Wonen mensen met dementie in een psychiatrisch kliniek?

Iemand vertelde mij dat mensen met Dementie in een psychiatrisch kliniek wonen. Maar mensen met dementie wonen niet samen met mensen met depersonalisatie, en schizophrenia en depressie? Mensen met dementie wonen toch in een apart kliniek voor senioren? Maar nu heb ik dus een heel discussie met diegene. Is dit waar? Wonen demente mensen echt in een psychiatrisch kliniek? Ik dacht dat ze opgenomen werden in een apart tehuis toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (2)

Nee, dementie is geen psychiatrische ziekte. Mensen met dementie gaan, indien er geen partner of andere mantelzorger meer voor hen kan zorgen, naar een psychogeriatrische afdeling van een verpleeghuis.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar stel ik ga Psychiatrisch verpleegkundige werken, heb ik dan ook temaken met mensen met dementie? Want ik werk liever met mensen met een Psychose, depressie, depersonalisatie etc.... ?
Amadea
10 jaar geleden
Alleen als de patiënten naast hun psychiatrische aandoening ook gaan dementeren dan kan je daarmee te maken krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan op wat voor soort afdeling je gaat werken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook dement worden door de ziekte van Korsakov. (ziekte door overmatig alcoholgebruik, waardoor je door een tekort aan B vitamines versneld dement kan worden) Deze (vorm van dementie) ziekte komt dan ook vaak voor bij psychiatrische patiënten
Nou, ergens heeft die andere persoon wel gelijk.
De meeste dementerenden wonen gewoon thuis of in een verzorgingshuis, dat is uiteraard geen psychische kliniek. Een goed deel woont echter in een verpleeghuis, meer specifiek in een PG-afdeling (psycho-geriatrische afdeling) van het verpleeghuis.

Binnen de BOPZ (de wet bijzondere opnames in psychiatrische ziekenhuizen) zijn een aantal instellingen gedefinieerd waar mensen met een psychiatrische aandoening indien nodig gedwongen opgenomen kunnen worden. Dan moet gedacht worden aan bijvoorbeeld een echte psychiatrische kliniek of een paaz (psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis). Mensen met een dementie hebben een sterk verhoogd risico op stemmingsstoornissen en psychotische stoornissen; deze beide zijn wel degelijk psychiatrische problemen waarvoor gedwongen opname nodig kan zijn. Juist om dat mogelijk te maken en die mensen op te kunnen nemen bij mensen met gelijke problemen zijn Pg-afdelingen opgenomen binnen de BOPZ als een soort aparte subgroep binnen de GGZ-instellingen.

Er gelden wel wat specifieke regels; zo gaat het bij een verpleeghuis vaak om een artikel 60 regeling (waarbij de patiënt niet akkoord gaat, maar ook geen bezwaar maakt tegen de opname). Hoe wel dus wel een speciale groep vallen de PG-afdelingen dus wel degelijk onder wat in de volksmond geduid wordt als psychiatrische kliniek.