Een verslaving kan met succes worden bestreden met hypnotherapie. Hypnotherapie is overigens niet hetzelfde als hypnose. Het is relatief gemakkelijk iemand in hypnose te brengen; om hypnose te gebruiken als therapeutisch hulpmiddel vergt een gedegen opleiding. Na afronden hiervan kan een hypnotherapeut zich aansluiten bij een door de ziektekostenverzekeraars erkende beroepsvereniging. Zie hiervoor en ook voor mogelijke vergoedingen de eerste link.

Bij hypnose als bestrijding voor verslaving wordt vaak gedacht aan het in hypnose brengen van de verslaafde, en dan suggestief toespreken waardoor de verslaving verdwijnt.

Dit is niet de aanpak van de hypnotherapeut, deze zal hypnose inzetten om het onbewuste systeem dat de verslaving in stand houdt bewust te maken. De reden van de verslaving boven water krijgen, en daarna de client helpen dat wat de verslaving biedt - een roes of een moment van rust bijvoorbeeld - op een betere manier voor elkaar krijgen. Of overbodig maken.

In de tweede link komt nog wat uitgebreider het verschil tussen hypnose zoals in toneelhypnose te zien is en hypnotherapie aan de orde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker kan dat, althans dat wordt beweerd. Denk maar aan de hypnose behandelingen voor mensen die graag willen stoppen met roken, wat ook een verslaving is.

Hypnotherapie of hypnose wordt tegen allerlei verslavingen en/of andere aandoeningen gebruikt zoals:

STOPPEN MET ROKEN (80% resultaat in 1 consult van 4 uur)
Afvallen / Eetstoornis
Verslavingen
Relatieheroriëntering / Relatietherapie
Coaching
Trauma / PTSS
Angsten / Fobie
Psychosomatische klachten
Depressie
Burn-out / Moeheid (ME)
Verlies / Rouw
Levensvraagstukken

Ik voeg de linkjes bij, hopelijk heb je wat aan het antwoord.

http://www.verajonker.nl/
http://hypnosecentrum.nl/
http://www.hypnosecoach.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, vermits de patiënt wel van goede wil is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry! min van mij..... :-/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat.....?