Hoe noem je het gedrag wanneer iemand constant probeert je vooral geen gelijk te hoeven geven?

Gaat vooral om een situatie dat je merkt dat die ander niet tegen je ingaat maar bijv. negeert of er "omheen" praten.
Het doet denken aan eigenwijs zijn, maar wellicht is er een genuanceerdere benaming voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doet me denken aan man(nelijk ego) ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat dit gedrag zo geslachtsgebonden is, het komt ook onder de vrouwen voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat komt inderdaad genoeg onder vrouwen voor. Misschien nog wel erger onderling dan bij mannen.

Antwoorden (6)

Tegendraads
9 jaar geleden
In het engels "stubborn" - tegendraads eigenwijs koppig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het een "betweter" noemen.
Of "iemand met en andere mening dan ik" als je het vooral vriendelijk wil houden.
Dan is die persoon eigengereid, een individualist.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenheimer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Individualist is wellicht ook gerelateerd aan mensen met het gedrag dat ik in de vraag ter discussie stel.
Deze mensen houden erg vast aan hun eigen mening, inzicht etc. waardoor ze inderdaad nogal op zichzelf gericht zijn.
Er is zeer waarschijnljik ook een verband met een (te) groot ego, arrogantie, als je het mij vraagt...
Misschien een Narcist
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, er is mogelijk ook een verband met narcisme, hoewel dit laatste dan wel een vrij extreme eigenschap is, die niet iedereen* zal hebben - *uitgaande van de mensen die ik in de vraagstelling bedoel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo iemand vertoont Narcistisch gedrag. Heel irritant
Omdat je zegt dat hij niet niet tegenspreekt maar eerder negeert ... dan zou ik gaan voor een 'die zuursmoel kan mij ni uitstaan'.
Al zou een omschrijving als 'die wil enkel iets aanvaarden als hij zelf de oplossing gevonden heeft' ook passen.

Betweter, individualist, narcist,... zoals de bovenstaande allemaal al zeiden zijn natuurlijk makkelijker in de mond te nemen.

het lijstje kan je aanvullen met
niet meegaand
niet toegeeflijk
eigenzinnig
dwars
stijfkop
aanmatigend

iemand met een hoge eigendunk met andere woorden.

Nu hopen dat ze mij zo niet vinden met deze uitleg. :)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanmatigend gedrag vind ik ook wel passend.