hoe kom ik van mijn angst voor enge dingen af 's nachts?

Ik heb enorm veel last van angst aanvallen als ik moet gaan slapen. Ik heb als ik mijn ogen dicht doe het gevoel dat er iemand naar me kijkt. Vaak wordt dit gevoel nog aangewakkerd door enge wezens als slenderman en mr boogy uit sinister, naar dat spel en die film heb ik tegen beter weten in gekeken... Maar ook ben ik soms ook bang voor de dood, en hoeveel pijn dat moet doen; doodgaan. Ik heb het hier ook nachtmerries over. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij dit soort vragen is het heel belangrijk te weten
hoe oud je bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 17 jaar oud en ik heb er alleen last van als ik alleen slaap.

Het beste antwoord

Jezelf proberen te overtuigen om iets niet eng te vinden kan tegenvallen.

Het kan enorm helpen om er over te praten met andere mensen die kunnen invoelen wat je bezighoudt.
Ik kan je uit eigen ervaring van harte aanbevelen om niet alleen schriftelijk (zoals hier, mijn complimenten!), maar ook mondeling van gedachten te wisselen met mensen die zelf ook angstervaringen hebben.

Een therapeut kan je duidelijk maken dat er in veel gevallen geen goede reden is om angst te hebben.
De kracht van lotgenotencontact echter is dat je luistert naar de gevoelens en de ervaringen van anderen, en je een beetje leert inzien hoe angstgevoelens kunnen ontstaan. Daarbij kom je ook aan de weet hoe je je eigen gedachten met succes een duw in de goede richting kunt geven.

Een zeer goede plek daarvoor is de angst, dwang, en fobiestichting. Die geven om te beginnen zelf raad en daad, ze hebben een telefonische hulplijn en zelfs een inloopspreekuur, maar ze organiseren ook contacten tussen “lotgenoten”, en dat gaat onder begeleiding van mensen die zelf angstproblemen hebben en er beter mee hebben leren omgaan.
Naast hun gewone website hebben ze ook een site speciaal voor jongeren, www.stopjeangst.nl .

Tenslotte: ik ben al jaren lid.
Het zit tussen de oren.
Toch valt mij nu pas op dat het wel grappig is dat ze in een *Hoofdstraat* zitten ...
Nou, dáár moet je dus zijn!

Toegevoegd na 1 dag:
Een ADF-Stichting-kennis van me, die ik mijn antwoord liet lezen, kan zich hier goed in vinden, maar zou mijn opmerking: “Het zit tussen de oren” liever wat meer nuanceren. Ik zelf vind mijn opmerking wel kunnen zo ... maar voor wie het toch wat tegenstaat komt het met deze toevoeging hopelijk wat milder over.
De stichting zelf zit in elk geval wel in die Hoofdstraat dus, en online op www.adfstichting.nl .
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maak je slaapkamer zo mooi als je maar kan, en laat het niet vreselijk donker worden. Kleine nachtlampjes in aangrenzende vertrekken, de hal, keuken, etc. Lees geen enge of gruwelijke boeken, kijk geen griezelfilms, speel geen vechtspelletjes op een computer of spelsysteem.

Ik vraag me af wat voor soort enge gedachten je hebt maar je hoeft het voor mij niet op te schrijven want dan moet jij weer aan alles denken dus doe dat maar niet.

Praat er over met iemand die je vertrouwt en die je niet plaagt en/of in de maling neemt als je het vertelt.

Als er echt helemaal niemand is waar je zo'n band mee hebt, probeer dan midden op de dag alle nare enge dingen die 's nachts bij je opkomen op te schrijven. Je kunt schrijven wat je wilt, niets is te gek want je hoeft het aan niemand te laten lezen.

