Deze emoties hebben meerdere kenmerken gemeen. Er zijn dus verschillende verbanden op te merken. Ik heb het diploma jeugd-en gehandicaptenzorg, dus weet ik welke emoties je hoort te observeren en hoe je ze kan observeren. Angst, woede (en frustratie) en verdriet zijn drie interessante emoties.

Enkele kenmerken:
1) Men kan deze gevoelens door elkaar halen. Iemand die boos is, kan dat zijn omdat hij eigenlijk verdrietig is. (dit zijn ook fasen in bepaalde processen)
2) Ze zijn alledrie zéér moeilijk te observeren: men uit ze op verschillende manieren, of men uit ze door wangedrag. Je moet hier dus door kunnen kijken.
3) Verschillende syndromen zorgen ervoor dat een overmaat aan positieve gevoelens, angst, woede en/of verdriet tot gevolg zal hebben.

Zo zijn er nog. Ik noem er nu maar een paar op.
Was dit een antwoord op jouw vraag?

MVG,
Aiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo, Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad moeilijk deze emoties van elkaar te onderscheiden. Ik dacht dat angst misschien leidt tot boosheid en wanneer dit onderdrukt wordt dat dit dan leidt tot verdriet (door hulpeloosheid). Wat denk jij daarvan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 ik denk niet dat ik dit beter had kunnen verwoorden.