ik hoor soms licht gefluister in me hoofd ik ik kan het niet verstaan maar het lijkt soms wel zo weet iemand wat dit is?

Meestal is dit op wat stille momenten in de meeste gevallen alleen savonds dat ik fluisterachtige geluidjes in me hoofd hoor als ik me er op focus maar ik hoor het steeds vaker ook zomaar als het stil is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Antwoorden (1)

Oh, dit kan verschillende oorzaken hebben.
Het zou een psychotisch verschijnsel kunnen zijn. In dat geval zouden we het hebben over een hallucinatie. Dit wordt door leken vaak gerelateerd aan "gek" worden; dit is maar zeer ten dele terecht. De kans u hier last van heeft is (denk ik) zeer klein daarom zal ik daar niet verder over uitweiden. Bij psychotische symptomen is het namelijk altijd zo, dat de patiënt de stemmen als "echt" ervaart en er niet van te overtuigen is, dat ze niet echt zijn. Ik heb het idee, dat u zelf ook weet, dat het gefluister er niet echt is. Dit spreekt erg hard tegen psychotische problemen.
Als u bekend bent met een psychotische ziekte, of mensen in uw familie, of als de klachten samenhangen met drugs-gebruik dan wordt dit wel wat aannemelijker.

Het zou kunnen berusten op oorsuizen, of tinnitus. Vanwege de naam wordt nog wel eens gedacht, dat hierbij een suizend geluid gehoord wordt. Bij oorsuizen kan echter elk mogelijk geluid gehoord worden. Ik heb een keer een patiënt gezien, die hele muziekstukken hoorde(hij werd ook aanvankelijk als psychotisch bestempeld, onterecht bleek later); het is dus mogelijk dat de tinnitus een geluid geeft dat lijkt op een stem.
Tinnitus gaat vaak samen met gehoorverlies; het is vaak (maar zeker niet altijd) veroorzaakt door lawaaischade.
Tinnitus is strikt genomen altijd aanwezig, maar zeker als het een zachte tinnitus is kan deze makkelijk door achtergrond geluid overstemd raken. Daardoor valt het oorsuizen overdag vaak niet of veel minder op dan 's avonds als het veel stiller is.

Een andere optie (ik denk, dat cryofiel in zijn/ haar reactie hierop duidde) zijn pseudo-hallucinaties. De hersenen zijn als het ware gewend om continu iets waar te nemen, ook via het gehoor. Als het dan een tijdje (plotseling) erg stil is, gaan de hersenen uit zichzelf dingen invullen. Bij stilte kunt u dan dus zachte geluidjes gaan horen. De hersenen proberen vervolgens zelf daar een betekenis aan te geven; aangezien spraak voor de mens zeer belangrijk is interpreteren de hersenen dit vaak als een zacht gefluister. Doorgaans is het dan zo zachtjes, dat er niet te onderscheiden is wat er dan gefluisterd zou worden.
Deze pseudo-hallucinaties komen vaak voor bij mensen, die relatief snel gehoorverlies hebben geleden, maar het komt zeker ook voor bij mensen met prima gehoor.

