Waarom heb je diarree en moet je braken bij hevig angst?

Ik heb er zelf 2 jaar last van en nu ik een relatie heb, heb ik nog vaker last van. Als mijn vriendin iets negatiefs zegt over mij, of over ons relatie dan ben ik zo een week aan de diarree en braken.

Dus wat is de reden dat je bij hevige angst je diarree hebt en moet braken?

9 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Amadea
9 jaar geleden
Vermoedelijk hangt het samen met de antidepressiva die jij slikt? Het is echt niet algemeen zo dat mensen nadat er iets negatiefs tegen hen gezegd is last krijgen van buikloop en vomeren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, Amadea. En ALS zoiets al eens gebeurt (grote uitzondering), dan meestal hooguit een half uur, heel soms enkele uren. Zeker niet een week! Dat duidt eerder op een psychisch/psychologisch probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het hier misschien iets mee te maken hebben Erik1993
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/medicijnen/vraag/504345/schadelijk-loperamide-domperidon-dagelijks-gebruiken
Eric1993
9 jaar geleden
@Amadea Ik slik momenteel geen antidepressiva. M'n ouders zeggen wel dat de angst ziekelijk is en ik er misschien wat aan moet doen. @Tjidske Nee, ik gebruik geen loperamide en domerpidon meer. Dat maakt het alleen maar erger. Ik gebruik die medicatie niet meer sinds juli.
Amadea
9 jaar geleden
Dan hoop ik, Eric, dat jij inmiddels contact hebt met een psycholoog. Want het lijkt er sterk op dat jouw klachten niet lichamelijk maar psychisch zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zat meer richting die spastische darm te denken, niet zo zeer aan medicatie

Het beste antwoord

Misschien dat iemand me nog kan aanvullen maar zover ik weet heeft dit een biologische oorsprong.
De nervus vagus is een zenuw die rechtstreeks verbonden is van de hersens (dus niet pas vanaf het ruggenmerg) naar het maag-darmstelsel.
Je emoties zijn onderdeel van je hersens en kunnen dus invloed hebben op je maag-darmstelsel en dus ook zorgen voor dergelijke maag-darmklachten.
Zie het maar net als dat je verliefd bent. Die "vlinders" in je buik komen van je darmen die samentrekken door je emoties die worden doorgegeven door zenuwen. Deze uitspraak en dit gevoel heeft dus, ook al klinkt het misschien een stuk minder romantisch, ook een biologische oorsprong
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een heel primitieve reactie van het lichaam. Eigenlijk wordt je voorbereid op vluchten. Als je maag en darmen leeg zijn ben je lichter en kan je makkelijker vluchten. Sommige dieren hebben deze reactie nog steeds.