Waarom kan mijn vriend niet met mij praten, maar wel met een (gezamenlijke) vriendin?

Mijn vriend is een ontzettend moeilijke prater.
Vorige week echter, zat hij een avond bij gezamenlijke vrienden (een stel, man-vrouw) en hoorde ik later van deze vriendin (die overigens ook een vriendin van mij is) dat hij heel openlijk heeft gepraat over onze relatie, toekomst en zelfs seksleven.
Als ik hierover met hem wil praten houdt hij de boot af.
Ik ben hier niet boos om, hij is het nu in ieder geval kwijt. Maar een vorm van jaloezie voel ik wel.
Is dit verklaarbaar, dat hij wel met een buitenstaande kan praten over ons, maar niet (of minder goed) met mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
12.1K
Antoni
10 jaar geleden
Persoonlijk (ik ben een man) gebruik ik zelden het woord "ontzettend". Dat vind ik te extreem. Dat mannen over het algemeen minder praten dan vrouwen en ook minder makkelijk over hun gevoelens praten dan vrouwen, is algemeen bekend. Als jij dan zelf iemand bent, die heel makkelijk over háár gevoelens praat, lijkt er al snel een heel groot verschil te jullie te zijn op dit vlak. Ik raad je aan dit allemaal te beseffen, zodat je het (in jouw ogen grote) verschil minder als een probleem ervaart. Want ziet hij het zelf ook als een probleem? Mij lijkt de kans groot, dat hij dit niet als een probleem ervaart. Accepteren dat er verschillen zijn, lijkt mij de beste manier om je beter te voelen over je relatie met hem.
Antoni
10 jaar geleden
Correctie: in plaats van "lijkt er al snel een heel groot verschil te jullie te zijn op dit vlak." had ik willen schrijven: "lijkt er al snel een heel groot verschil tussen jullie te zijn op dit vlak."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, Blijf de vraag waarom hij dan makkelijker met de ene dan met de ander praat. Mogelijk dat het toch in de reactie op het gesprek gezocht moet worden. (In een relatie zal de partner altijd anders reageren dan een kennis.)
Poet
10 jaar geleden
Hij voelt zich bij jou op de een of andere manier niet op zijn gemak
liveisgreat
10 jaar geleden
Zo lang wij als massa blijven denken dat het normaal is dat een man niet zoveel praat dan een vrouw, scheppen we een kloof tussen beide geslachten. Een man heeft hetzelfde spraakorgaan meegekregen dan een vrouw. Iedereen kan ervoor kiezen zich los te maken van de programmatie uit zijn verleden.
Aan de andere kant is 'praten" niet beter of slechter dan "niet praten". Vaak zie je ook dat iemand de veel praat juist een partner aantrekt die weinig praat. Iemand die vindt dat hij/zij zijn gevoelens constant in iemand gezicht mag gooien zonder rekening te houden met de ander, zal vaak iemand aantrekken die (ook) moeilijk met zijn gevoelens om kan maar hierdoor juist stil blijft over wat hij/zij voelt. Plus "zegt" iemand die veel praat vaak veel, maar spreekt niet vanuit het hart. Dat spiegelt de ander hem/haar dan door heel weinig te zeggen.
De traditionele combinatie van "plakker" (degene die ook het meeste zegt en het meeste verwacht) en vluchter (degene die zwijgt en letterlijk of figuurlijk weg loopt) kan volgens het boek "de volwassen relatie" enkel doorbroken worden als beide beginnen te luisteren naar zichzelf.
Hoe dan ook : we moeten stoppen met het denken in hokjes. Mannen die praten zijn okee, mannen die niet praten ook. Idem bij vrouwen.
Antoni
10 jaar geleden
Voorzover ik weet, is het (ook) wetenschappelijk bewezen dat mannen (veel) minder woorden gebruiken dan vrouwen, maar dat terzijde. Met die kloof valt het overigens wel mee, lijkt mij! Er ontstaan nog steeds nieuwe relaties tussen vrouwen en mannen.
liveisgreat
10 jaar geleden
de wetenschap is één van de kaders, maar er bestaan er nog veel andere... Dus bewezen "door de wetenschap" is "bewezen vanuit één kader" en zegt niet alles.
Antoni
10 jaar geleden
Tegen zo'n (on)logica kan ik niet op.

Antwoorden (4)

