Voorkomen kan blijkbaar niet, want je hébt die fobie al, maar genezen kan wel. Er bestaan allerlei coaches die je van fobieën af kunnen helpen. Daarbij gaat het meestal om confrontatie. In jouw geval moet je dan eert praten over parkieten, dan moet je naar plaatjes en video's kijken, dan naar echte parkieten, en het eindigt ermee dat je parkieten op je hand laat zitten.

Als het geen erge fobie is, kun je er zelf waarschijnlijk wel wat aan doen. Dan is het een kwestie van zlef iemand met een leuke parkiet bezoeken en langzamerhand aan dat beestje wennen.

Kijk eerst even of het wel een echte fobie is. Hoe weet je of een angst een fobie is?

Wegredeneren helpt bij een fobie nooit. Ik was bijvoorbeeld als de dood voor spinnen, en ik weet dat er in Nederland echt geen gevaarlijke spinnen voorkomen. En dat zelfs beten van de gevaarlijkste spinnen meestal niet dodelijk zijn.
Een fobie is namelijk (per definitie) een 'niet-reflectieve angst'. Dat wil zeggen dat je véél banger bent dan je op grond van het werkelijk bestaande gevaar zou hoeven zijn.

Bijvoorbeeld: als je een eind over de galerij van een hoge flat moet lopen, en de balustrade is weg, én je bent bang om te vallen, dat is dat GEEN hoogtevrees: de angst om te vallen is reëel. Maar als je over diezelfde galerij loopt langs een stevige balustrade, en dán de zenuwen krijgt, dan is dat wel hoogtevrees.

Dus: ben je ooit stevig gepikt door een parkiet, en vind je ze daarom een beetje eng? Dan is het geen fobie. Je kunt dan eens kennismaken met een vriendelijke parkiet, en dan langzaam je angst overwinnen.

Maar vind je ze gewoon doodgriezelig, en maakt het helemaal niet uit hoe vaak je tegen jezelf zegt dat het maar kleine, zwakke vogeltjes zijn? Dan heb je een fobie, en daar kun je met wat hulp ook heel goed van af komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Parkieten worden in kooien gehouden; kom dus niet bij iemand die parkieten heeft. En ga niet na een land waar ze in het wild leven.