Ontstaan er bij een verslaving "bettere" of nieuwe verbindingen in je hersenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Nee, een verslaving brengt juist schade toe aan de hersenen, geen nieuwe verbindingen of verbeteringen.

"Door de verschillende invloeden die verslavende stoffen hebben op de hersenen en de geestesgesteldheid worden ze ook wel ingedeeld in vier categorieën.
-Kalmerende middelen werken bewustzijnsverlagend. Voorbeelden zijn slaapmiddelen, alcohol en opium. Heroïne werkt net als opium, maar de verslavende werking ervan is sterker.
-Stimulerende middelen werken bewustzijnsstimulerend. De gebruiker is minder vermoeid en energieker. Voorbeelden zijn cocaïne, pepmiddelen, cafeïne en nicotine. Speed of pepmiddelen zoals amfetamine en ecstasy (XTC) onderdrukken de gevoelens van slaap en eetlust. Ze eisen van het lichaam een abrupt en snel energieverbruik, waardoor de gebruiker zich later uitgeput voelt en aan hoofdpijn en duizeligheid lijdt.
-Hallucinogenen werken bewustzijnsveranderend. De gebruiker ziet de omgeving anders en beleeft deze intensiever. Voorbeelden zijn LSD, paddo's en cannabisproducten zoals marihuana en hasj.
-Inhalantia (snuifmiddelen als tri, ether, aceton, tolueen of solutie) leiden tot een soort roes en diepe slaap, soms gevolgd door hallucinaties.

Verslavende stoffen kunnen schade in de hersenen veroorzaken. Mensen die een verhoogde kans hebben op een hersenaandoening of er één hebben, lopen extra risico's bij gebruik van deze middelen. Dat geldt vooral voor mensen met schizofrenie, epilepsie, depressies, angsten en psychoses.

https://www.hersenstichting.nl/