Is het gezond om te huilen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Amadea
10 jaar geleden
Dat hangt af van de reden, of het om een man, vrouw, of kind gaat, en hoe de omstandigheden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is altijd goed om te huilen.
Maar doe het niet te vaak dat is ongezond.
Als de omstandigheden goed zijn zou ik het niet doen.
als ze slecht zijn wel uiteindelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is helemaal niet altijd goed om te huilen. Huilen op je werk is een garantie voor slechte carrierekansen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hier nog een mooie bron over huilen: waarom doen we het eigenlijk? http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Waarom-huilen-we-Onderzoek.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, vooral niet jezelf zijn! Dat is zeker een ziekmaker!

Antwoorden (5)

Als je overmand word door een heftige emotie, dan is binnenhouden en opkroppen slecht voor je weerstand, zeker als je daar een gewoonte van maakt.
Dat geeft chronische stress, en dat is funest, ook voor je lichamelijk welbevinden.
Geef in een veilige omgeving gerust je tranen de vrije loop, dat lucht op.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/649/Verdriet/article/detail/486689/2008/11/13/Wenen-is-supergezond.dhtml
10 jaar geleden
Het is zelfs heel gezond!
Als je alles opkropt kun je ziek worden en zelfs kanker krijgen!
Dus als je behoefte voelt om te huilen is het goed om te huilen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kanker krijgen omdat je niet huilt? Dit heb ik echt nog nooit gehoord. Wat is de bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet maar ik weet wel dat het waar is.
Stel dat je gevoelens (met name van verdriet in dit geval) een fles was.
Elke vervelende gebeurtenis is een druppeltje water.
Als je fles vol zit en er gaat nog een druppeltje bij dan overstroomt het.
Maar als je niet wil toegeven aan je verdriet dan maak je je fles dicht met een sponsje.
Maar het blijft druppelen.
De spons kan het water niet meer houden en dat drupt weer de fles in.
Heb je dat heel lang gedaan dan wordt je ziek.
Als je het weer herhaalt ('het' verwijst naar het flessen-proces) kun je uiteindelijk kanker krijgen!
Ik ken iemand die dat had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je er mentaal ziek van kan worden oke. Dat snap ik. Maar kanker kan volgens mij echt niet. Diegene die het had. Was lijkt me gewoon puur toeval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een een prachtig voorbeeld van magisch denken. 'Alles is maakbaar'. Grote onzin. Kanker is gewoon vette pech, en is alleen beinvloedbaar door een gezonde levensstijl. En zelfs dat is nog relatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt wel een stuk genuanceerder, @Stippel. Ik geef toe, het 'klinkt' voor sommigen als onzin maar de[ingehouden] emotie mens heeft wel degelijk invloed op de gezondheid van de mens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DANKJEWEL Mahric eindelijk iemand die me gelijk geeft!
Huilen is meestal het gevolg van een diepe emotie of als reactie op een traumatische ervaring zoals pijn en/of verwonding. Maar men kan ook huilen van geluk of van schrik.

Huilen heeft wel degelijk een functie voor de mens, net zoals lachen dat heeft.
Beiden zijn duidelijk zichtbare uitdrukkingsvormen van bijvoorbeeld een gemoedstoestand. In het geval van huilen wekt dit bij de medemens meestal een gevoel van medelijden op waarbij men de huilende persoon wil helpen en bijstaan.

Het huilen op zich helpt bij het verwerken van zware emoties zoals verdriet.
Het is een gecompliceerd samenspel van lichaam en geest waarbij uiteindelijk de verwerking van een opgelopen trauma in goede banen wordt geleidt zodat men weer verder kan in het leven.

In die zin is het dus goed en gezond om te huilen als dat gebeurd. Een of meerdere huilbuien achtereen geven de broodnodige verlichting voor de geest die dan nodig is om niet volledig in te storten.
Het tegengaan van huilen en daarbij onderdrukken van de bijgaande emoties kan op den duur leiden tot psychische instabiliteit waarbij op een gegeven moment de 'emmer van emoties' zal overlopen en de persoon in kwestie uiteindelijk toch uiting moet geven aan al het opgekropte leed. Onbedaarlijke huilbuien kunnen dan het gevolg zijn, met de nodige psychische gevolgen.

Huilen hoeft niet altijd gepaard te gaan met een hevige tranenvloed. Ook andere lichamelijke uitingen kunnen duiden op een huilbui, zoals overmatig speeksel in de mond, ongecontroleerd schokken van het bovenlichaam en schoksgewijs spreken en duidelijk hoorbaar huilgeluid. Huilen in stilte kan ook, er zijn dus vele vormen van uiten van emoties zoals verdriet, pijn of geluk.

Hoe dan ook, als je huilt dan is dat een noodzakelijke aktie van het lichaam en de geest die ervoor zorgt dat je het leven aan kan. Gezond dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Gewoon een supergoed en eerlijk antwoord want je hier geplaatst hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is wel wat de gemiddelde westerse mens gelooft over huilen, maar of het daarom ook de waarheid is? Lees ook dit:http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Waarom-huilen-we-Onderzoek.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nah, stippel. heb het gelezen maar wat nou de wetenschappelijke waarde hiervan is? Natuurlijk zijn er mensen die krokodillentranen misbruiken en er zijn ook mensen die huilen als een zwakte zien.
Maar het gaat uiteindelijk om de essentie. Het is een eigenschap die aan mensen toebedeelt is en wel degelijk een zinvolle functie heeft....! Waarom zou de Schepper ons anders deze eigenschap hebben meegegeven?

De stellingen in dit onderzoek onderschrijf ik helemaal niet. Over het algemeen huilen mensen niet voor de lol. Dan is er echt iets aan de hand en is het ook menselijk als de omgeving daar begripvol op reageert. Als het al anders zou zijn dan zou de wereld er nog rotter uitzien dan het al is en liet men iedereen lekker door snotteren zonder enig medegevoel. Misschien jouw wereld maar niet de mijne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie bijdrage! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beer 56 heeft het gewoon goed weergegeven met zijn eigen woorden i.p.v een link te koppeling.
Huilen, een emotie, is *verwerken*.

Wanneer we niet aan verwerken toekomen [bijvoorbeeld zoals hierboven gelezen dat dit je carrière kansen kan verminderen en het daarom je emotie maar niet toont] hoopt dit zich op en kan zo een basis vormen voor lichamelijke en of geestelijke problematiek.

Dus in die zin is het zeker gezond om af en toe te huilen.
Het lucht op! Het geeft ons weer ruimte, in de breedste zin des woords.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is juist goed om te huilen, emoties binnen houden maakt je ziek, kan zelfs ernstig ziek maken, of het nou verdriet is, boosheid of wát dan ook. Maar of het handig is om overal te huilen is de vraag. Denk dat het wel goed is voor jezelf ruimte te maken wanneer wel en niet, maar emoties zijn er niet voor niets, en vragen om uiten.