Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is prosopagnosie /gezichtsblindheid persoons- of momentgebonden? (Zie ook toelichting)

Het zou vallen onder agnosie volgens de neurologen.
Wiki zegt: : "Personen die lijden aan deze aandoening, hebben problemen bij het herkennen van gezichten, soms zelfs hun eigen gezicht in de spiegel.
Hun "gezichtsvermogen is intact en ze hebben in principe geen problemen om voorwerpen of vormen te herkennen."
Het valt onder NAH .

Wat ik me afvraag en niet nog heb kunnen lezen/googlen, is hoe het kan , of welke andere factoren zorgen dat ook bekende gezichten en tijdens gesprek of contact voor een deel"onherkenbaar" lijken.

- Je WEET en bent je volledig bewust met wie je spreekt en aankijkt, en toch komt beeld van dat gezicht beetje anders/vervormd, soms licht wazig over.

-Niet angstaanjagend of eng, leidt (zolang je de persoon in de ogen vooral aankijkt) wel wat af.
-Soms lijkt het of daardoor juist non-verbaal ook veel overdracht plaatsvindt.

- Kleuren blijven gelijk
Ook je eigen gezicht in spiegel kan op deze wijze veranderen voor momenten. mwt bv tandenpoetsen.Fixeren lijkt dan "zwaar of moeilijk om te doen".

Enige dat dan helpt is niet gericht meer in dat gezicht kijken, maar zoeken in de omgeving naar rustig object of achtergrond en/ of ogen dicht, maar wordt meestal als onbeleefd ervaren :))

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De vraag waar je nog geen antwoord op hebt: " Wat ik me afvraag en niet nog heb kunnen lezen/googlen, is hoe het kan , of welke andere factoren zorgen dat ook bekende gezichten en tijdens gesprek of contact voor een deel"onherkenbaar" lijken." Ik probeer nu, voortborduren op onze communicatie via reacties, het uit te leggen. De informatie die via je ogen binnenkomen, gaan via een " omweg door de dorpjes" . (in reactie besproken, maar anders wordt mijn antwoord te lang ) Want de snelwegen zijn afgesloten. Je gaat met iemand in gesprek. De informatie komt binnen, maar vanaf de " verkeerde kant" . Je " herkent " iemand. Dan ga je een gesprek aan. De wegen in de dorpjes die al vol waren, raken verstopt. De ooginformatie krijgt een rood stoplicht. De signalen vanaf je ogen komen niet meer door, want voorrang heeft nu de gespreksinformatie. Tijdens het gesprek realiseer je je dat de ooginformatie ontbreekt. Je sluit je even af van die informatie, door weg te kijken. De "file" van ooginformatie wordt niet groter, en het stoplicht daar kan weer op groen. De informatie kan weer doorkomen. Dit is hoe het werkt. Wanneer je iemand spreekt, kun je uitleggen dat je door NHA af en toe " achterloopt" met informatieverwerking. Door af en toe weg te kijken, krijg je de informatieverwerking weer up-to-date.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100