kun je naar een psycholoog gaan als je geen ernstige mentale klachten hebt, maar wel denkt dat het je zal helpen om gelukkiger te worden?

ik heb dus geen ernstige mentale klachten, maar ben soms wel somber. Ik denk persoonlijk dat een luisterend oor goed zal doen. Ik weet alleen niet of je met deze klachten wel het recht hebt om naar een psycholoog te stappen. Bovendien heb ik geen idee hoe je zo iemand moet benaderen. Moet dit per se via een huisarts? En hoe zit het financieel gezien?

Als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat super zijn!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt op internet naar een psycholoog in de buurt zoeken en mailen of bellen voor een afspraak. Je krijgt (geloof ik) 6 sessies vergoed uit het basispakket maar moet dan wel je eigen risico betalen (sessie is circa 60/70 euro) + een eigen bijdrage van 20 euro per sessie aan de psycholoog zelf die je niet kunt declareren.
Meestal, in jouw geval, zijn 6 sessies genoeg.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eens beginnen met je huisarts! Maak eens een dubbele afspraak en probeer eens of je huisarts het luisterend oor kan zijn. Als je huisarts denkt dat een andere professionele hulpverlener jou kan helpen kan hij/zij jou daar naar door verwijzen. Misschien wel iemand anders dan een psycholoog? Een maatschappelijk werker bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht je niet bij een reguliere psycholoog terecht kunnen, kan je ook naar een alternatieve psychotherapeut gaan, zoals een gestalt-therapeut. Daarvoor heb je over het algemeen geen verwijzing nodig, en alternatieve psychotherapie bestaat vaak ook uit met iemand praten over wat je voelt, meemaakt, denkt, etc. Zij hebben natuurlijke een heel andere opleiding gedaan dan een psycholoog, en voor ernstige psychische problemen zal het vaak niet voldoende zijn, maar zij leren binnen hun opleiding meestal heel goed gesprekken voeren, mensen helpen erachter te komen waar ze mee zitten, etc., dus als het over lichtere problemen gaat, kan het heel goed helpen.

Antwoorden (2)

Ja hoor, als jij maar betaald wil hij altijd luisteren

Zonder verwijzing van de huisarts zul je zelf voor de kosten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ookal heb je wel een verwijzing, bij eerstelijnszorg draai je zelf voor de kosten op (en dit wil zeggen dat je je eigen risico deel betaald + 20 euro eigen bijdrage).
Ook bij eerstelijns kun je een verwijzing krijgen, ookal is dit niet nodig.
Verder goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Ytje! Die verwijzing zegt helemaal niets!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet praten met een goede vriend of vriendin? Wat zou een psycholoog toevoegen? Wil je wel iets opentrekken wat misschien beter dicht kan blijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@arnhem dat is de vraag niet
Ik zou eens beginnen met je huisarts! Maak eens een dubbele afspraak en probeer eens of je huisarts het luisterend oor kan zijn. Als je huisarts denkt dat een andere professionele hulpverlener jou kan helpen kan hij/zij jou daar naar door verwijzen. Misschien wel iemand anders dan een psycholoog? Een maatschappelijk werker bijvoorbeeld.

Als je perse naar een psycholoog wil omdat je niet met je huisarts hierover wilt praten kun je naar een eerstelijns psycholoog:

Eerstelijns psychologische zorg behandelt de lichtste klachten. Een gespecialiseerde ‘GZ-psycholoog’ helpt u dan. De behandeling gebeurt vaak in een huisartspraktijk of een psychologenpraktijk. Meestal duurt de behandeling kort: ongeveer 5 consulten van 45 minuten, verspreid over een aantal weken tot maanden. U kunt in een groep of individueel worden behandeld. Daarnaast kan ‘internet-behandeling' plaatsvinden. Bij deze behandeling ziet u de GZ-psycholoog niet of enkele keren. Het Ministerie van VWS heeft bepaald dat u een eigen bijdrage moet betalen voor eerstelijns psychologische zorg. U betaalt daarnaast ook het eigen risico dat bij uw zorgverzekeraar heeft.

Soms heeft een huisartsenpraktijk een huisartsondersteuner die mensen met psychische klachten helpt. Dit is de 'POH GGZ' (PraktijkOndersteunerHuisarts GGZ). Dit is een verpleegkundige. Samen met de huisarts en de patiënt zoekt hij of zij uit wat er aan de hand kan zijn. En of behandeling nodig is. Is dat nodig, dan bekijkt hij of zij wie de patiënt het beste kan helpen. De hulp van de huisartsondersteuner is geen psychologische zorg. Daarom betaalt u er geen eigen bijdrage en eigen risico voor.

Wat je moet betalen ligt aan je zorgverzekeraar en of je aanvullend verzekerd bent, je kunt dat hier nazoeken maar bel altijd eerst je zorgverzekeraar om het zeker te weten: https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/psychologie.aspx