Is 'OCD' hetzelfde als 'autism'?

In Amerika hebben ze het wel eens over 'OCD' en 'autism'. Is dat allebei hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
8.7K

Antwoorden (3)

Nee. Autisme is een verzamelnaam van een hele bups "aandoeningen", OCD is obsessive compulsive disorder.

Het komt zeker voor dat autisten ook wat OCD-trekjes hebben, maar het is niet hetzelfde. Een autist heeft moeite met het herkennen van emoties (dit moeten ze echt op rationeel niveau leren kennen, denk voor een extreem voorbeeld aan Sheldon van The Big Bang theory) terwijl een OCD-er bepaalde handelingen moet verrichten, bijvoorbeeld altijd alle glazen op een bepaalde manier in de kast en het bestek mooi in slagorde in de la).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zeker niet. OCD staat voor obsessive-compulsive disorder. In het Nederlands heet dat de obsessief-compulsieve stoornis, ook wel OCS. Hoewel ook hier vaak de afkorting OCD wordt gebruikt.

In een ander antwoord is al iets gezegd over het verschil in symptomen, maar het verschil is m.i. nog basaler. Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Dit wil zeggen: 'diep doordringend' oftewel dat de symptomen van de stoornis zich uitstrekken tot allerlei gebieden van iemands bestaan: emoties, lichaamstaal, waarneming, sociaal inzicht, taalontwikkeling, relaties, spel, voorstellingsvermogen, motoriek, en de uitvoering van allerlei soorten activiteiten. En het is een ontwikkelingsstoornis, wat wil zeggen dat het gaat om een stoornis die al heel vroeg aanwezig is, ofwel vanaf de ontwikkeling van de hersenen in de baarmoeder, of in de hele vroege ontwikkeling van iemand als kind. Eén van de criteria voor het stellen van de diagnose is dan ook dat de symptomen al vóór het derde jaar aanwezig moeten zijn geweest.

OCD/OCS valt in de DSM onder de angststoornissen. Het is iets dat in theorie op elke leeftijd kan ontstaan, kort of lang kan duren, en met behandeling kan genezen. Autisme is niet te genezen, daarbij kan behandeling alleen ondersteunend zijn en iemand beter leren omgaan met zijn/haar autisme. En hoewel OCD - als elke psychische stoornis - ernstig lijden kan veroorzaken en grote gevolgen kan hebben voor iemands leven, is het niet zoals bij autisme een pervasieve stoornis, dus heeft het niet zulke diep doordringende gevolgen voor hoe iemand zich ontwikkeld of hoe iemand waarneemt, spreekt, emoties ervaart of sociale situaties interpreteert. OCD kenmerkt zich door irrationele, angstige gedachten die iemand onder controle probeert te houden door het uitvoeren van bepaalde dwangmatige handelingen. Bijvoorbeeld continu handen wassen vanwege angst voor infectieziekten, of vijf keer checken of de deur wel op slot is, omdat er anders iets ergs zou gebeuren. Iemand met OCD weet meestal wel dat deze gedachten irrationeel zijn, maar omdat van het uitvoeren van de handelingen een angstremmende werking uitgaat, is het moeilijk om dit zonder goede hulp te doorbreken.

Hoewel autisten ook dwangmatig kunnen zijn, kun je wel zien dat het twee heel verschillende aandoeningen zijn. Niet alleen in symptomen maar ook in ontstaan, waardoor de stoornissen eigenlijk niet vergelijkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een dikke +
Nee, OCD of hier in Nederland ook wel OCS genoemt ( Obsesieve Compulsieve Stoornis) valt niet onder het kopje ASS (Autisme Spectrum Stoornis) hierbij moet je denken aan PDD-nos, Syndroom van Asperger, Klassiek Autisme, MCDD.
Mensen met een autisme Spectrum Stoornis kunnen wel symtomen hebben van OCS maar ASS en OSC zijn wel twee verschillende stoornissen.