Dit zijn de drie, die bij mij zo opkomen. Ongetwijfeld zijn er nog meer opties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens wel verstandig om een arts te bezoeken. Zowel een tinnitus als pseudo-hallucinaties kunnen een symptoom zijn van beginnend gehoorverlies. Juist als u dit verlies zelf nog niet merkt kan het zeer zinvol zijn om het verlies te beperken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke ik zal het doorbespreken als dit zo blijft. Wel moet ik zeggen dat bij mijn moeder denken aan schizofrenie.
Dus in zekere zin zal ik er mischien extra vatbaar voor zijn maar ik weet niet hoe het bij haar is onstaan ik denk dat het bij haar eerder te weiten valt aan haar levenssituatie dan genetisch structuur kan ook een samenloop zijn. Maar ik heb dit dus besproken met mijn huisarts en hij zei nog nooit zoiets te hebben gedacht en hij kent me al me hele jeugd. Soms heb ik trouwens wel het gevoel dat ik achtergrond geruis hoor of een combinatie van dingen en dat me hersenen het sterk associëren met bijvoorbeeld gefluister. maar dit toch hoe in feite auditieve hallucinaties werken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dan hangt het er vanaf of je moeder wel of niet schizofrenie heeft. De psychotische klachten bij schizofrenie beginnen meestal in de pubertijd of als jong-volwassene.
Als je moeder dit toch wel blijkt te hebben, dan heb je wel een grotere kans om het ook te krijgen. De eerste symptomen mag je dan dus verwachten tijdens (of de eerste jaren na) je pubertijd. Ik weet niet hoe oud je nu bent. Dit is ongeacht wat de oorzaak bij je moeder is (er zijn eigenlijk altijd meerdere oorzaken aan te wijzen) Als je moeder het niet heeft, dan heb je geen verhoogd risico. Blijft wel belangrijk om te vermelden, dat ook als je hoger risico hebt (dus hoger dan de gemiddelde mens), dat niet betekent dat je ook echt psychotisch wordt. De kans dat je het niet wordt, en dat het gefluister dus van een van de andere oorzaken komt, is ook dan veel groter. Dus niet te veel zorgen om maken, maar wel des te meer reden om het met je huisarts te bespreken. Een van de kernsymptomen van een psychose (wat de oorzaak van de psychose dan ook mag zijn) is een gestoorde realiteitszin. Dit betekent dat je de hallucinatie als de realiteit ervaart, ondanks wat voor bewijs van het tegendeel dan ook. Zonder dit mag (volgens de DSM-IV) de diagnose psychose of schizofrenie niet gesteld worden. Jij ervaart het gefluister als afwijkend, niet reëel. Zoals ik al zei, dat spreekt hard tegen die diagnose; dat moet een bemoedigende gedachte zijn. Heel veel sterke in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedenk me net, dat het natuurlijk ook kan zijn, dat je gewoon iets hoort dat er ook daadwerkelijk is.
Ga eens na: is er niet iets in de kamer of aangrenzende kamers wat een zoemend geluidje maakt. Radio, die zacht staat; een TV, de ventilator van een computer; ander soort apparatuur, lampen maken soms een bijna onhoorbaar zoemend geluidje. Eventueel gepraat van de buren, of de TV van de buren, kan vast ook overkomen als gefluister. Zo zijn er vast nog ontelbare voorbeelden te noemen. Zou natuurlijk zonde zijn om in de rats te zitten, als je gewoon zoiets hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist de beginnende symptomen zijn vaak helemaal niet zo goed te duiden. Als het geluid zacht is, dan is het dus niet te verstaan. Na verloop van tijd worden de symptomen dan duidelijker, en de stemmen duidelijker te verstaan. En ja, ik weet dat er vele uitzonderingen zijn.
Ook de inhoud van eventuele stemmen zegt helemaal niets over de oorzaak van de stemmen.
Ook het "stemmen horen" van "gezonde mensen" is wel degelijk een psychotisch verschijnsel. Dat er geen bijzondere invulling aan gegeven wordt doet daar niets aan af. Maar je hebt gelijk; in mijn laatste twee reacties probeer ik juist uit te leggen, dat er andere, meer waarschijnlijke, verklaringen zijn.
Neemt niet weg, dat (zeker met een positieve familie anamnese!) er rekening mee gehouden moet worden en een arts het uit mag sluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iniedergeval bedankt voor de deskundige blik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan en sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Datdus: je hebt al heel zinnige antwoorden gehad hoor, maar vind je het goed als ik nog even meedenk? Uit je andere vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/verplicht-vrijwilligerswerk-zomervakantie.439510) leid ik af dat je in een soort woonvorm woont waar je begeleiding ontvangt, betekent dit dat je bekend bent met bepaalde psychische problemen, of om een andere reden bekend bent bij Jeugdzorg? Misschien is de reden waarom jij extra begeleiding ontvangt, wel relevant voor het antwoord op deze vraag, bijvoorbeeld als je een psychiatrische stoornis hebt. Wanneer het horen van stemmen onderdeel is van een psychotische stoornis, gaat het vaak om stemmen die opdrachten geven of negatief commentaar leveren. Dat is alleen lang niet altijd zo, gemompel of gefluister of andere vormen van stemmen komen ook voor bij psychotische mensen. Maar dat is niet het enige symptoom dan, er is vaak sprake van wanen en van andere stoornissen in het (formele) denken, bijvoorbeeld heel erg van de hak op de tak denken, ineens de draad kwijt zijn en je niet kunnen concentreren. Bepaalde neurologische aandoeningen kunnen ook hallucinaties veroorzaken (epilepsie, parkinson en zelfs migraine) en het kan ook een bijwerking zijn van medicatie (o.a. bekend bij methylfenidaat (=ritalin), opiaten, anti-parkinsonmiddelen, maar ook bij andere middelen is het wel beschreven). Bepaalde drugs kunnen ook hallucinaties veroorzaken. Hier ook al genoemd: pseudo-hallucinaties. Dat is vooral beschreven bij mensen met gehoorverlies, een soort akoestisch syndroom van Bonnet. Charles Bonnet beschreef visuele hallucinaties bij blinde mensen, dat is een invulling van de hersenen die nu eenmaal gewend zijn om visuele prikkels te verwerken. Ditzelfde kan gebeuren bij mensen die doof geworden zijn op latere leeftijd, al gaat het dan meestal om hallucinaties in de vorm van muziek. Maar ook de hersenen van gezonde, normaal horende mensen hebben nu eenmaal de neiging om dingen in te vullen die we horen of zien. Het zou zelfs nog om hypnagoge hallucinaties kunnen gaan, omdat je beschrijft dat het vooral 's avonds gebeurt. Daarbij gaat het om hallucinaties vlak voordat je in slaap valt, waarbij een deel van je brein als het ware begint met het creëren van droominhoud terwijl je nog gedeeltelijk wakker bent. Vind je het beangstigend, trouwens? Of heb je er niet in die zin 'last' van?