Hoe heet het dat je geheugenverlies hebt als je ziek in je hoofd bent?

Bestaat er zoiets als dat je bijv. ziek in je hoofd bent en dat je dan iets niet meer herinnert. Ik moet een verhaal schrijven met de moordenaar als hoofdpersoon, die er niets van weet dat hij/zij het gedaan heeft omdat hij/zij gewoon ziek in z'n hoofd en het daarom niet meer herinnert. ???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (8)

Bedoel je misschien schizofreen? Dan is het net of hij stemmetjes hoort die zeggen wat hij moet doen, zonder dat hij dat zelf wil.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over 'geheugen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hij heeft het over geheugenverlies, als je de verklaring leest van zijn eigen vraag kan je daaruit afleiden dat het niet puur over geheugenverlies gaat, maar meer over gespleten persoonlijkheden.
Een blackout?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Syndroom van Korsakov.

Geheugenverlies door langdurig overmatig alcoholgebruik, de patiënt vergeet ook dat hij last heeft van geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dement....
10 jaar geleden
Amnesie....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alzheimer.
Is mijn moeder van gestorven. Ze kon de laatste niets meer onthouden en wist zelfs niet meer wie ze was. In het begin waren er nog heldere momenten.
"De zaak Alzheimer" is een Belgisch boek en een film over dat gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn verschillende antwoorden op te geven. Anderen hebben er al een paar genoemd.
Ik denk dat je een dissociatie (of een gedissocieerde episode) bedoeld. Tijdens dissociatie functioneert een persoon volledig normaal, maar kan zich na afloop van de episode niets meer herinneren van wat er in die periode is gebeurd.

Mensen kunnen ook geheugenverlies hebben door bijvoorbeeld een klap op het hoofd. Dit is dan vaak in combinatie met een hersenschudding, vaak ook met een korte periode van bewusteloosheid. De periode met geheugenverlies is dan meestal korter dan een uur. Er wordt dan gesproken van amnesie.
Bij retrograde amnesie is er ook verlies van het geheugen in de periode vlak voor het ongeluk, terwijl het geheugen volledig intact was voor het ongeluk zelf.

Bij dementie neemt het geheugen af op alle vlakken. De patiënt vergeet steeds meer van het recente verleden en komt als het ware steeds meer in het verleden te leven. Een dementie is een onomkeerbaar proces en gaat altijd samen met verminderd functioneren ook op andere vlakken dan puur het geheugen.
Alzheimer en Korsakoff zijn voorbeelden van een dementie.

Ook na drugs of alcoholgebruik kunnen sommige mensen zich niet meer herinneren wat er gebeurd is, de zg blackout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) (in de ICD-terminologie: meervoudigepersoonlijkheidsstoornis) of multipele persoonlijkheidsstoornis (MPS)

Mensen met meerdere persoonlijkheden (vaak verward met schizofrenie). Vaak heeft de patiënt 'gaten in het geheugen' die niet door vergeetachtigheid te verklaren zijn. Vaak weet de oorspronkelijke persoonlijkheid niets van de andere persoonlijkheden (ook wel alter ego's, alters of binnenmensen genoemd).