Wat is het verschil tussen Narcisme en Autisme?

Beide kunnen manipuleren om hun "zin" te krijgen. beiden denken uit de ik persoon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
17.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zit wel een groot verschil tussen hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
uit ervaring kan ik je vertellen dat autisme en narcisme een wereld van verschil is. een narcist: vind zichzelf helemaal top en jij moet blij zijn dat je deel uit mag maken van zijn leven. een autist leeft in zijn eigen wereld en heeft moeite met sociale contacten en wil liever zo min mogelijk mensen in zijn leven. een narcist zal meestal manipuleren om er een goed gevoel van te krijgen: zie eens hoe goed ik weer ben. een autist zal meestal manipuleren om dat hij niet anders kan want het sociale vlak is zwak; hij weet vaak niet hoe het zou moeten op een nette manier. dit moet een autist echt leren en op zijn harde schijf geprint krijgen.
hopelijk is het een beetje duidelijk want ik vind het zo wel moeilijk uit te leggen; maar in mijn leven loopt van elk "ziekte"beeld 1 persoon rond en je wordt er soms simpel van :-)

Antwoorden (3)

Autisme zijn mensen die in hun eigen wereldje leven, terwijl narcisme iemand is die juist wel in de normale wereld wil rond fladderen, omdat hij,zij denkt de mooiste, beste, leukste enz te zijn en dat ook wil tonen aan iedereen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen relatie tussen een stoornis in het autistisch spectrum en een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Er zou wel sprake kunnen zijn van een gelijktijdig voorkomen van beide stoornissen, maar dergelijke gevallen zijn nergens beschreven.

Alleen in het gedrag van een autist een een narcist kun je overeenkomst zien, maar het zijn verder verschillende stoornissen.
Narcisten zijn zijn charmant, welbespraakt en autonoom. Zij willen graag het stralende middelpunt zijn. Ze kunnen prima een ander aan de haak slaan, maar zijn niet in staat om een langdurige relatie op te bouwen.
Twee kenmerken van een autist zijn het niet kunnen aanvoelen van zijn of haar omgeving, en het in sterke mate betrokken zijn op zijn/haar innerlijke wereld. Ze begrijpen de sociale gedragsregels niet en missen inlevingsvermogen. Het lijkt of ze heel egoïstisch zijn, door hun afweer van sociaal gedrag.
Amadea
10 jaar geleden
Een narcist is iemand met een zeer breekbaar ego. Om dat ego in stand te houden heeft een narcist heel wat afweerreacties. Als het ego van een narcist geraakt wordt staat dat voor hem/haar gelijk met "dood gaan", omdat het ego niet sterk genoeg is om krenking e.d. te dragen. De afweerreactie kan dan heftig zijn, een narcist is in staat iemand die hem geraakt heeft, te kraken (als de andere persoon daar vatbaar voor is natuurlijk). Typisch aan een narcist is dat hij /zij heel goed weet hoe ze andere personen moeten bespelen. Ze zijn dus fel gericht op de ander, maar niet omwille van de ander maar omwille van zichzelf. Die gerichtheid om de ander moet vermijden dat de narcistische krenking kan gebeuren. Een narcist vermijdt alles mogelijke om niet in zichzelf te hoeven kijken. Een narcist die naar een psycholoog moet om één of andere reden zal je nadien komen vertellen dat hij/zij die psycholoog x of y heeft doen inzien (over de psych zelf). M.a.w. ze kunnen zich niet kwetsbaar opstellen (wel doen alsof, om te manipuleren), dat kan hun ego niet aan. Doordat ze ook hun kwetsbaarheid ontkennen en tegelijk over lijken gaan om hun positie te handhaven of veroveren, is het niet verwonderlijk dat ze vaak op hooggeplaatste functies vertoeven. Wat hen natuurlijk goed afgaat, zo kunnen zij de anderen "onder zich" laten. Zij kunnen zich ook goed verkopen, juist omdat alle angst en onzekerheid weggedrukt wordt. Maar je kan het niet altijd weg drukken natuurlijk, en dus gaat een narcist zijn eigen zwakheid projecteren op anderen ("pfff...die zwakkeling? die praat ik zo onder tafel"). Daarom heeft een narcist ook weinig invoelingsvermogen.
Een autist daarentegen is helemaal niet op de ander gericht. Zijn zogeheten "ik-gerichtheid" komt doordat hij niet in staat is (of verminderd in staat is) verbinding te maken met wat rondom hem gebeurt. Een autist weet helemaal niet hoe hij andere personen moet bespelen. Dat "manipuleren" vind ik hier dan ook niet echt thuis horen, het is meer een betrachting de werkelijkheid hanteerbaar te maken. Hetgeen buiten hem gebeurt kan als bedreiging aangevoeld worden, niet omwille van het zwakke ego, maar omdat het niet past in de eigen leefwereld. Dan kan een autistisch iemand erg beginnen "flippen". Juist daarom ontbreekt het hem soms aan invoelingsvermogen, het andere is zo vreemd dat het moeilijk kan worden geïntegreerd.
Dus beiden zijn idd minder goed in staat om zich in iemand anders in te voelen, maar de reden is compleet anders.
liveisgreat