Kun je naast schizofrenie ook een Paranoïde persoonlijkheidsstoornis hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Erna55
9 jaar geleden
Ik zou graag weten waarom je deze vraag stelt.
Is er een psychiatrisch rapport van iemand? Gaat het over wat men in de "volksmond" zo noemt ?
Schitzofrenie is een term die als heel lang niet meer door psychiaters gebruikt wordt, maar nog wel door niet-medici in de mond genomen wordt.
Erna55
9 jaar geleden
Mensen met schizofrenie hebben geen meerdere persoonlijkheden. Het woord schizofrenie komt uit het Grieks en betekent 'gespleten geest'. Hierdoor verwarren mensen het wel eens met MPS (meervoudige persoonlijkheidsstoornis, tegenwoordig ook wel dissociatieve stoornis genoemd).
Juist vanwege dit soort verkeerde en stigmatiserende beelden kijkt patiëntenvereniging Anoiksis of ze de handen op elkaar kan krijgen voor een nieuwe naam voor schizofrenie. Uit een prijsvraag in 2009 rolde de naam disfunctionele perceptie syndroom, maar inmiddels spreekt de vereniging liever van het Psychose Susceptibility Syndrom (PSS), oftewel het psychose gevoeligheidsymdroom. De naam heeft nog lang geen officiële status, maar Anoiksis werkt er (ook internationaal) hard aan. Voor meer info:
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/56-2014-3-artikel-tan.pdf

Antwoorden (1)

In principe sluit de aanwezigheid van schizofrenie de diagnose van een paranoïde (of eventueel schizotypische of schizoïde) persoonlijkheidsstoornis uit. De diagnose van een cluster-A persoonlijkheidsstoornis mag namelijk alleen gesteld worden wanneer de symptomen die de stoornis kenmerken NIET uitsluitend voorkomen in het beloop van schizofrenie of een andere psychotische stoornis.

Soms wordt de diagnose wél gesteld als premorbide stoornis. Als bij iemand met schizofrenie vóórdat de schizofrenie zich uitte (en dus vóór iemand voldeed aan de diagnostische criteria voor schizofrenie) de symptomen van een cluster-A persoonlijkheidsstoornis (het 'bizarre' cluster, waar de paranoïde, schizotypische en schizoïde persoonlijkheidsstoornis onder vallen) aanwezig waren, dan kan de diagnose worden gesteld als een 'paranoïde persoonlijkheidsstoornis, premorbide'. De diagnose van een persoonlijkheidsstoornis 'vervalt' dan als het ware vanaf het moment dat de schizofrenie gediagnosticeerd kan worden. Schizofrenie verklaart dan immers alle symptomen, zodat een aanvullende diagnose overbodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus inpricipe kun je met schizofrenie dezelfde symptomen hebben als bij paranoïde persoonlijkheidstoornis? Aangezien bij bijvoorbeeld Paranoïde Schizofrenie de symptomen anders lijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de symptomen zijn niet hetzelfde. Bij de paranoïde persoonlijkheidsstoornis is er geen sprake van echte psychotische episoden, terwijl daar bij schizofrenie per definitie wél sprake van is. Maar de symptomen die je ziet bij een paranoïde persoonlijkheidsstoornis, kunnen ook voorkomen in het beloop van schizofrenie. Bij schizofrenie komen daar echter nog allerlei andere symptomen bij, die je bij een paranoïde persoonlijkheidsstoornis niet ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Lies, duidelijke uitleg maar heb je toevallig ook een bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/schizofrenie?gclid=CP7x_MTa8cMCFSgcwwodTzUAXg