Zijn dit voortekenen van een psychose of is dit pure angst?

Twee dagen geleden ging ik, redelijk laat na een lange dag studeren met best wat koffie, naar bed. Ik voelde mij niet moe en had moeite om in slaap te komen. Ik sliep om 2 uur in en werd om half 7 wakker. Ik had toen gejaagde, vreemde en enigszins angstige gedachten (halve dromen leken het). Er was geen touw aan vast te knopen. Ik werd daar zelf ook echt angstig van. Die dag erg moe geweest en een beetje angstig. Die avond, gisterenavond dus, wezen stappen. Ik heb best veel gedronken. Toen ik wakker werd, had ik weer van die vreemde onsamenhangende gedachten, maar nu gecombineerd met een fikse kater. Ik werd flink angstig en was bang dat ik een psychose zou krijgen. Ik heb toen gegoogled en zag dat angst om gek te worden en onsamenhangende gedachten voortekenen (kunnen) zijn. Daar werd ik nog angstiger van, zeker omdat ik het de dag hiervoor in de ochtend had zonder alcohol (ik weet dat je van veel alcohol bij een flinke kater angstig kan worden). Dat maakte mij dus erg ongerust. Nu ben ik nog steeds wat angstig en vraag ik mij dus af: Zijn dit dan voortekenen van een psychose? Of ben ik mijzelf gek aan het maken? En wat zou ik hier het beste tegen kunnen doen? In de vorm van een denktrucje ofzo...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
5.4K
fremar
9 jaar geleden
Ga eerst eens een paar dagen rustig slapen zonder koffie of alcohol en zie wat er gebeurd,bliven de verschijnselen dan moet je naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles waar te veel voor staat verminderen, waar te weinig voor staat vermeerderen.
Dus: minder koffie drinken, minder alcohol drinken, vroeger naar bed en meer rusten en minder op Internet googelen naar allerlei enge verschijnselen en ziektes die je allemaal eventueel zou kunnen hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ga eerst eens fatsoenlijk slapen, zonder cafeine en alcohol en dergelijke
Erna55
9 jaar geleden
Het lijkt dat je oververmoeid bent. Probeer eerst om wat rust in je leven te krijgen, en laat de alcohol even staan.

Antwoorden (3)

Je bent jezelf inderdaad gek aan het maken.
Vreemde gedachten etceteras als je net (of nog niet helemaal) wakker bent, is volstrekt normaal.
Je koppelt een aantal dingen aan elkaar die niets met elkaar te maken hebben.
Lange dag hard werken, en moeilijk slapen. Allicht. Je hersens stoppen niet zomaar.
Warrig wakker worden na een korte nacht. Allicht.
Een kater na veel alcohol. Allicht.
Gewoon je kalmte bewaren dan komt alles gewoon weer goed.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, en dan jezelf gek maken, allicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor het antwoord, stelt me wel gerust!!
Erna55
9 jaar geleden
@Sg1990 : Maak jezelf niet gek, doe gewoon even rustig aan.
Waarom dacht je eigenlijk aan psychose ?
dit is geen psychose, dat is al een geruststelling :) je bent gewoon in de war wat waarschijnlijk komt door veel stress, ongelijkmatige eetgewoontes en minder slaap.

probeer nare edachten uit je hoofd te zetten enals je gedronken hebt niet direct naar bed te gaan maar nog even ontspannen.
Het proberen waard zou ik zeggen

succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijken mij zeker geen voortekenen van een psychose, al zijn er wel verschillende dingen die je doet, die de kans op een psychose verhogen. Zoals het vele drinken, onregelmatig/weinig slapen.
Voor nu eerst je rust gaan pakken, op een vaste tijd erin, vaste tijd eruit, en een goede dagstructuur.
Je vraagt om een denk trucje, je kan het eens aan de hand van een G-schema proberen, hiermee daag je je eigen gedachten uit, zet je gevoelens erbij op een rijtje, en kan zo onderzoeken hoe reëel je gedachten en gevoelens zijn.