Misschien is hij bang iets 'verkeerds' tegen jou te zeggen. Het praat (in mijn ervaring) altijd makkelijker met mensen die wat verder weg staan dan met mensen die heel dicht bij je staan.
Verder is het volgens mij min of meer verplicht dat je als man de boot afhoudt als je vriendin het over de toekomst wil hebben ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Vooral die laatste zin (het grapje...) heeft al veel onduidelijkheid veroorzaakt, en daardoor verdriet. Ik min je niet.
liveisgreat
10 jaar geleden
Die laatste zin is inderdaad een straffe uitspraak, en idd het veroorzaakt veel pijn. En verandert meestal als de vrouw de boot begint af te houden :-)
Kristal
10 jaar geleden
Dat is zeker zo Liveisgreat :-))
Toch zijn dat uiteindelijk slechts (pijnlijke) spelletjes, zowel van de man als vrouw.
Ik ga tegenwoordig liever voor oprecht liefhebben en openheid ;)
ja dat is heel goed verklaarbaar, al liggen hier verschillende mogelijkheden open.
1.Op het eerste zicht zou ik zeggen dat de gemeenschappelijke vriendin mogelijk als persoon "neutraler" is dan jij. Stel dat hij tegen jou iets zou zeggen over jullie relatie, is het voor hem een veel groter risico als jij datgene wat hij zegt, afwijst. En als jij het afwijst kan het een gevaar opleveren voor de relatie tussen jullie beiden.
2. Het kan ook voor een deel aan jou liggen. Natuurlijk weet ik wel dat jij je best doet om geduldig te luisteren als hij iets zegt. Maar hij zegt niet veel en diep van binnen lijdt je daar wel onder. Je zou m.a.w. willen dat dat anders was. Zo gauw jij wil dat iets bij hem anders is, al is het maar een heel klein beetje, pikt hij dat onbewust op. Dat maakt dat hij een druk voelt om anders te worden. Dat kan maken dat hij zich niet veilig genoeg voelt om te praten bv.
3. De vriendin kan hem er (bewust of onbewust) toe "verleid" hebben (ik bedoel dit niet erotisch) om zijn gevoel te laten zien. Sommige mensen zijn daar heel goed in. Er zijn mensen die op de één of andere manier aantrekken dat anderen hen hun levensverhaal vertellen, ook als ze het zelf niet vragen "hoe is dat nu mogelijk, ik sta gewoon zwijgend aan de kassa en zelfs de kassierster begint over haar seksleven".
4. ....
Wat jij kan doen:
- Kijk eens bij jezelf waar JIJ niet praat. Luister je genoeg naar je innerlijke stem, of ben je vooral gefocust op anderen? Uit jij je gevoelens vrijuit of leg je hier een beetje een rem?
- Had je als kind een mannelijk familielid dat tegen een ander vrouwelijk familielid meer vertelde dan tegen jou? Of er zich meer voor openstelde? En hoe was je vader? Praatte hij? Praatte hij tegen je moeder? Tegen jou? Tegen zijn vrienden? enz...
- AANVAARD JE PARTNER ZOALS HIJ IS. Dat is de belangrijkste tip die ik je kan geven. Kijk welke boodschap zijn "niet praten" je vertelt (zie hiervoor de twee eerste punten als inspiratiebron, maar misschien is het nog iets anders?). Vraag hem niet méér om te praten. Laat het los. Je mag natuurlijk wel zeggen dat je pijn voelt als hij niet praat, maar zeg erbij dat dat JOUW verantwoordelijkheid is. Niet de zijne.
- Wat je doet, trek je ook aan. Dus bv. wees zelf open over wat je voelt, ongeacht hoe hij reageert. Neem wel de verantwoordelijkheid voor je gevoelens zelf op. Uit je innerlijke waarheid op een respectvolle manier, zonder iets van hem te verwachten.
liveisgreat
10 jaar geleden
Als je daar echt het antwoord op wil weten, dan is de enige manier: vraag het aan hem. Maar als je dat doet, dan vindt hij vast een manier om geen echt antwoord te hoeven geven. De meeste mannen praten nou eenmaal niet graag over hun gevoelens wat relatie en seksleven betreft met hun partner en de toekomst bespreken is al helemaal taboe, dat is geen onwil, maar angst. Ze doen dit niet omdat ze bang zijn dat jij hem met die gevoelens gaat slaan, gaat achtervolgen, een oordeel vormt, waar hij weinig weerwoord over durft te geven, omdat hij dan bang is dat dat de relatie verstoord, dat dat hem zijn relatie kost. Hij wil dit dus niet bespreken met zijn partner. Daarom zoekt hij een ander die hem wil aanhoren, die met hem mee wil denken, die hem niet veroordeeld, maar steunt. Dat is in jouw geval de vriendin, zij luistert, zij was er op dat moment en hij kon weg als hij wilde stoppen. Meestal heeft dit weinig met jouw te maken, maar ga toch eens na, of jij niet te veel druk op hem legt, of jij niet teveel wil praten, niet alles van hem wil weten. Is dit het geval, voel je dan niet schuldig, maar probeer wel eerlijk naar jezelf te kijken en dit te veranderen als dat zo is. Hij heeft, net als jij, buiten jullie relatie een leven nodig waarin hij niet de vriend van is. Dat kan de reden zijn dat hij het aan een buitenstaander verteld en niet tegen jou. Al is dat niet helemaal eerlijk, omdat het wel over jou gaat. Maar het kan zijn dat hij dit doet, omdat hij dan het gevoel op kan wekken dat hij hier zelf ook buiten staat, dat hij geen verantwoording af hoeft te leggen. Dat kun jij opvatten als emotioneel vreemdgaan van hem. Ik denk dat daar het gevoel van jaloezie vandaan komt, je voelt je verraden. Terwijl hij enkel vluchtgedrag vertoonde..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heel begrijpelijk dat "gepraat over onze relatie, toekomst en zelfs seksleven" een bedreiging inhoudt. Het is heel goed mogelijk dat je er over wilt praten omdat je vindt dat er iets aan schort. Misschien is dat niet zo, maar daar is hij bang voor.
Met vreemden er over praten betekent dat hij zijn hart kan luchten zonder de kans op kritiek.