpverleners zich op de problemen, op de beperking en niet op de kracht, de mogelijkheden en de kwaliteiten. Die kunnen namelijk goed worden ingezet om beter om te kunnen gaan met de wat mindere kanten.
Het is ook een bundel van dingen waar voeding er 1 van is. Gebruik de kwaliteiten en dan zullen veel mensen met autisme zich zekerder gaan voelen waardoor ze ook de moeilijke dingen beter aan kunnen.
Dan is het vaak niet nodig om een heel strak schema aan te houden en ook op sociaal vlak zal er dan veel meer mogelijk zijn dan mensen beweren. Veel mensen met autisme worden onterecht hun levenlang in een hokje geplaatst en groeien dus niet, ze denken zelf ook dat het niet kan omdat het hun aangepraat is. Maar geloof me, het kan wel.
Onze zoon is 18, syndroom van Asperger en we zijn niet mee gegaan in de beperkende maatregelen die ons werden opgelegd. Hij staat nu, tot verbazing van de hulpverleners van destijds, vol in het leven, zit op 'normaal' onderwijs, gaat uit, reist alleen met openbaar vervoer door het hele land en mensen die hem nu leren kennen geloven zelfs vaak niet dat hij dit heeft....