Ik wens je het beste, laat nog eens weten hoe het verder gaat okay?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus. samen met het opschrijven zou je het ook nog kunnen tekenen, als je daar iets mee hebt. heeft mij ook geholpen
Daar kom je vanaf (of deels) door overdag de confrontatie met je angsten aan te gaan en ze te onderzoeken. Vragen die je jezelf dan kunt stellen: zijn mijn angsten gegrond, zijn ze reëel.
-je hebt het gevoel dat er iemand 's-nachts naar je kijkt: die gedachte is niet reëel, tenzij er werkelijk iemand in je kamer aanwezig is. Dat kan je simpel testen door te kijken danwel licht aan te doen.
-angsten, aangewakkerd door een spel en een film zijn niet reëel, alleen al vanwege het feit dat noch een spel noch een film werkelijkheid is.
-angst voor pijn bij doodgaan: wie zegt dat sterven pijn doet? Er is nog nooit iemand geweest die na zijn of haar dood heeft kunnen navertellen of dat proces pijnlijk is.

Wat je misschien helpt is een cognitieve benadering: de 5 G's.
Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
Voorbeeld:
Gebeurtenis: je ligt lekker in je bed en je gaat slapen
Gedachte: je denkt aan doodgaan: dat doet vast ontzettend veel pijn
Gevoel: je wordt bang, onrustig, gaat zweten, je hart gaat harder bonken
Gedrag: je blijft liggen, kan lang de slaap niet vatten, gaat uiteindelijk naar dromen, krijgt nachtmerries
Gevolg: je staat uitgeput op

Als je jouw gedachten kunt veranderen naar prettiger en helpend, dan worden de andere 4 G's geheel anders:
Gebeurtenis: je ligt lekker in je bed en je gaat slapen
Gedachte: je denkt aan doodgaan: dat doet vast ontzettend veel pijn.... en dan realiseer jij je, dat je dat helemaal niet kunt weten, omdat er nog nooit iemand dit heeft kunnen navertellen
Gevoel: je wordt weer rustig, je lichaam wordt kalm, je angst trekt weg
Gedrag: je blijft lekker liggen, geeft jezelf een aai over de bol
Gevolg: je staat uitgerust op

Dit is natuurlijk een simpel voorbeeld om je het principe van de 5 G's duidelijk te maken. Gedachten zijn enorm belangrijk voor je voelen, je gedrag en dus het gevolg ervan.
Wat meer info:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/33585-rationeel-emotieve-therapie-ret-abc5-gs-psychologie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede tips!
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel.
wat je hier aan kunt doen is aan de dingen denken die je altijd al in je leven wilt doen fantaseer daarover en dan val je vanzelf in slaap het werkt heel goed probeer het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe lang is het geleden dat je Slenderman voor het eerst zag of dat je voor het eerst die game speelde? Ik keek vroeger als kind zijnde met mijn moeder altijd heel veel horrorfilms en daar had ik dan ongeveer een maand ~ anderhalve maand nachtmerries van. Daarna vervaagde het eigenlijk wel een beetje. Als je dit nooit eerder hebt meegemaakt kan ik je eigenlijk bijna wel verzekeren dat dit soort dingen met de tijd verwateren. (Als het een trauma uit je jeugd is, is dat natuurlijk een heel ander verhaal)

Wat ik dan wel eens deed was een zacht muziekje opzetten tijdens het slapen, of ergens een lampje aan laten. Ik haalde ook altijd de spiegel van de muur, want ik was bang van m'n eigen bewegingen en reflectie. Ik had ook vergelijkbare nachtmerries toen ik Amnesia speelde. Gewoon je kamer lekker verlicht houden en een vertrouwde omgeving voor jezelf creeëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is om van angsten af te komen, is om ze zelf na te gaan.
Denk na over de dingen die je eng vind, praat erover.
Overtuig jezelf dat er niks engs is en ga voordat je gaat slapen denken over de dingen die je die dag gedaan hebt.
Angsten heeft iedereen altijd, of je nou bang bent voor de dood, of voor een spin.
Ze nemen de controle over je lichaam over, maar jij moet proberen dat dat niet gebeurt!
Dus denk eens goed aan jouw angsten, probeer eens voor te stellen dat het niet meer jouw angsten zijn en verjaag ze daarna uit jouw gedachten.
Bedenk dan goed dat je wil dat ze weg gaan, dat je echt wil dat ze je met rust laten en dat je weer controle over jezelf kunt hebben.
Dit moet je een aantal keer herhalen, ook als ze terug komen doe je dit.
Daarna ontspan je je, en beloon je jezelf omdat dat een goede invloed heeft.
Bij mij werkt dit heel goed, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Lisa.