Hoe komt het dat ik beter schrijf dan spreek?

Wanneer ik iets uitleg via een geschreven woord, komt dit zoveel mooier over dan als ik het mondeling probeer uit te leggen. Dan lijkt het alsof ik het moeilijk gestructureerd eruit krijg. Vooral wanneer het een "AHA!" inzicht is vanuit mijn gevoel. Dan komt er zoveel emotie bij, zoveel externe impulsen. Ik ben dan precies overgemotiveerd en merk ik dat de luisteraar me soms schaapachtig zit aan te kijken, mijn gevoel niet lijkt te delen en snel afhaakt.

Wanneer ik iets schrijf, dan lees of hoor ik van diezelfde persoon achteraf: "Je zou beter een boek schrijven, zo mooi als jij het verwoordt."

Tjah...

Zou ik ADD hebben ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ADD is een probleem met de concentratie, ik zou niet weten waarom je dat zou hebben als je iets goed op papier kunt zetten.

Het beste antwoord

Hetzelfde ervaar ik ook vaak. Of je ADD hebt kan ik niet meteen beoordelen, je zou bijv. ook een HSP kunnen zijn (Highly Sensitive Person), dat ben ik overigens ook.

Het is dan moeilijk om alle impulsen en emoties die op je afkomen(en in jezelf ervaart) in een gesprek snel te verwerken en dan ook nog eens op de juiste wijze.
Je kunt jezelf wel trainen om e.e.a. iets kalmer en wat minder emotioneel te brengen, dan kom je wellicht beter op de ander over.
Die ander ervaart namelijk niet dezelfde emoties, waardoor men je soms niet goed begrijpt.
Bij schrijven speelt dit allemaal niet direct mee, het is geen dialoog maar monoloog, niemand stoort je bij deze vorm van communicatie dus het is voor jou (en mij) ongetwijfeld makkelijker. (Het kan natuurlijk wel dat een lezer jouw schrijfwerk ook niet goed opvat).
Ik wens je veel succes toe bij je toekomstige dialogen! Oefening baart kunst :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je iets schrijft, kun je rustig nadenken, je zinnen formuleren, eventueel iets weghalen en aanpassen, en de ander leest het pas als jij het verstuurd op de computer, of geeft op papier.
Mondeling is direct, en is voor veel mensen moeilijker, omdat je dan onmiddelijk duidelijk moet maken wat je bedoeld, in plaats van eerst rustig te kunnen nadenken.

Het klinkt niet als iets dat bij ADD hoort, heel veel mensen hebben dit.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met je eens +