Helpt EMDR tegen zelfhaat?

Ik heb ontzettend veel last van hele negatieve gedachtes over mezelf. Haal mezelf zwaar naar beneden, denk negatief over mijn toekomst en voel me echt behoorlijk depressief over het algemeen. Ik heb nu 1x emdr gehad en ben benieuwd of er mensen zijn die ook deze klachten hadden en er vanaf zijn gekomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
4.9K

Antwoorden (5)

Als je dit door een psycholoog is verteld en geadviseerd dan gaat zij ervan uit dat je daar baat bij zult hebben.
Eerst na een intake gesprek die ook wel eens via een psygiater kan lopen krijg je te horen of dit de geschikte methode is voor jou.
Succes ermee.
10 jaar geleden
Ik heb een paar sessies EMDR gehad, het heeft mij niet geholpen. Maar iedereen is verschillend want ik ken wel personen die blij waren met de methode en bij wie het wel heeft geholpen. Het is 50% kans dat het werkt en je komt er pas achter na een aantal behandelingen. Ik hoop voor jou dat het werkt, je moet er gewoon open voor staan. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
EMDR is een effectieve methode om angsten te overwinnen en psychotrauma's te helpen oplossen. Zelfhaat kan voortkomen uit een trauma of uit angst, het wordt echter niet opgelost met deze methode.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfhaat, negatieve gedachten en gevoelens zijn een symptoom, zoals vlekken bij mazelen.

De zelfhaat is vermoedelijk ontstaan in een traumatische situatie in het verleden. Als een soort noodrem, de negatieve gevoelens waren op dat moment de beste manier om met de situatie om te gaan.

Nu niet meer, en dat is een reden om die oude traumatische situatie - kan een eenmalige gebeurtenis zijn maar ook een of meer periodes - te verwerken.

EMDR, is een mogelijke en zeer effectieve techniek daarvoor. Maar zoals alle technieken, welslagen hangt ook af van de vaardigheid van de therapeut.

Effect van een EMDR sessie is dat er na afloop een aanzienlijke verbetering is van het target, het akelige beeld uit de traumatische periode en alles wat daarbij hoort, en de negatieve cognitie (waardeoordeel over jezelf).

Voor wat meer duidelijkheid, in bijgaande link staat het EMDR protocol mooi omschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, en .... net zoals die vlekken bij mazelen helemaal verdwijnen: weer op een natuurlijke manier blij zijn met jezelf kan weer helemaal terugkomen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!
Kleine aanvulling: je schrijft "Effect van een EMDR sessie is dat er na afloop een aanzienlijke verbetering is van het target, het akelige beeld uit de traumatische periode en alles wat daarbij hoort, en de negatieve cognitie (waardeoordeel over jezelf)."
Daar kunnen echt wel een flink aantal sessies voor nodig zijn. Dat ligt helemaal aan de diagnose en of er bijvoorbeeld meer dan 1 trauma is. Het kan zelfs maanden duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, als het juiste target is gekozen - en dat kan soms lastig zijn - moet er een aanzienlijke verbetering zijn, anders gaat de client met een open wond naar huis. Daarom is het voorgesprek waarbij het target bepaald wordt zo belangrijk. Dat is iets anders dan diagnose, bij EMDR gaat het - in tegenstelling tot andere technieken - juist om het gevoel NU over wat in het verleden gebeurde. Dus hoe akelig is beeld uit het verleden om hier en nu naar te kijken, dus op het moment dat de bilaterale stimulatie plaats vindt, op de schaal van 0 - 10. Als dat met een 9 begint, en eindigt met een 7 is dat niet goed. In een dergelijk geval mankeert er wat aan de begeleiding door de therapeut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit welke deskundigheid schrijf je dit?
Dit is niet bedoeld als kritiek, maar als jij gelijk hebt dan ga ik mijn therapeut dit zo voorleggen.
Heb je misschien meer info voor me?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigen ervaring, zowel ondergaan als therapeut. Ik ben hypnotherapeut en heb de bijscholing EMDR bij Alexander Bund gevolgd. In de link bij mijn antwoord staat wat meer, en voor 32,50 heb je het Handboek EMDR | Erik Ten Broeke & Ad De Jongh
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee, dank je!
Niemand kan je eigenlijk op deze vraag een zeker antwoord geven.
Er zijn mensen die heel veel baat hebben bij EMDR (ik bijvoorbeeld), maar er zijn ook mensen waar EMDR geen effect op heeft. Of je er helemaal vanaf kunt komen kan je het beste met je behandelaar bespreken. Hij/zij kan je een prognose geven, maar nogmaals: geen zekerheid.
EMDR kan helpen bij een laag zelfbeeld, voortkomend uit traumatische ervaringen. Bij mij heeft het enorm positieve resultaten.
Je hebt EMDR aangeboden gekregen en dat betekent, dat je behandelaar denkt dat je er op z'n minst iets aan kunt hebben.
Nog wat info: http://www.emdr.nl
Heel veel succes!!